گمانه زنی باستان شناسی به منظور تعیین عرصه و حریم محوطه باستانی برزند به مدت یک انجام گرفت و آثار ی از دوران مس سنگ ، مفرغ ،ساسانی، اوایل اسلام، سلجوقی تا قاجار شناسایی شد.
کد خبر: ۸۹۱۴۴۵۵
|
۱۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل ، گمانه زنی باستان شناسی به منظور تعیین عرصه و حریم محوطه باستانی برزند به مدت یک انجام گرفت و آثار ی از دوران مس سنگ، مفرغ، ساسانی، اوایل اسلام، سلجوقی تا قاجار شناسایی شد.

کریم حاجی زاده گفت: تعداد ده گمانه آزمایشی در اطراف ارگ ایجاد شده و داده های باستان شناختی نشان می دهد که شهر باستانی برزند با احتساب بخش ارگ، ربظ و شارستان وسعتی بیش از 62 هکتار داشته است.

او گفت: از محوطه باستانی برزند آثار ارگ آن به ایعاد 250 در 190 متر در سطح زمین قابل تشخیص است.

 مدیر کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری استان اردبیل با اشاره به مطالعات مقدماتی صورت گرفته بر روی داده های حاصل از کاوش گمانه های ایجاد شده در قلعه برزند، تصریح کرد: از دوران مس سنگ ، مفرغ، ساسانی، اوایل اسلام، سلجوقی تا قاجار آثاری در این محوطه شناسایی شده است و بررسی های باستان شناسی نشان می دهد که شهر باستانی برزند دارای سه گورستان در دوران اسلامی بوده است.

حاجی زاده همچنین از وجود اوجاق معروف به امامزاده سید محمد بن محمد حنفیه در خارج حصار مجموعه با سردابه ای شش ضلعی که به آثار دوره ایلخانی شباهت دارد اشاره کرد که در یکی از گورستان های این شهر واقع شده است.

 او افزود: یافته ها نشان می دهد شهر باستانی برزند برای تامین آب شرب مورد نیاز از کاریز و سیستم آبرسانی تنبوشه استفاده کرده اند و کاریز معروف به سوباشی یکی از منابع تامین آب شهر برزند بوده است.

شهر در راستای رودخانه برزند گسترش طولی داشته و از سمت جنوب به شمال از دوره ساسانی تا قاجار بر وسعت شهر افزوده شده است.

منبع: پایگاه خبری آذرسلام

ارسال نظرات