خبرهای داغ:
تولیت آستان مقدس شاهچراغ(ع):

شاعران آئینی مدافع پیامبر اکرم(ص) هستند

تولیت آستان مقدس شاهچراغ(ع) گفت: کسانی که شعر انقلابی می‌سرایند و وقتی که دشمن می‌خواهد بر آن‌ها چیره شود با اشعار خودشان از حریم حق دفاع می‌کنند در حقیقت مدافع پیامبر اکرم(ص) هستند.
کد خبر: ۸۹۱۵۱۹۲
|
۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۳

آیت‌الله سید علی اصغر دستغیب در جشنواره ملی غدیر که با رویکرد امین ولایت حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ(ع) برگزار شد اظهار داشت: یک حقیقت در مورد ذهن آدمی وجود دارد که مولّد دو نوع از تولیدات است یکی دارای ارزش‌های متعالی و منطبق با اصول منطقی است.

وی گفت: دیگری دارای وضعیتی است درست مقابل تفکّر یعنی ضد ارزش، یک حرکت بی‌هدف و غیر منطبق با اصول و واقعیات که تخیّل و خیال‌پردازی نام دارد. تفاوت بین خیال و فکر مسئله مهمی است که باید به آن توجّه کرد.

دستغیب با بیان اینکه در عرصه شاعری نیز باید این دو مقوله از هم متمایز شوند عنوان کرد: شاعری که هدفدار است شعر او تجزیه و تحلیل از واقعیات بوده و تصوّر و تصدیقی است بر اساس منطق که نتیجه آن یک شعر فاخر و شاعرش یک شاعر آئینی فاخر محسوب می‌شود، اما آن کسی که در عالم خیال‌پردازی ذوق هنری خود را در یک حرکت بی‌هدف و با محتوایی پوچ و بی‌معنا قرار می‌دهد شاعری می‌شود که مورد مذمّت است.

قائم مقام جامعه روحانیت شیراز با اشاره به آیه 225 سوره شعراء بیان کرد: در شِبه جزیره عرب هنگام بعثت پیامبر(ص) شاعرانی بودند که بیشتر در همان نوع خیال‌پردازی، بی‌هدف و در قالبی پوچ شعر می‌سرودند و مردم نیز این موضوع را فهمیده و آن‌ها را مذمت می‌کردند.

وی تصریح کرد: به همین دلیل که شاعران آن زمان اشعار بی‌محتوا می‌سرودند نیز به پیامبر اکرم(ص) اتهام شاعری می‌بستند چرا که اگر شاعری در خیال، ذهن و فکر آن مردمان موجّه بود هیچ وقت پیامبر(ص) را متهم به شاعری نمی‌کردند.

دستغیب با بیان اینکه قرآن کریم با چند شاخصه شاعران متعهد را و به تعبیر روز صاحبان اشعار فاخر را ستوده است گفت: کسانی که شعر انقلابی می‌سرایند و وقتی که دشمن می‌خواهد برآن‌ها چیره شود با اشعار خودشان از حریم حق دفاع می‌کنند، بنابر این باید توجّه داشت که هر زمانی به نوعی این حق جلوه می‌کند و این شاعران در حقیقت مدافع پیامبر اکرم(ص) هستند.

وی بیان کرد: یکی از شعرایی که از اسلام دفاع می‌کرد و حقانیت اسلام را می‌سرود از پیامبر(ص) پرسید من که شعر می‌گویم آیا اشکالی ندارد و شعر مورد ایراد نیست؟ پیامبر فرمودند که "مومن کسی است که هم با شمشیرش و هم با بیانش جهاد می‌کند" یعنی تو وقتی شعر می‌گویی همانند این است که به روی دشمن تیغ و شمشیر می‌کِشی و از این مضامین و روایت در فرهنگ کلام پیامبر اسلام(ص) و هم در فرهنگ کلمات اهل بیت(ع) فوق‌العاده زیاد عنوان شده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار