مدیرکل کمیته امداد استان زنجان:

یکی از ویژگی‌های نظام اسلامی توجه به اقشار محروم و ضعیف جامعه است

یکی از ویژگی‌های نظام اسلامی توجه به اقشار محروم و ضعیف جامعه است و با تأسیس کمیته امداد مشخص شد راهبرد نظام کمک به مناطق محروم و توجه به وضعیت معیشتی نیازمندان جامعه است.
کد خبر: ۸۹۱۵۶۲۷
|
۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۹

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مدیرکل کمیته امداد استان زنجان در جمع ائمه جماعات مساجد شهر زنجان بابیان اینکه کمیته امداد قطعه‌ای از قطعات نظام است که کارکردهای آن ریشه در تفکر اسلامی برای تشکیل حکومت اسلامی دارد، گفت: کارکردهای کمیته امداد در حوزه رسیدگی به نیازمندان برگرفته از آموزه‌های دینی است که در صدر اسلام توسط خود ائمه معصومان(ع) انجام می‌شد.

هدایت صفری با اشاره به اینکه رسیدگی به حال نیازمندان در جامعه اسلامی از شئونات ولی است و امروز کمیته امداد به نیابت ولی کار رسیدگی به محرومان را بر عهده دارد، افزود: بر اساس اندیشه امام راحل کمیته امداد به دستور ایشان 21 روز پس از پیروزی انقلاب به‌منظور رسیدگی به نیازمندان جامعه تأسیس شد.

وی در ادامه اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های نظام اسلامی توجه به اقشار محروم و ضعیف جامعه است و با تأسیس کمیته امداد مشخص شد راهبرد نظام کمک به مناطق محروم و توجه به وضعیت معیشتی نیازمندان جامعه است.

مدیرکل کمیته امداد استان زنجان بابیان اینکه راهبرد اصلی کمیته امداد نیز فقرزدایی از جامعه با رویکرد توانمندسازی و تأمین استقلال معیشتی اقشار محروم جامعه است ، گفت : هدف کمیته امداد در دهه چهارم از رسالت خدمت‌رسانی خود توجه به تقویت سلول‌های مغزی و توسعه سبک زندگی دینی ، استقلال اقتصادی و درنهایت توانمندسازی جامعه هدف است.

وی با اشاره به اینکه وجود فقر در جامعه آسیب‌زا است ، افزود : در تلاش هستیم با فعالیت اثربخش در حوزه محرومیت‌زدایی آسیب‌های اجتماعی را کم کرده و سرمایه اجتماعی نظام در بخش‌های مختلف ارتقاء یابد.

صفری ادامه داد: اعتقاد ما در کمیته امداد این است که با توانمند کردن فقر و از بین بردن آن ، عوارض اجتماعی ناشی از فقر که موجب آسیب به خانواده و جامعه می‌شود کنترل‌شده و از بین برود.

مدیرکل کمیته امداد استان زنجان به حمایت این نهاد از 24 هزار خانوار با جمعیت 41هزار و600 نفر اشاره کرد و ادامه داد : با ارائه  خدمات متنوع در بخش‌های مختلف سالانه 10 درصد از خانواده‌های تحت حمایت کمیته امداد توانمند شده و از بدنه حمایتی این نهاد خارج می‌شوند.

وی بیان کرد:خدمات کمیته امداد در حوزه مهارت‌آموزی و اشتغال‌زایی برای خانواده‌های تحت حمایت ، آموزش‌های فکری و فرهنگی به‌منظور کمک به تأمین معیشت جامعه هدف در کنار توجه به رفع نیازهای مددجویان در بخش‌های مختلف از اقدامات این نهاد در حوزه محرومیت‌زدایی و توانمندسازی است.

صفری در ادامه به ارائه خدمات کمیته امداد در حوزه مسکن نیز اشاره کرد و گفت : با تأمین مسکن مناسب برای مددجویان تحت حمایت کمیته امداد در حوزه توانمندسازی جامعه هدف تسهیل ایجاد می‌شود.

وی از ارائه دو هزار و 739مورد خدمت در بخش مسکن به مددجویان تحت حمایت کمیته امداد استان زنجان در سال گذشته خبر داد و افزود : درمجموع برای ساخت ، تعمیر ، بهسازی و مقاوم‌سازی مسکن مددجویان تحت حمایت کمیته امداد استان زنجان 5 میلیارد و58میلیون تومان  در سال گذشته هزینه شده است .

مدیرکل کمیته امداد استان زنجان در ادامه به توسعه مشارکت مردم در برنامه‌های محرومیت‌زدایی به‌عنوان یکی از برنامه‌های مهم این نهاد اشاره کرد و گفت : تلاش می‌کنیم با اجرای طرح‌های مختلف زمینه مشارکت مردم را در کارهای خیرخواهانه کمیته امداد در حوزه رسیدگی به نیازمندان را افزایش دهیم.

وی با اشاره به اجرای طرح مسجد محوری به‌منظور ارتقاء کارکرد مساجد در مسائل اجتماعی ، افزود : هدف کمیته امداد از اجرای طرح مسجد محوری در کنار پرورش دینی مردم توجه به سامان دادن به وضعیت معیشتی نیازمندان محلات با محوریت مساجد و ایفای نقش مساجد در تراز اسلام است.

صفری در پایان از آمادگی کمیته امداد استان زنجان برای ایجاد مراکز نیکوکاری در مساجد شهر زنجان خبر داد و ادامه داد: 18 مرکز نیکوکاری فعال در سطح استان با محوریت مساجد وجود دارد که از طریق معتمدین محل و هیئت‌امنای مساجد در حوزه کمک به نیازمندان محلات فعالیت می‌کنند.

 

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار