نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس:

۶ هزار میلیارد تومان اعتبار برای کارگاه های کوچک روستایی تصویب شد

نماینده مردم شهرستان های شاهرود ومیامی در مجلس بابیان اینکه ایجاد کارگاه های کوچک به ماندگاری مردم در روستاها کمک می کند، گفت: شش هزار میلیارد تومان اعتبار برای کمک به تحقق این مهم تصویب شد.
کد خبر: ۸۹۱۴۷۶۵
|
۱۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، سیدحسن حسینی شاهرودی در جمع مردم روستای جیلان با بیان اینکه احداث سردخانه و صنایع تبدیلی کوچک می‌تواند راه گشای مشکل پیاز کاران منطقه باشد، ابراز داشت: ماه گذشته شش هزار میلیارد تومان اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای کارگاه‌های کوچک روستایی تصویب شد.
وی افزود: با توجه به اینکه ایجاد سردخانه و کارگاه‌های صنایع تبدیلی کوچک می‌تواند راه نجات کشاورزان روستایی باشد لذا این تصویب مجلس می‌تواند پیازکاران جیلان را متناسب با نیاز منطقه به تولید چیپس و فرآورده‌های مورد نیاز تشویق کند لذا تا ابلاغ این مبلغ برای هر روستا متناسب با جمعیت منطقه، بهترین راهکار برای کشاورزان ایجاد تعاونی است.
عضو خانه ملت بابیان اینکه برای احداث راه میامی-جیلان دو و نیم میلیارد تومان اعتبار از سوی وزارت راه و شهرسازی اختصاص یافته است، ابراز داشت: پیمانکار برای انجام زیر ساخت‌های لازم هم اکنون مشغول کار است که ضمن رایزنی با معاون وزیر قیر این جاده را رایگان ارائه و بقیه هزینه‌ها از محل استانی و شهرستانی تأمین می‌شود.
حسینی شاهرودی با بیان اینکه پروژه‌های در دست اقدام وزارت راه نیازمند ۱۶۰ هزار میلیارد تومان اعتبار است، تصریح کرد: مجلس ۱۵ هزار میلیارد تومان کمتر از ده درصد را توانست در اختیار این وزارت خانه قرار دهد لذا با این شرایط هیچ پروژه جدیدی در این وزارت خانه تعریف نشده است، ولی امیدواریم با اتخاذ تصمیم‌های جامع بتوانیم طی دو سال آینده شاهد به بهره برداری رسیدن این محور باشیم.
وی همچنین افزود: ۹۰۰ روستای کشور برای اجرای طرح توانمندسازی تعیین شده اند که سهم شاهرود در این بین ۱۲ روستا خواهد بود لذا این مهم می‌طلبد تا از ظرفیت پیش رو نهایت بهره را برد چراکه اگر استفاده نشود دیگران از آن سهم می‌برند.
نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس ضمن بیان اینکه باید از آب موجود حداکثر استفاده را برد، به جلسه روز گذشته در وزارت نیرو پیرامون آب قطری اشاره کرد و ابراز داشت: باید شیوه‌های نوین آبیاری را به کار برد و دولت در این خصوص تا ۸۰ درصد پول و اعتبارات برای این مهم تسهیلات ارائه می‌دهد لذا باید راهکاری بیاندیشیم تا از آب موجود بهینه استفاده شود.
حسینی شاهرودی در ادامه تصریح کرد: روز گذشته کمیته آب متشکل از ۱۲ دستگاه از وزارت کشور، محیط زیست و وزارت نیرو در تهران تشکیل شد تا پیرامون آب قطری چاره اندیشی شود لذا در آخرین رایزنی، مجوز‌ها را خواهیم گرفت مشروط به اینکه کارشناسی باشد.
وی افزود: در استان سمنان مشکل بی آبی به واسطه کویری بودن به بحران تبدیل شده و در شاهرود بخش زیادی از درآمد مردم از کشاورزی تامین می‌شود همچنین از ۱۷ قنات موجود ۱۰ چشمه آن خشکیده شده که قسمی از این اتفاق تلخ را خشکسالی و بیشتر آن متوجه خود ما است.
عضو خانه ملت در ادامه ابراز داشت: آب مهمترین معضل کشور به شمار می‌رود و فقط به منطقه ما مربوط نمی‌شود و بحران آب فرا ملی است که در عراق، افغانستان و پاکستان نیز وجود دارد.
حسینی شاهرودی ادامه داد: طی دهه‌های اخیر بیش از میزان تولید، آب برداشت کردیم و آب را با شیوه‌های غلط هدر می‌دهیم یا استخر‌های روباز می‌زنیم که نصف آن تبخیر می‌شود لذا منابع زیرزمینی محدود است و باید مدیریت مصرف صورت گیرد.
وی افزود: در بسیاری جا‌ها آبیاری زیر سطحی رونق دارد تا حتی قطره‌ای از آب هدر نرود لذا آبیاری غرقابی باید کنار زده شود.
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار