خبرهای داغ:

انجام جراحی حین بیداری با ‌سامانه هوشمند مدیریت تصاویر پزشکی در شیراز

عمل جراحی ضایعه واقع در کورتکس حرکتی دختربچه‌ای دوازده ساله‌ با تکنیک جراحی حین بیـداری همراه با به کارگیری سامانه هوشمند مدیریت تصاویر پزشکی که برای نخستین بار در ایران مورد استفاده قرار گرفت، انجام شد.
کد خبر: ۸۹۱۵۱۸۸
|
۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۵

در یک عمل جراحی مغز و اعصاب در بیمارستان نمازی با به کارگیری جدیدترین تکنیک‌های پزشکی و مهندسی نرم‌افزاری راهی نو فراروی عرصه پزشکی قرار گرفت.

در این عمل جراحی ضایعه واقع در کورتکس حرکتی دختربچه‌ای دوازده ساله‌ با تکنیک جراحی حین بیـداری(Awake Surgery) همراه با به کارگیری سامانه هوشمند مدیریت تصاویر پزشکی که برای نخستین بار در ایران مورد استفاده قرار گرفت، انجام پذیرفت.

هدف از ابداع این سامانه کاهش زمان عمل جراحی و حذف زمان استرلیزاسیون مجدد در عمل‌هایی است که جراح می‌بایست به طور مداوم و سریع با تصاویر پزشکی در ارتباط باشد.

این سامانه به صورت بومی و با توجه به نیازهای داخلی طراحی شده و امید است تا با استفاده از آن در عمل‌های مختلف در نسخه‌های بعدی آن بر اساس نوع عمل و نیاز جراح به روزرسانی و شخصی‌سازی نرمافزاری شود.

عبدالخالق کشاورزی، قائم مقام معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهارداشت: این دستگاه جدید یکی از طرح‌هایی است که توانستیم با کمک شرکت‌های دانش بنیان، تکنولوژی و فناوری را به کمک پزشکان آورده تا با رفع نیاز تماس جراحان با مانیتورها برای دیدن تصاویر، امکان سرعت بخشیدن به عمل جراحی و ارتقای کیفیت فراهم شود.

وی گفت: دانشگاه علوم پزشکی شیراز در زمینه تله مدیسین و استفاده از تکنولوژی و فناوری در کنار درمان مانند تله ویزیت، تله کانسالت و سیستم ریپورت تصاویر رادیولوژی از راه دور برنامه‌های خوبی را در پیش گرفته است.

محمدصادق مسعودی جراح مغز و اعصاب و فلوشیپ جراحی مغز و اعصاب کودکان در دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز گفت: دستگاه سامانه هوشمند مدیریت تصاویر پزشکی با همکاری و ایده استادان دانشگاه علوم پزشکی شیراز و با کمک دانشجویان نخبه دانشگاه شیراز طراحی و ساخته شد.

این متخصص هدف از طراحی این دستگاه را کاهش طول اعمال جراحی و احتمال عفونت‌ها و به روز رسانی اعمال جراحی عنوان کرد و افزود: با استفاده از این دستگاه تماس مستقیم جراح با تصاویر و کامپیوتر از راه دور بازبینی و مدیریت می‌شود و تصویر آن قسمتی را که در حین عمل جراحی نیاز است، بدون تماس دست نمایان می‌شود.

وی افزود: همکاری بین رشته‌ای، امروزه راهگشای مسائل زیادی بوده و کلید گشوده شدن دروازه‌های پیشرفت است که این موضوع در دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم با جدیت پیگیری می‌شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار