«تک‌سوار دشت زید» یازدهمین جلد از این مجموعه است که در آن به زندگی شهید «اسماعیل قهرمانی» قائم مقام فرماندهی لشکر 27 محمد رسول‌الله (ص) پرداخته شده است.
کد خبر: ۸۹۱۵۰۳۳
|
۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۱

به گزارش سرویس راهیان نور خبرگزاری بسیج، مجموعه کتاب‌های «بیست و هفت در 27» دربرگیرنده سرگذشت‌نامه بیست و هفت تن از فرماند‌هان شهید لشکر 27 محمد رسول‌الله (ص) طی هشت سال دفاع مقدس ملت ایران است که روند پژوهش و نگارش آن‌ها از بهار 1391 در نشر 27 بعثت و صاعقه آغاز و تاکنون 10 جلد از این مجموعه منتشر شده است.

«اسماعیل قهرمانی» روز 3 اردیبهشت سال 1340 مقارن با عید سعید قربان در روستای «اردهان» دیده به جهان گشود. او در سال 1359 به عضویت سپاه پاسداران گنبدکاووس درآمد. مدتی بعد از آن بار سفر را بست و خود را به سپاه «شاهین شهر» اصفهان منتقل نمود و از آنجا به پاوه رفت و در زمره یاران شهید همت قرار گرفت و با ایشان عازم جبهه‌های جنوب شد.

او در طول این سال‌ها سه مرتبه مجروح شد. برای مدتی در پادگان دو کوهه مأمور تشکیل گردان «انصار الرسول (ص)» شد. این گردان در چند عملیات شرکت کرد. پس از آن اسماعیل به همراه چند نفر از دوستان‌اش برای کمک به مردم بی‌دفاع لبنان به آن کشور رفت. پس از بازگشت از لبنان حاج همت، اسماعیل را به عنوان جانشین تیپ محمد رسول‌الله (ص) معرفی کرد.

مرحله سوم عملیات رمضان به عهده گردان انصارالرسول (ص) بود و اسماعیل مسئولیت محور را بر عهده داشت، او در حالیکه سوار موتور برای انجام کاری می‌رفت، در تاریخ 1361/04/30 در سن 21 سالگی در اطراف پاسگاه زید به شهادت رسید. پیکر این شهید هنوز پیدا نشده و حتی از نحوه شهادت او اطلاعی در دست نیست.

قسمتی از متن کتاب:

«... آخرین باری که بچه‌های تیپ 27 اسماعیل قهرمانی را دیدند، سحر روز عید فطر بود که سوار بر موتور تریل، داشت سراسیمه به سمت دیواره‌ شرقی کانال پرورش‌ماهی می‌رفت. آن روز، تا حوالی ظهر، همه دلواپس او بودیم و از هر کس که به عقب برمی‌گشت، سراغ‌اش را می‌گرفتیم و این که آخرین بار چه کسی او را دیده است.

اجمالا می‌دانستیم که قهرمانی بچه‌های گردان جبیب را در خط پیدا و فرمانده این گردان را، نسبت به فرمان عقب‌نشینی توجیه کرده و از آنجا عازم نقطه‌اش شده بود که بچه‌های گردان سابق خودش ـ انصارالرسول (ص) ـ داشتند برای عقب‌نشینی آماده می‌شدند. منتها از بعد آن لحظات، دیگر هیچ کس خبری نداشت و نفهمید چه اتفاقی برای قائم مقام تیپ 27 افتاده ... رفت که رفت»

«تک سوار دشت زید» در 240 صفحه مصور به قلم «گلعلی بابایی» نوشته و در 1500 نسخه توسط «نشر صاعقه» و «انتشارات 27 بعثت» منتشر شده است.

ارسال نظرات