در دنیایی که کشتار افراد بی‌گناه به سادگی انجام می‌شود و حقوق شهدا و جانبازان و مردان جنگ به راحتی پایمال می‌شود باید گفت که دروغ و تزویر جای تدبیر را نمی‌گیرد.
کد خبر: ۸۹۱۴۳۷۲
|
۱۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۸

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، منصور ارضی ظهر امروز در همایش مداحان و شاعران مازندران، اظهار کرد: شاعر و خوانندگان اهل بیت می‌توانند با آماده‌سازی زیربنای شعر در چهارچوب اعتقادی علاوه بر مؤثرتر کردن اثربخشی شعر در روح و جان اعتقادی مردم از عوامل موثر در زمینه سازی دوری از گناه باشند.

وی با بیان اینکه هیأت‌ها و محافل با اشعار زیبا دارای هیبت می‌شوند، اضافه کرد: این مهم محبت به ائمه را در دل‌ها زنده می‌کند.

این مداح اهل بیت با اشاره به اینکه حریم هیأت مهم‌ترین بعد جالب توجه برای شاعران و خوانندگان است، افزود: شاعر با توسل به مناجات و زیارت و ادعیه می‌تواند به توهم‌ها و خیالات خود مسلط شده در نتیجه آنچه نذر دین است را از آنچه نیست جدا می‌کند.

ارضی بیان کرد: دسترسی به دعاها برای مناسبت‌های مختلف آسان‌ترین چیزی است که هر فرد به‌راحتی می‌تواند با خواندن و توجه و شب زنده‌داری ریشه خدایی پیداکند.

وی با تأکید بر اینکه شاعران در سرودن، نگارش و متون شعر توجه کنند، خاطرنشان کرد: شاعران باید در سرودن اشعار به این مهم توجه کنند، چرا که هر آنچه بگویند را مداحان و خوانندگان می‌خوانند پس دقت در سرودن و نگارش و متون شعر بسیار مهم است.

این مداح اهل بیت با اعلام اینکه در حال حاضر توجه بسیار کمی به ارکان فروع دین از جمله فریضه امر به معروف و نهی از منکر می‌شود،  تصریح کرد: همان‌گونه که یک سربریده توانست روضه امام حسین (ع) را به تصویر بکشاند به طوری‌که دل تمام عالم حتی انسان‌های کافر به درد آمد که دلیلش اخلاص بود و بس! در نتیجه شاعران و خوانندگان نیز باید بتوانند یادآور یاد و نام شهدا بوده نه اینکه به دنبال کسب شهرت و یارکشی در هیأت‌ها باشند.

ارضی با اشاره به اینکه محرم امسال مصادف با هفته دفاع مقدس است،گفت: امسال باید با روضه و شعر در زمینه جهاد و شهادت‌طلبی و زنده کردن شهادت، حرف خدا را زنده نگه داریم.

وی اظهار کرد: همچنین با توجه به اینکه هیچ روضه‌ای اشتباه نیست و این از واقعیت‌هایی است که هیچ شک و شبهه‌ای در آن نمی‌رود ولی باید نوحه باید روحیه شهادت‌طلبانه را در جوانان بیدار کند که هیأت‌ها باید زمینه فرهنگ‌سازی را آماده کنند.

این مداح اهل بیت یادآور شد: تقویت روحیه از راه ارتباط گرفتن با ائمه، خواندن نماز امام زمان (عج) آن امامی که همواره گناهان ما را می‌پوشاند و لحظه‌ای تنهای‌مان نمی‌گذارد که این مهم یکی از راه‌هایی است که توجه به امور دنیایی را کم می‌کند.

ارضی با اعلام اینکه اینکه در محیط هیأت‌ها تفرقه و جدایی نباشد و وحدت نمایان باشد از مهم‌ترین هدف‌ها است، اضافه کرد: در قرآن در سوره اعراض به آیه‌های مربوط به آن اشاره شده که باید قرائت این آیه‌ها در فضای هیأت‌ها طنین‌انداز شود البته همچنین روایت‌های بسیاری نظیر آن را داریم.

وی بیان کرد: از زمان‌های دور تاکنون دشمنان اسلام قصد تفرقه‌افکنی و از بین بردن اعتقادات مسلمانان را داشتند و این کار را با دو روش کشاندن مسلمانان به سمت نامحرم و جنس مخالف و یا از طریق شراب و منکرات در ظواهر گوناگون اینکار را انجام می‌دادند و با مفسد شدن یک خواننده یا مداح همه خوانندگان و مداحان زیر سؤوال رفته و مورد تهمت قرار می‌گیرند.

این مداح اهل بیت با تأکید بر اینکه مراقبت از نفس بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: برای تحقق این مهم می‌توان با رجوع به عالم در مورد حل مشکل به وجود آمده مشورت گرفته و مشکل را رفع کنیم.

ارضی با اشاره به اینکه تعریف نوکری امام حسین (ع) باید مورد بازخوانی قرار گیرد، افزود: عرضه کردن دین به مردم و رجوع به عالم باید در اولویت قرار گیرد.

وی یادآور شد: شعرا نیز باید شعر سروده شده را به علما و اساتید ماهر ارائه دهند بعد اگر در چهارچوب اعتقادی قرار داشت با خواندن آن موافقت شود.

این مداح اهل بیت با اعلام اینکه دور شدن از شهرت شاعر و مداح را از آسیب و فساد دور نگه می‌دارد، گفت: بنده خوب خدا بودن بهترین شهرت است که هر چه فرد در این جایگاه کوچک‌تر باشد بیشتر مورد ارج و قرب خدا و برکات شهدا قرار می‌گیرد.

ارضی با تأکید بر تحکیم هیأت‌های هفتگی و محلی و مستقل بودن در یک شهر، خاطرنشان کرد: هیأت‌ها باید نسبت به جذب جوانان اقدام کنند چرا که امام حسین (ع) از عامه مردم دعوت می‌کرد و شعرا و مداحان هم به‌عنوان مامور در این راه وظیفه جذب و هدایت دارند تا جایی ‌که جوان را به مرز توبه و سپس قبولی توبه بکشانند.

وی بیان کرد: از ویژگی ظاهری مداحان اهل بیت این است که محاسن مداحان نباید خیلی بلند باشد باید به اندازه خودش باشد چون این کار نادرست است زیاده‌روی در این کار جایز نیست.

این مداح اهل بیت با اشاره به اینکه واکسیناسیون جامعه در دستان خواننده است، افزود: این در چهارچوب به روز بودن روضه‌ها و خوانندگی مطرح است؛ در دنیایی که کشتار افراد بی‌گناه به سادگی انجام می‌شود و حقوق شهدا و جانبازان و مردان جنگ به راحتی پایمال می‌شود باید گفت که دروغ و تزویر جای تدبیر را نمی‌گیرد.

ارضی در پایان گفت: امام حسین(ع) سرش را به راحتی از دست نداد و بالای نیزه‌ها قرار نداد بلکه خدا جایگاه او را بالا و والا شمرده است، خواننده باید با خواندن روضه به گونه‌ای مطابق با مشکلات جامعه و رفع آن در دل‌ها جا بازکرده و آنها را خدایی کند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها