هافینگتون‌پست گزارش داد

۵ دروغی که نیکی هیلی درباره برجام گفت

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی به تحلیل سخنرانی نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل در اندیشکده امریکن اینترپرایز پرداخته و نوشته که او دست‌کم پنج دروغ درباره توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ (برجام) گفت.
کد خبر: ۸۹۱۴۶۷۱
|
۱۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج،  یک روزنامه آمریکایی در گزارشی به تحلیل سخنرانی نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل در اندیشکده امریکن اینترپرایز پرداخته و نوشته که او دست‌کم پنج دروغ درباره توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 (برجام) گفت. 

روزنامه هافینگتون‌پست با بیان اینکه هیلی در این سخنرانی تلاش کرد نقشه‌راه خارج کردن آمریکا از برجام را تشریح کند نوشته است: «او برای انجام این کار به مجموعه‌ای از دروغ‌ها، تحریف‌ها و جعلیات متوسل شد تا این را القا کند که ایران در حال  تقلب در اجرای  ایران در اجرای تعهداتش در توافق و وحشت‌زده کردن دنیا است.»

روزنامه آمریکایی در ادامه با نقل قوا مستقیم نیکی هیلی، آنها را رد کرده و درباره آنها توضیح داده که شرح آن در زیر آمده است.

1. «ایران در یک سال و نیم گذشته، چندین بار هنگام نقض برجام، گیر افتاده است»  

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در هشتمین گزارش از زمان اجرایی شدن برجام، هفته گذشته بار دیگر پایبندی ایران به مفاد توافق هسته‌ای را تأیید کرد. این در حالی است که هیلی مدعی شد ایران از زمان اجرایی شدن برجام، «چندین بار» هنگام نقض برجام، گرفتار شده است. 

2. «صدها سایت اعلام‌نشده در ایران وجود دارند که دارای فعالیت‌های مشکوک هستند و آژانس از آنها بازرسی نکرده است»

هیلی در بخش پرسش و پاسخ این جلسه مدعی شد «صدها» سایت اعلام‌نشده در ایران وجود دارد که چنین نیست. در حال حاضر، جامعه اطلاعاتی آمریکا هم به این نتیجه رسیده که ایران از مفاد فنی توافق عدول نکرده و به آن پایبند بوده است. بنابراین، هیچ نشانه‌ای از تقب ایران وجود ندارد و لازم نیست که آژانس، از این «صدها» سایت، به قول هیلی، بازدید کند. 

در صورتی که آمریکا شواهد موثقی درباره انجام فعالیت‌های مشکوک در هر کدام از سایت‌ها داشته باشد، می‌تواند شواهد آن را رد اختیار آژانس قرار داده و آنها را برای تحقیقات، تحت فشرا قرار داد. نکته جالب آنکه، نیکی هیلی در دیدار اخیرش در وین با مقام‌های آژانس، چنین شواهدی را در اختیار این سازمان قرار نداد. 

3. «سران ایران، علناً اعلام کرده‌اند که به آژانس اجازه بازرسی از سایت‌های نظامی خود را نخواهند داد. اگر بازرس‌ها مجاز به دیدن اماکنی نباشند که باید آنها را بررسی کنند، چگونه ما می‌توانیم بفهمیم که ایران به توافق پایبند بوده است؟»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اخیراً دلیلی برای مطرح کردن درخواست بازرسی از سایت‌های غیرنظامی ایران را نداشته است. نکته‌ای که باید بار دیگر مطرح کرد این است که حتی خود هیلی هم از ارائه شواهد مربوطه‌ای که دسترسی به سایت‌های ایران را الزام‌آور کند خودداری کرده است. بنابراین، می‌توان به نحو عقلانی نتیجه گرفت که اظهارات هیلی مبتنی بر نگرانی‌های مشروع نیستند بلکه بخشی از حملات سیاسی به توافق هستند. 

4. «قرار نبود توافقی که اوباما حاصل می‌کند تنها به موضوع سلاح‌های هسته‌ای محدود شود، بلکه قرار بود آغازگر گشایش با ایران و بازگرداننده این کشور به جامعه ملل باشد» 

همان‌طور که دولت اوباما بارها اعلام کرد، توافق هسته‌ای فقط محدود به موضوع هسته‌ای بود. هیچ ضمیمه‌ای در برجام وجود ندارد که آمریکا و ایران را به سمت حل اختلافات بر سر عراق، سوریه یا یمن هدایت کند. دولت اوباما امیدوار بود که برجام بتواند زمینه‌ساز اعتماد میان آمریکا و ایران شود تا آنها بتوانند اختلافات خود در حوزه‌های دیگر را هم حل کنند، اما چنین امیدواری‌هایی، خارج از چارچوب توافق تعریف می‌شود. 

5. «ما باید از مباحثه درباره اینکه برجام در راستای منافع آمریکا است استقبال کنیم. دولت قبلی این توافق را به گونه‌ای پیش برد که باعث شد ما نتوانیم درباره آن بحث‌های صادقانه و جدی داشته باشیم.»

کنگره آمریکا در طول چند سال ده‌ها جلسه استماع برای بررسی مذاکرات دولت اوباما با ایران برگزار کرد و قانونی را به تصویب رساند که به موجب آن اوباما تا 60 روز نمی‌توانست معافیت تحریم‌ها را آغاز کند. کنگره وارد مباحثاتی داغ شد و مخالفان توافق، ده‌ها میلیون دلار برای فشار آوردن به اعضای کنگره جهت رأی منفی به توافق، هزینه کردند.»

ارسال نظرات
آخرین اخبار