کد خبر: ۸۹۱۶۱۰۵
|
۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۹

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، اولین روز ورود به مدرسه نیز برای كودك تجربه ای  تازه و جدید است و كودكان به میزان متفاوتی سطح اضطراب را تجربه می كنند و در عین حال یكی از به یادماندنی ترین خاطرات كودك می باشد.

به ارائه راهكارهایی می  پردازیم كه به شما به عنوان والدین كمك می كند تا گذر از این دوره مهم را برای كودك خود توأم با آرامش و خاطره ای خوش نماید.

در تابستان كتابهای داستانی برای كودك خود بخرید و بخوانید كه در آن شخصیت اصلی داستان به مدرسه می رود و با اتفاق های جالبی مواجه می گردد.سعی كنید كتاب دارای تصاویر رنگی و جذاب باشد . این كار به كلاس اولی یا پیش دبستانی شما كمك می كند خود را در غالب شخصیت داستان قرار دهد و با مدرسه و فضای آن از نظر ذهنی ارتباط برقرار كند.

از همین امروز اقدام به آموزشهایی به فرزند خود نمائید كه منجر به كاهش اضطراب در كودك شما شود.

آموزشهایی كه در آن شیوه برخورد با اطرافیان ، چگونه آماده شدن سریع برای رفتن به مدرسه ، پوشیدن لباس كودك توسط خودش ، پوشیدن كفش ، بستن بند كفش ، دستشویی رفتن و غیره در نظر گرفته شود. آشنا كردن كودك با این نكات به ظاهر ساده اضطراب مدرسه را در ذهن كودك كاهش می دهد .

قبل از آغاز دبستان برای خرید لوازم التحریر، كیف و لباس با كودك خود به بازار بروید. این كار باعث می شود كودك كلاس اولی یا پیش دبستانی شما احساس آرامش بیشتری كند و به تأخیر انداختن كارها و خریدها برای روزهای پایانی شهریور كودك را دچار استرس می كند.

در شهریور ماه كم كم مقداری از اسباب بازیهای كودك را جمع كنید و كتابخانه ی كوچكی برای او تهیه كنید و در آن كتاب ، دفتر و .... بگذارید تا كودك در فضای مسئولیت مدرسه قرار گیرد و متوجه شود دیگر كار او بازی به تنهایی نیست .

عادات تغذیه ای سالم را پایه ریزی كنید . كودك خود را عادت دهید كه صبحانه ای كامل و مقوّی میل كند زیرا كودكی كه صبحانه مناسب میل نمی كند اشتهای خوردن غذای سالم را از دست می دهد و در رشد آموزشی و تربیتی هم با مشكل مواجه می شود.

در ایام پایانی تعطیلات كم كم ساعت خواب كودك را نظم ببخشید.با این كار به صورت تدریجی كودك خود را با نظم پذیری عادت می دهید.

مهارت گوش دادن را در كودك خود افزایش دهید نوآموز كلاس اولی و پیش دبستانی اطلاعات و دانسته های خود را از طریق گوش دادن به دست می آورد . سعی كنید كتابهای مصور داستانی و قصه هایی را برای او بخوانید كه شامل چند فصل باشد تا او بتواند ماجرایی نسبتاً طولانی را دنبال كند . اینكار گنجینه لغات كودك شما را افزایش می دهد، گوش دادن را در او فعال می كند، او را تبدیل به شنونده خوب سر كلاس می نماید و با قوانین مربوط به مكالمات مثل رعایت نوبت ، جمله سازی و بیان صحیح ساختار عبارات آشنا می سازد.

مهارت دست ورزی را دركودك خود تقویت نمایید . كودك شما برای ورود به كلاس اول و آمادگی نیاز به تقویت ماهیچه های دست وانگشتان دارد . شما می توانید خمیر های بازی یا گل رس در اختیاراو قرار دهید تا با آنها شكل های متنوع بسازد هر چه خمیر سفت تر باشد به تقویت این مهارت كمك بیشتری می كند ، سازه های مختلفی در اختیار كودك قرار دهید تا با آنها ماشین ، هواپیما و.... بسازد ، همچنین از كتابهایی كه حروف واشكال نقطه چین دارند استفاده كنید تا كودك نقطه چین ها را به متصل كند .

مهارت صحبت كردن را در كودك خود تقویت نمایید. كودك خود را تشویق كنیدتا با شما صحبت كند ، از احساسات خود بگوید و داستان هایی را كه برای او تعریف می كنید دوباره برای شما باز گو كند . به خاطر بسپارید نوآموز كلاس اولی و آمادگی نیاز دارد كه مهارت گوش دادن و مهارت صحبت كردن را به خوبی فرا بگیرد .

كودك خود را از معلمان و مدرسه نترسانید . خیلی از كودكان به دلیل این ترس ها دچار اضطرابهای روان تنی   می شود و علائمی مانند كم اشتهایی ، تكرّر ادرار و تهوع و استفراغ صبحگاهی می شوند كه این اضطراب كودك است كه بر جسمش اثر می گذارد.

ساعات خواب كودك را یك ماه قبل از آغاز مدرسه تنظیم نمائید. به این نكته توجه كنید كه كودكانی كه دیر وقت می خوابند در اثر كم خوابی با مشكلاتی مانند عدم توجه ، بیحالی، خستگی و اشكال در یادگیری مواجه می شوند .

دادن مسئولیتهایی حتی كوچك به كودك او را آماده می سازد تا با توانی بیشتر با اولین مسئولیت جدی زندگی خود كه بحث مدرسه و درس می باشد مواجه گردد.

برخی از كودكان به دلیل ناآشنایی با راننده سرویس دچار اضطراب می گردند. سعی كنید نوآموز خود را قبل از فرستادن به مدرسه با راننده سرویس آشنا كنید .

منبع: مرکز مشاوره آرامش زنجان

 

 

ارسال نظرات