سورگوم گیاهی از خانواده غلات بوده که در ایران به ذرت خوشه ای معروف است. این محصول از نظر امنیت غذایی در دنیا بعد از گندم، برنج، ذرت و جو در جایگاه پنجم قرار دارد.
کد خبر: ۸۹۱۶۰۶۸
|
۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۶

به گزارش خبر گزاری بسیج از اردبیل، سورگوم بیشتر در منطقه گرمسیری کشت می شد، اما هم اکنون به دلیل مشکل بحران آب و در راستای بهره برداری بیشتر از منابع آبی و در عین حال تامین علوفه مورد نیاز واحدهای دامداری، کشت آن در شهرستان پارس آباد ترویج یافته است.

در حالی مهم ترین کشورهای تولید کننده بذر سورگوم کشورهای هند، چین و روسیه می باشند که در سایه اقتصاد مقاومتی چند سالی است که 100 درصد بذرسورگوم مورد نیاز کشور در دشت مغان استان اردبیل تولید می شود.

فرماندار پارس آباد در خصوص سطح زیر کشت بذر سورگوم در این شهرستان گفت: امسال بیش از 300 هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان پارس آباد به کشت سورگوم بذری اختصاص یافته است

اکبر صمدی افزود: با توجه به عملکرد استحصالی از مزارع برداشت شده، پیش بینی می شود بیش از 900 تن بذر سورگوم در شهرستان پارس آباد مغان استحصال شود.

وی گفت: با برداشت سورگوم در شهرستان پارس آباد مغان کل بذر سورگوم مورد نیاز کشور تامین می شود.

مدیر جهاد کشاورزی پارس آباد نیز از آغاز برداشت بذر سورگوم در این شهرستان خبر داد و گفت: بذر سورگوم در شهرستان پارس آباد با نظارت کامل کارشناسان موسسه بذر و نهال کشور انجام می شود.

علی اکبر حسنیان با بیان اینکه توزیع بذر سورگوم در سراسر کشور با هماهنگی موسسه بذر نهال و جهاد کشاورزی در بین کشاورزان توزیع می شود، تصریح کرد: غلاتی همچون سورگوم از جمله گیاهانی است که نیاز آبی کمتری در مقایسه با غلات و علوفه رایج مثل ذرت دارد.

وی افزود: موارد مصرفی سورگوم به دو حالت دانه ای و سیلویی می باشد که دانه ای آن در هر هکتار 4 تن و سیلویی آن طی سه چین 150 تن عملکرد دارد.

سورگوم با دارا بودن خصوصیت گیاهی از جمله قدرت پنجه زنی زیاد، رشد سریع، عملکرد بالا و ارزش غذایی نسبتاً خوب از اهمیت زیادی برخوردار است. این گیاه برای رشد و نمو نسبت به سایر غلات به آب کمتری نیاز دارد که این به دلیل دارا بودن سیستم ریشه ای افشان بسیار وسیع است که در حجم زیادی از خاک نفوذ کرده و رطوبت بیشتری را جذب می کند.

در شهرستان پارس آباد بیش از 33 نوع محصول زراعی و باغی کشت می‌شود که از جمله می توان به گندم، ذرت، سوروگوم و ... اشاره کرد.

 

منبع:آران مغان

 

ارسال نظرات