یک دامدار سرعینی با گام نهادن به به عرصه اقتصاد مقاومتی و با پرورش دام‌ سنگین،باعث ایجاد اشتغال و تامین معاش خود و سه جوان دیگر شده است.
کد خبر: ۸۹۱۶۰۶۳
|
۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۳

به گزارش خبر گزاری بسیج از اردبیل، براساس آمار سال 93 جمعیت گاومیش استان 34 هزار و 200 راس بوده و حدود 5.5 درصد گوشت قرمز و 7 درصد شیرخام تولیدی استان را به خود اختصاص داده است، که شهرستان‌های فعال در این حوزه در استان به ترتیب اردبیل، نمین، بیله‌سوار و مشگین‌شهر هستند که بیشترین شیر و گوشت گاومیش در آنها تولید می‌شود.

در گذشته این حیوان بیشتر برای کار شخم زنی، بارکشی و حمل و نقل استفاده می‌شد که با مکانیزه شدن کشاورزی تبدیل به دام تولیدی دومنظوره شیری و گوشتی شد.

 

گاومیش با داشتن ویژگی‌های منحصر به فردی مانند دستگاه گوارش بسیار کارآمد، حجیم و چین خورده با میکروارگانیزم‌های خاص، با قدرت بهره‌برداری عالی از علوفه های خشبی با فیبر بالا و پسماندهای صنایع غذایی، مقاوم در مقابل بیماری‌ها، سازگاری بالا به شرایط مختلف آب و هوایی، تولید شیر با کیفیت و غلظت بالا حاوی چربی 7 درصد، پروتئین، ویتامین‌های A ،C، کلسیم و فسفر بیشتر و کلسترول کمتر نسبت به شیر گاو و گوشت با چربی و کلسترول کمتر نسبت به گاو در توسعه اقتصاد خانوارهای روستائی می‌تواند بسیار موثر باشد که با توجه به این ویژگی‌ها دام هزاره سوم نامگذاری شده و در شرایط روستایی دام معجزه آسا لقب گرفته است.

در حال حاضر پرورش گاومیش در استان معمولاً در گله‌های کوچک 5 تا 10 راسی و به صورت کاملاً سنتی انجام می‌شود که با توجه به سازگاری کامل این دام به شرایط غیربهداشتی و نسبتاً نامناسب روستایی مورد توجه دامداران بوده و امیدواریم با توسعه اجرای پروژه‌های اصلاح نژادی و بهبود تغذیه در آینده نزدیک شاهد توسعه پرورش صنعتی این دام ارزشمند باشیم.

 

 

بسیج سازندگی سرعین در این راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی تسهیلات بانکی را در اختیار کشاورزان گذاشته است تا بتوانند دام مورد نیاز خود را خریداری و در مزارع خود مشغول به پرورش این دام پرسود باشد که در ادامه بایکی از دامدارانی که از این تسهیلات استفاده و موفق هم شده به صحبت می نشینیم.

بختیار اکبری یکی از دامدارن در روستای کنزق سرعین است که از تسهیلات بانکی ارایه شده توسط بسیج سازندگی سرعین استفاده کرده و دام های سنگین خریداری کرده است.

اکبری در این مورد گفت:در سال 94 مبلغی در حدود 20 میلیون تومان از طریق بسیج سازندگی سرعین در راستای تحقق فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اقتصاد مقاومتی با مقداری اورده شخصی شروع به کار کردم.

وی افزود:سه راس گاومیش و تعدادی گاو خریداری کردام که شکر خدا تا کنون تبدیل به شش راس گاومیش و 12 راس گاو ماده و نر شده است.

وی اظهار کرد:در حال حاضر خانواده بنده و سه نفر از طریق پرورش دام های سنگین امرار معاش می کنیم که اگر شرایط بهتری نیز مهیا شود می تواند این رویه را توسعه و بهبود ببخشیم.

 

اکبری با ارایه پیشنهاد ایجاد بازارچه اقتصاد مقاومتی در سرعین گفت:صعنت پرورش دام سنگین اگر دست های واسط و دلال ها حذف شود می تواند به شغلی پایدار برای روستاییان شود.

وی تصریح کرد:سرعین شهری توریستی و که زبانزد در کشورمان و حتی دنیا است که می تواند با اتصال زنجیره های تولید و مصرف بهم سود دهی این عرصه و سایر عرصه های اقتصاد مقاومتی را با ایجاد بازارچه بالا برد.

این دامدار عنوان کرد:مشکلی که اکثر دامداران سبک و سنگین با ان مواجه هستند گرانی علوفه و نبود آب کافی برای آبیاری است که خواهشمندیم مسئولین با ایجاد سد های معیشتی این مسئله را حل کنند.

اکبری گفت:ایجاد این گونه کار‌ها در روستا‌ها می‌تواند به یک جوان روستایی ایجاد اشتغال کند و همچنین توسعه این کار‌ها در روستا‌ها می‌تواند در اقتصاد کشور موثر واقع شود.

این بسیجی فعال کارآفرین در پایان با اشاره به نقش بسیج در موفقیتش، فرزندان و همسرش را بعنوان افراد کمکی خود در این عرصه عنوان کرد.

 

منبع:چشمه لر

 

ارسال نظرات