مطالبه چند درصد از زنان ایرانی حضور در استادیوم است؟
موضوع دست چندم ورود زنان به ورزشگاه، بار دیگر باعث غلبه حاشیه بر متن مطالبات زنان شد...
کد خبر: ۸۹۱۴۳۳۲
|
۱۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۸
به گزارش خبرگزاری بسیج، ماجراي بازي ايران-  سوريه و دادن مجوز حضور زنان سوري براي نمايش اين بازي و در مقابل باطل كردن بليت زنان ايراني براي حضور در استاديوم آزادي و تماشاي اين بازي انگار معجزه‌اي براي دولت دوازدهم بود تا يك بار ديگر با طرح مسئله ورود زنان به ورزشگاه‌ها براي تماشاي مسابقات ورزشي، افكار عمومي و به طور ويژه اذهان زنان اصلاح‌طلب حامي دولت را از خلف وعده‌هاي انتخاباتي همچون سه وزير زن در كابينه يا سهم 30 درصدي زنان از پست‌هاي مديريتي به حواشي مرتبط با اين مسئله منحرف كند و تا يافتن دستمايه‌هاي بعدي نفس راحتي بكشد.
 
 
حكايت حضور زنان در ورزشگاه‌ها و تماشاي مسابقات ورزشي ديگر به موضوعي لوث تبديل شده است. اين ماجرا كه تا چند سال پيش حتي به ذهن بسياري از خانم‌ها هم خطور نمي‌كرد و در عمل به عنوان يكي از موضوعات دسته چندم اجتماعي است به مدد يك پروپاگانداي تمام‌عيار رسانه‌اي به مطالبه قشر خاصي از زنان تبديل شده است؛ زناني كه نداشتن دغدغه‌هايي همچون دغدغه معاش، ‌بيمه و آينده يا مسئوليت‌هاي اجتماعي و خانوادگي آنقدر برايشان فرصت باقي گذاشته تا متوجه شوند مجوزي براي حضور زنان براي تماشاي بازي‌هاي ملي در ورزشگاه‌ها وجود ندارد. قاطبه جامعه زنان آنقدر دغدغه دارند كه شايد تاكنون و تا پيش از موج‌سازي‌هاي رسانه‌اي، اصولاً به موضوعي نظير حضور در ورزشگاه براي تماشاي مسابقات ورزشي فكر هم نمي‌كردند، چه رسد به اينكه چنين موضوعي در فهرست مطالباتشان قرار بگيرد. ماجراي بازي اخير ايران سوريه موجب شده تا يكبار ديگر اين موضوع به مدد رسانه‌هاي همسو با دولت به صدر اخبار بيايد تا بدانجا كه شهيندخت مولاوردي دستيار ويژه رئيس‌جمهوري در امور حقوق شهروندي در صفحه توييتر خود به ماده 89 منشور حقوق شهروندي اشاره كرد و نوشت: حق همه شهروندان، به ويژه زنان است كه به امكانات ورزشي و آموزشي و تفريحات سالم دسترسي داشته باشند و بتوانند با حفظ فرهنگ اسلامي- ايراني عرصه‌هاي ورزشي ملي و بين‌المللي حضور يابند.
 
مسئله دست چندم اجتماعي
جالب‌ترين نكته موجود در ماجراي ورود زنان به ورزشگاه‌ها بي‌تفاوتي زنان به حضور در مسابقات ورزشي زنان است. مهدي محبي، قائم مقام انجمن آسيب‌شناسي ايران در اين باره معتقد است:‌مسئله ورود خانواده‌ها و زنان به ورزشگاه يك مسئله دست‌چندم اجتماعي است كه متأسفانه با برخي رفتارها برجسته مي‌شود. وقتي ما حق را ادا نمي‌كنيم و مرتب جلوي حق مانع ايجاد مي‌كنيم موضوع را در جامعه پررنگ‌تر مي‌كنيم. وي در عين حال مي‌گويد: درست است كه ورزشگاه‌ها داراي ناهنجاري‌هايي هستند، اما آيا همه افرادي كه وارد ورزشگاه مي‌شوند فعاليت‌هاي ضد ارزشي و فرهنگي دارند؟ بي‌شك زماني كه يك مرد با زن و فرزند و خواهرش به ورزشگاه مي‌رود ناهنجاري از خود بروز نمي‌دهد.
 
نامه‌نگاري دختر صفدر حسيني
با اين وجود، در حال حاضر اعضاي فراكسيون زنان خانه ملت همان خانم‌هايي كه سن بازنشستگي پيش ا‌ز موعد زنان را از 42 سال به 50 سال رساندند و به رغم ركورد‌داري مجلس دهم با حضور 17 زن هنوز خروجي مثبتي براي زنان نداشته‌اند، به ماجراي ورود زنان به ورزشگاه كه مي‌رسد فعال مي‌شوند. يكي از اين زنان نماينده، سيد فاطمه حسيني است. پيش از اين با نطقي جنجالي در حمايت از حقوق نجومي پدر و صرافي شوهرش در خانه ملت و در صحن عمومي مجلس كه اداره هر دقيقه‌اش 300 ميليون تومان هزينه بر مي‌دارد، به مردم اعم از زن و مرد معرفي شد. البته نه به عنوان نماينده مردم بلكه به عنوان دختر صفدر حسيني! اينبار وي دست به قلم شده و در نامه‌اي خطاب به سلطاني‌فر، وزير ورزش و جوانان در اين خصوص مي‌پرسد: «تا كنون در راستاي فراهم نمودن شرايط مطابق با موازين اسلامي و در شأن بانوان كشورمان جهت حضور در ورزشگاه براي تماشاي رقابت‌هاي ورزشي چه برنامه‌ريزي و اقدامي صورت گرفته است؟»
 
موضع واقع‌بينانه ابتكار
در اين ميان معصومه ابتكار، معاون تازه‌نفس رئيس‌جمهور در امور زنان و خانواده، به عنوان بالاترين مقام مسئول حوزه زنان در دولت به مسئله حضور زنان و خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها نگاه واقع‌بينانه‌تري دارد. وي اين مسئله را از اولويت‌هاي اصلي مطالبات زنان نمي‌داند و مي‌گويد: فكر نمي‌كنم ورود به ورزشگاه‌ها مطالبه اصلي بانوان ايراني باشد. يكي از مطالبات اصلي خانم‌هاي ايراني اين است كه دختران همگام با پسران بتوانند از امكانات ورزشي مناسبي برخوردار باشند. دختران ايراني به دليل فقدان امكان ورزش و محروميت‌هايي كه در نقاط مختلف كشور دارند، از مشكلات اسكلتي رنج مي‌برند».
 
 
ابتكار در عين حال به نظرات ديگر دولت زنان و زنان خانه ملت هم در اين مورد اشاره مي‌كند و ادامه مي‌دهد: «اختلاف‌نظرهايي در اين زمينه وجود دارد، اما نبايد فراموش كرد كه حضور و ورود به ورزشگاه‌ها براي قشري از خانم‌ها بسيار مهم است و بايد به نظر اين قشر احترام گذاشته شود، حتي اگر تعداد محدودي از جامعه باشند. ضمن اينكه نظر دولت تدبير و اميد در اين قضيه كم و بيش مشخص بود و هست زيرا حضور بانوان همراه با خانواده‌هاي خود مي‌تواند فضا را تغيير دهد و لزوماً نبايد جنبه منفي مسئله ديده شود. »
 
دغدغه‌هايي متفاوت
ابطال بليت زنان ايراني براي تماشاي بازي ايران و سوريه و راه دادن زنان سوري براي تماشاي اين مسابقه، هر چند نشانه ضعف تدبير و مديريت وزارت ورزش و جوان بود، اما درست در لحظاتي كه تعداد كمي از زنان براي از دست دادن اين مسابقه دغدغه داشتند، ‌زنان سرپرست خانوار دغدغه‌شان نان شب فرزندانشان بود و ‌آينده مبهم و بي‌پشتوانه دغدغه زنان خانه‌داري كه 15 سالي مي‌شود، چشم انتظار حمايت بيمه‌اي هستند.
 
 
ارسال نظرات