شهرستان میناب هرساله هم‌زمان با عید بزرگ غدیر شاهد برگزاری آئین منبر گردانی و مولودخوانی غدیر خم با حضور هزاران عاشق ولایت از استان‌های هم‌جوار و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس است.
کد خبر: ۸۹۱۵۱۵۳
|
۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۸

به گزارش خبرگزاری بسیج هرمزگان؛دوست داران اهل‌بیت در این شهرستان ازجمله مردمی هستند که با اعتقاد خاص نسبت به برگزاری  مراسم‌ها و آئین‌های دینی و مذهبی همواره با حضور پررنگ و چشمگیر اقدام می‌کنند.

آئین مولودخوانی و منبر گردانی غدیر در روز  عید غدیر خم  و با حضور خیل عظیم جمعیت مردم ولایت مدار و دوست دار اهل‌بیت  از سراسر استان، استان‌های هم‌جوار و حتی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس برگزار می‌شود.

این مراسم با ابتکار موسی ذاکری یکی از فعالان فرهنگی شهرستان میناب به اجرا درآمده و باهمت مردم ولایتمدار شهرستان 24 سال است که با حضور چشمگیر عاشقان امیر مؤمنان برگزار می‌شود.

شرکت‌کنندگان در این روز بزرگ با حضور در میدان ولایت این شهر، بزرگ‌ترین آئین مولودی‌خوانی غدیر را برای نشان دادن عظمت واقعه غدیر و روز ولایت و امامت برگزار می‌کنند.

موسی ذاکری پایه‌گذار و متولی برگزاری این مراسم در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در اوایل دهه 70 باهدف نشان دادن عظمت واقعه غدیر اقدام به برگزاری این مراسم کردیم.

وی تصریح کرد: این منبر درواقع نمادی از منبری است که پیامبر اکرم (ص) در روز 18 ذی‌الحجه در منطقه غدیر خم برای معرفی امیرمومنان از جهاز اشتران بنا کرد.

این فعال فرهنگی ادامه داد: این منبری که مشاهده شد و در مراسم حرکت داده شد نمادی از منبری است که از جهاز شتر در روز غدیر خم درست کردند و پیامبر اکرم بر فراز این منبر حضرت علی(ع) را جانشین خود اعلام کردند.

ذاکری عنوان کرد: این منبر که از پارچه‌های نذری و رنگی تزئینی آذین‌بندی شده با انجام آدابی در خیابان‌ها و میدان‌ها شهر چرخانده می‌شود.

وی بابیان اینکه مردم شهرستان میناب به این‌گونه مراسم‌ها و آئین‌های مذهبی به‌شدت پایبند هستند، تصریح کرد: این مراسم به یکی از مراسم‌ها و آئین‌های سنتی و دینی و مذهبی مردم میناب تبدیل‌شده است و مردم در این روز به‌صورت خودجوش با حضور در این مراسم با ذکر صلوات و پخش شیرینی و شربت برای برگزاری  آن حاضر می‌شوند.

بنیان‌گذار آئین منبرگردانی غدیر خم در میناب بابیان اینکه مردم این منطقه به مراسم‌ها و آئین‌های مذهبی به‌شدت معتقد و پایبند هستند، اظهار کرد: در این روز سرتاسر خیابان شهید جهانگیر امینی را که مسیر حرکت منبر است انبوه جمعیت فرامی‌گیرد که همه از ساعت‌ها قبل از آغاز مراسم، شیرینی و شکلات به دست در مسیر منتظر حرکت منبر هستند.

ذاکری در پایان با اشاره به اینکه از یک ماه قبل جوانان شهر کار و فعالیت می‌کنند تا فضا را برای برگزاری این مراسم مهیا کنند، خاطرنشان کرد: این فعالیت به گروه یا شخص خاصی تعلق ندارد بلکه عده‌ای جوانان خودجوش بدون وابستگی به اداره یا تشکیلاتی این حرکت فرهنگی را انجام می‌دهند.

به گزارش ایسنا، با حرکت منبر مداح اشعاری را می‌خواند و جمعیت نیز پاسخ می‌دهند، این اشعار به زبان عربی است که با پیگیری متصدیان مراسم، تمام این اشعار به تأیید علما و مراجع دینی رسیده است . براساس تحقیقات انجام‌شده، اشعاری که خوانده می‌شود ریشه در احادیث و روایات ائمه معصوم (ع) درباره اهمیت عید غدیر خم و وصف این واقعه مهم دارد.

سیل خروشان جمعیت بعد از هر بیتی که توسط مداح خوانده می‌شود، با عبارت «احمد المختار خیرالانبیاء و کذا خیرالوصین علی (ع)"پاسخ می‌دهند و در پایان مراسم که نزدیک اذان مغرب است مداح می‌خواند و جمعیت جواب می‌دهند"صلوات صلوات علی‌محمد یا علی". منبر به هنگام اذان مغرب به مسجد جامع شهر می‌رسد و با شرکت جمعیت در نماز جماعت مغرب و عشاء مراسم به پایان می‌رسد.

ارسال نظرات