بزرگترین اردوی جهادی کشور در شهریور ماه سال جاری در محروم‌ترین منطقه استان کرمان توسط گروه جهادی فاطمه الزهرا (س) بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمان و کانون جهادی این دانشگاه برگزار شد و جهادگران خدمات بسیاری را به مردم این منطقه ارائه کردند.
کد خبر: ۸۹۱۵۶۹۴
|
۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۳
به گزارش خبرگزاری بسیج از کرمان؛شهر زهکلوت در ۳۹۰ کیلومتری استان کرمان از توابع شهرستان رودبارجنوب واقع شده، فاصله این شهر از رودبارجنوب (اسلام آباد) حدود ۶۵ کیلومتر است. زهکلوت از شمال به شهرستان ریگان و از جنوب به شهرستان قلعه گنج و از شرق به استان سیستان و بلوچستان و از غرب به رودبار جنوب منتهی می‌شود؛ طبق سرشماری سال ۹۰ جمعیت این شهر بالغ بر ۵۸۰۰۰ نفر تخمین زده شده است.

شغل بیشتر مردم این شهر دامداری و کشاورزی است، نبود حداقل امکانات در این منطقه باعث شده که لقب آفریقای ایران را به برخی از روستا‌های این شهر داده شود. کمبود امکاناتی مانند نداشتن آب آشامیدنی سالم، بیمارستان مجهز، نداشتن راه جاده‌ای مناسب و... از مشکلات مردم این منطقه است.

زبان و فرهنگ مردم زهکلوت بلوچی است وحدود ۹۰ درصد مردم این منطقه شیعه هستند.

حضور ۲۰۰ جهادگر از دانشگاه علوم پزشکی کرمان در منطقه زهکلوت

مسئول گروه جهادی فاطمه الزهرا بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در این رابطه گفت: گروه جهادی فاطمه الزهرا (س) با همکاری کانون جهادی دانشگاه از پنجم تا داوزدهم شهریورماه جاری در شهر زهکلوت و روستا‌های این منطقه شامل چاه ابراهیم، طبق، پیرخوشاب، چاه علیشاه، ناز دشت، بوئینگ، تکل حسن مستقر شد.

"جواد عسکرپور" افزود: باتوجه به صعب العبور بودن مسیر روستا‌های قسمت شمالی منطقه و عدم امکان انتقال تجهیزات، ساکنین ۱۷ روستا با وسایل حمل و نقل گروه جهادی به نزدیکترین محل استقرار منتقل و از خدمات مختلف بهره‌مند شدند.

به گفته وی در این اردو ۲۰۰ جهادگر به مردم این مناطق خدمت رسانی کردند.

وی ادامه داد: در مجموع در زمان برگزاری اردو، ۴ تیم دندانپزشکی، ۲ تیم پزشک عمومی، ۷ تیم آموزش بهداشت، ۳ تیم غربالگری، یک تیم توانبخشی، ۳ تیم مامایی، ۴ تیم مشاوره خانواده، ۷ تیم فرهنگی، ۴ تیم آموزش در زمینه‌های درسی و علمی، ۳ تیم آموزش اشتغال زایی، ۳ تیم اجتماعی و یک تیم عمرانی به صورت همزمان در مناطق فوق تقسیم شده و خدمت رسانی کردند.



معاینه دندان‌های ۲۷۰۰ نفر

وی با اشاره به اینکه در زمان برگزاری این اردوی جهادی تیم دندانپزشکی دندان‌های بیش از ۲۷۰۰ نفر معاینه کرده اند، گفت: برای این افراد خدماتی، چون ۳۰۰ مورد ترمیم، ۱۲۰۰ مورد کشیدن، ۱۵۰ مورد فیشور سیلانت و ۲۹۰ مورد جرمگیری انجام شده است.

وی ادامه داد: به این افراد خدمات آموزش بهداشت دهان و دندان همراه با خمیردندان و مسواک رایگان ارائه شد.

تجویز داروی رایگان به مردم منطقه زهکلوت در گروه پزشک عمومی

عسکرپور گفت: در گروه پزشک عمومی بیش از ۴۰۰ نفر مورد معاینه و در صورت لزوم به این افراد داروی رایگان تجویز شد، همچنین برای ۵۵ نفر از این تعداد تزریقات نیز انجام گرفت و بیمارانی که نیاز به درمان تخصصی داشته اند به پزشک متخصص و مراکز بهداشتی درمانی برای انجام مراحل تخصصی درمان ارجاع شدند.

ارائه آموزش بهداشت برای ۳ هزار نفر

مسئول گروه جهادی فاطمه الزهرا بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: در گروه آموزش بهداشت برای بیش از ۳۰۰۰ نفر از ساکنین مناطق مختلف کلاس‌های آموزش بهداشت دهان ودندان، بهداشت فردی و عمومی، بهداشت محیط، بهداشت زنان، آموزش جلوگیری از خطرات ناشی از مارگزیدگی و عقرب گزیدگی و کمک‌های اولیه ارائه شد.

وی ادامه داد: همچنین در گروه‌های غربالگری بیش از ۱۵۰۰ نفر مورد ارزیابی تست غربالگری قندخون، فشار خون، تنبلی چشم و شنوایی قرار گرفتند.

به گفته وی دراین گروه علاوه بر فعالیت‌های غربالگری، فعالیت‌های مربوط به مشاوره تغذیه و آموزش بهداشت نیز انجام گرفته است.

ارائه خدمت گروه توانبخشی به ۵۵۰ نفراز مردم منطقه

عسکرپور ادامه داد: در گروه توانبخشی فعالیت‌های طب سنتی و اسلامی، فیزیوتراپی و گفتار درمانی برای بیش از ۵۵۰ نفر انجام شد.

وی افزود: درگروه مامایی بیش از ۱۳۰۰ نفر معاینه شده اند و برای ۷۰۰ نفر از این افراد داروی رایگان تجویز و برای تمامی افراد مراجعه کننده مشاوره طب سنتی و اسلامی و مشاوره تنظیم خانواده ارائه شد.

آموزش مفاهیم اخلاقی اولویت تیم فرهنگی جهادگران

مسئول گروه جهادی فاطمه الزهرا بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در ادامه گفت: باتوجه به مشکلات فرهنگی گسترده در منطقه، هدف اصلی گروه فرهنگی آموزش مفاهیم اخلاقی برای کودکان در اولویت قرار گرفت و علاوه براین از طریق بازی و داستان مباحث اعتقادی، احکام، آموزش قرآن، آموزش وضو و نماز به کودکان ارائه شد.

وی ادامه داد: در ضمن فعالیت‌هایی از قبیل: آموزش قواعد قرآن به صورت جزئی، کاردستی، پخش کلیپ، بازی‌های فکری و محلی، خواندن سرود و... انجام شد.

وی بیان کرد: کار فرهنگی بزرگسالان و مشاوره برعهده ۱۰ نفر از طلاب گروه جهادی بود.

عسکرپور برگزاری مراسم معنوی دعای عرفه در برخی از روستا‌ها مانند چاه ابراهیم و برگزاری مراسم شبی با شهدا در زهکلوت را از دیگر فعالیت‌های تیم فرهنگی گروه جهادی عنوان کرد.

وی عنوان کرد: سه تیم آموزش اشتغالزایی در روز‌های برگزاری اردوی جهادی مسئولیت برگزاری کلاس‌های هنری مانند اموزش گل کریستال، پته دوزی، نمد دوزی و بافتنی را برعهده داشتند.

شناسایی خانواده‌های بی سرپرست

مسئول گروه جهادی فاطمه الزهرا بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: سه تیم اجتماعی گروه جهادی نیز در این مدت علاوه بر شناسایی خانواده‌های بی سرپرست و شناسایی افراد معلول و دچار بیماری‌های صعب العلاج، بیماری‌های شایع در منطقه را نیز بررسی کردند.

وی ادامه داد: از دیگر اقدامات تیم اجتماعی تهیه و تنظیم دفترچه شناسایی روستا‌ها برای تسهیل در خدمت رسانی‌های بعدی بود.

عمران و آبادانی

عسکر پور گفت: تیم عمرانی گروه جهادی فعالیت هایی، چون ترمیم مسجد و ساخت ۶ عدد سرویس بهداشتی برای روستای فاقد سرویس بهداشتی در دستور کار قرار داد.

فعالیت‌های حاشیه‌ای

مسئول گروه جهادی فاطمه الزهرا بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: در پایان اردو به دلیل نزدیکی به شروع مدارس بیش از ۱۵۰۰ بسته فرهنگی و آموزشی شامل مداد، دفتر، خودکار، پا ک. کن، تراش، مدادرنگی و... بین دانش اموزان منطقه توزیع شد.

وی افزود: بیش از ۷۰۰ جفت دمپایی، ۲۲۰۰ مسواک و خمیردندان و همچنین ۱۰۰۰ بسته بهداشتی شامل پودرلباسشویی و صابون بین خانواده‌های نیازمند منطقه توزیع شد.

حرف پایانی

مسئول گروه جهادی فاطمه الزهرا بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: از نکات برجسته این برنامه برگزاری اردو، مستقل از اداره فوق برنامه دانشگاه علوم پزشکی کرمان وهمچنین بسیج جامعه پزشکی بود که بیانگر برنامه ریزی دقیق و تلاش شبانه روزی جهادگران و اعضای کادر گروه جهادی فاطمه الزهرا (س) و کانون جهادی است.

وی ادامه داد: در زمان برگزاری اردو سردار ابوحمزه فرمانده سپاه استان کرمان، حجت الاسلام والمسلمین دکتر عارفی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، جناب گودرزی رئیس سازمان بسیج دانشجویی کل کشور، دکتر بارونی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه، سرهنگ پاداش مسئول سازندگی سپاه استان، سرگرد بهروز مسئول ناحیه بسیج دانشجویی استان از اردو بازدید و از جهادگران تقدیر و تشکر کردند.

عسکرپور در پایان از همکاری ریاست دانشگاه علوم پزشکی کرمان، نهاد رهبری دانشگاه، سپاه ثارالله استان کرمان، معاونت توسعه و پشتیبانی دانشگاه، معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه، ناحیه بسیج دانشجویی استان کرمان، مدیریت پشتیبانی دانشگاه، مدیریت فرهنگی، مدیریت دانشجویی، روابط عمومی دانشگاه و قرارگاه عملیاتی میثم سپاه که در برگزاری این اردو همکاری داشتند، قدردانی کرد.
ارسال نظرات