معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی:

موسیقی سنتی عاشیقی باید ثبت ملی شود

معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در دومین همایش شعر و موسیقی قره داغ، با اشاره به اهمیت موسیقی عاشیقی، بر ضرورت ثبت ملی شدن آن تاکید کرد.
کد خبر: ۸۹۱۵۷۲۴
|
۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، علی محرمی اظهار کرد: برگزاری برنامه های فرهنگی و هنری با فراغ خاطر در نقطه صفر مرزی نشانگر امنیت حاکم در سراسر ایران عزیز است و این امنیت مرهون شهدای بزرگواری است که چه در دوران دفاع مقدس و چه اکنون همچون شهید حججی از سر و جان خود می گذرند تا ما با امنیت کامل زندگی کنیم.

وی تاکید کرد: اگر مدافعان حرم نبودند ایران اسلامی نیز از گزند تروریست ها در امان نمی‌ماند چنانکه در کشورهای همسایه ما ناامنی و بی ثباتی حاکم است.

معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در ادامه با اشاره به نقش تاثیرگذار اصحاب رسانه در منطقه‌ی ارسباران، تصریح کرد: خبرنگاران و اصحاب رسانه در این منطقه با پوشش خبری تمام برنامه‌ها و رویدادهای فرهنگی و هنری نقش تاثیرگذاری در تبیین ظرفیت‌ها و توانمندی‌های منطقه ایفا می‌کنند و نقش مهمی در شناساندن منطقه قره داغ به گردشگران دارند.

محرمی تاکید کرد: موسیقی عاشیقی که خاستگاه اصلی آن نیز منطقه‌ی هنرخیز ارسباران است باید ثبت ملی شود.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم در حوزه اقتصادی، گردشگری، سیاسی و سایر حوزه‌ها به ثبات پایدار برسیم نیاز به تقویت حوزه فرهنگ و هنر داریم و لازم است تا داشته‌ها و ظرفیت‌های فرهنگی و هنری خود را معرفی کنیم.

محرمی تأکید کرد: منطقه ارسباران در عرصه موسیقی عاشیقی اساتیدی را در دامان خود پرورش داده که در سطح کشور و جهان حرفی برای گفتن دارند و این ظرفیت باید شناخته شده و معرفی گردد.

معاون فرهنگی و هنری اداره کل بهره‌گیری از ابزار هنر را بهترین شیوه برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در حوزه های مختلف عنوان کرد.

وی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها تأکید کرده‌اند که اگر اثری قالب هنری به خود بگیرد یک اثر ماندگار خواهد بود و این جمله مقام معظم رهبری باید چراغ راه هنرمندان و اصحاب فرهنگ باشد.

وی تأکید کرد: منطقه ارسباران به لحاظ داشتن ظرفیت‌ و پتانسیل درزمینهٔ های مختلف فرهنگی و هنری زبانزد است و در این منطقه جشنواره‌هایی برگزار می‌شود که کم نظیر است و امسال با اجرای جشنواره‌های ملی همچون تئاتر کوتاه ارسباران، جشنواره سراسری عکس ارسباران، جشنواره موسیقی عاشقی، همایش شعر و موسیقی وجشنواره سراسری فیلم کوتاه روستایی و عشایری کلیبر به کانون جشنواره‌های فرهنگی و هنری استان تبدیل شده و این درحالی‌ است که این جشنواره‌ها توسط انجمن ها ی مربوطه برگزار می شود و وظیفه اداره کل تنها از بعد نظارتی است.

معاون فرهنگی وهنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه برگزاری جشنواره استانی شعر طنز در شهرستان هریس در دستور کار اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان قرار دارد، گفت: این جشنواره که سال آینده در شهرستان هریس برگزار می‌شود نیازمند حمایت و همراهی مسئولین، مردم و هنرمندان است.

محرمی در پایان خاطرنشان کرد: رویکرد دولت تدبیر و امید واسپاری امور فرهنگی و هنری به متخصصان این عرصه است که خوشبختانه به بهترین نحو در حال تحقق است.

امین امینیان فرماندار خداافرین نیز در این مراسم اظهار داشت: امیدواریم این همایش از سال‌های آتی به ‌عنوان جشنواره و در بهترین کیفیت در شهرستان خداآفرین برگزار شود.

وی افزود: دومین همایش شعر و موسیقی قره داغ با هدف صیانت از فرهنگ و هنر بومی و اصیل منطقه قره داغ (ارسباران)، گسترش زمینه‌های فرهنگی بین شهروندان، انتقال فرهنگی و ارتباط میان نسلی و همچنین ایجاد زمینه برای گرایش به‌سوی هنر و موسیقی اصیل منطقه برگزار شده است.

فرماندار شهرستان خداآفرین ایجاد بسترهای لازم برای نشاط اجتماعی و عمومی شهروندان را از دیگر اهداف برگزاری این همایش عنوان کرد و گفت: با برگزاری این‌گونه همایش‌ها سعی داریم تا ظرفیت‌های گردشگری خداآفرین و منطقه ارسباران را به گردشگران و مسافران بشناسانیم

ارسال نظرات
آخرین اخبار