معاون فنی منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان:
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان از زمان جمع آوری بذر گونه حرا و آغاز کشت گلدانی آن خبر داد.
کد خبر: ۸۹۱۵۸۱۲
|
۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۲

به گزارش خبرگزاری بسیج هرمزگان؛به نقل از منابع طبیعی هرمزگان، مجید پوربلیغی گفت: حرا از گونه های جنگل‌های مانگرو و زیستگاه مهمی برای آبزیان، بی مهرگان و پرندگان است . این جنگل‌ها نقش مهمی در حفظ اکوسیستم دریایی دارد. گلدهی جنگل های حرا در خرداد ، و جمع آوری بذر برای تولید نهال در مرداد ماه شروع و تا اوایل مهرماه ادامه دارد.

 

پوربلیغی گفت: نهال ها بعد از رشد تا ارتفاع ۲۰ تا ۳۰ سانتی متر، برای کاشت در سواحل ، دهانه رودخانه ها و محل جزر و مد دریا منتقل می شوند.

 

وی ادامه داد: کاشت نهال حرا با هدف حفاظت از ساحل ، توسعه فضا سبز، افزایش تولید آبزیان، تقویت زیستگاه پرندگان و حشرات ، حفاظت از خاک و جذب اکوتوریسم در شهرستان های استان جنگل کاری شده است.

 

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی افزود: جنگل های حرا برروی خاک های لجنی ناشی از رسوب خاک های حاصل از فرسایش سواحل رشد می کند و با جزر و مد آب در دریا شناور می شوند و این ویژگی، راز شگفتی جنگل های اسطوره ای حرا است.

 

وی گفت: هرمزگان در ایجاد جنگل های حرا و چندل در سواحل خلیج فارس رتبه نخست را در کشور دارد. این استان با ۲۰ هزار و ۱۱۹ هکتار معادل ۷۸ درصد از مساحت جنگل های مانگرو کشور را داراست.

 

وی در خصوص افسانه های متعدد در خصوص این گونه منحصر به فرد گفت: اروپائیان این گیاه اسطوره ای را که می گویند از اشک چشم آدم روئیده است، به افتخار دانشمند شهیر ایرانی ابوعلی سینا، اوسینا می نامند.

 

در سال جاری۷۴ هزار اصله نهال حرا تولید و در سطح ۷۴ هکتار در سطح شهرستان های بندرعباس و قشم کشت می شود. همچنین ۶۰ هزار بذر چندل در سطح۶۰ هکتار در تالاب آذینی سیریک به صورت مستقیم با بذر در محل خورهای این تالاب کشت شده است.

ارسال نظرات