بیش از ۵۰ مدرسه تخریبی و کانکسی و کپری در شهرستان بشاگرد وجود دارد که نیازمند بازسازی است، همچنین تعدادی از مدارس شهرستان، فاقد انشعاب برق و آب هستند و از امکانات اولیه نظیر سیستم گرمایشی و سرمایشی و فضای مناسب آموزشی محروم می باشند.
کد خبر: ۸۹۱۶۴۰۳
|
۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۳

به گزارش خبرگزاری بسیج هرمزگان؛به نقل از بشاگرد نیوز آموزش مهم ترین موضوع جهان برای رهایی از جهالت ها است کشور های پیشرفته دنیا اهمیت بسیار زیادی به آموزش و آموزش دهنده گان می دهند .

اگر نگاهی به کشور های پیشرفته دنیا بیاندازید مشاهده می کنید هر کشوری در بحث آموزش جدی تر است آن جامعه پیشرفت های چشمگیری داشته است.

در اکثر کشور های دنیا قوانین حمایتی برای معلمان تعریف شده که علاوه بر ایجاد تسهیلات لازم برای یک زندگی بی دغدغه، آنان را در بالاترین سطوح ارزشی جامعه قرار می دهند و مدارس پیشرفته هم از دیگر مصدایق اهمیت و ارزش آموزش در دنیا است که باعث تسریع در یادگیری دانش آموزان می شود.

در دین مبین اسلام و همچنین سخنان معصومین(ع) نیز به ارزش آموزش و آموزگار تأکید فراوانی شده که نمونه آن می توان به سخن امام علی(ع) اشاره کرد که فرمودند:« هر کس به من کلمه ای بیاموزد، من بنده او می شوم».

آمیختگی آموزش با محرومیت!!

شهرستان بشاگرد، در جنوب شرقی ایران قرار دارد که آموزش در آن با محرومیت آمیخته شده است و اکثر خانواده ها در بشاگردی به دلیل نداشتن پیشینه تحصیلی مناسب مشاوران مناسبی برای فرزندشان در زمان تحصیل نیستند.

اکثر خانواده های این منطقه بضاعت مالی مناسبی ندارند که این عامل باعث ترک تحصیل کودکان منطقه و پایین آمدن کیفیت تحصیلی می شود.پایین بودن کیفیت غذایی و نداشتن یا استفاده نکردن از صبحانه قبل از ورود به کلاس هم یکی از عوامل تأثیر گزار در آموزش پذیری دآنش آموزان این شهرستان دارد.

کلاس های کپری، کانکس و یا فرسوده این منطقه هم مزید بر علت بوده که سادگی و برهنگی آن ها هیچ امکانات آموزشی را برای دانش آموزان این منطق فراهم نمی آورد.

نبود تمام پایه های تحصیلی در روستا ها باعث می شود دانش آموزان روزانه یا هفتگی مسافت طولانی را طی کنند این مسافت چند کیلومتری با وانت بار یا پیاده انجام می شود.

عده زیادی از دانش آموزان به خصوص دختران به دلیل مسافت طولانی و هزینه های بالای ایاب ذهاب خانه نشینی را به علم ترجیح می دهند.

حمل دانش آموزان با ماشین های باری و غیر استاندارد در جاده های پر پیچ و خم و سنگلاخی بشاگرد بارها باعث بروز تصادفات و کشته یا زخمی شدن دانش آموزان بی گناه می شود.

رقابت نابرابر!!

دانش آموزان این منطقه با وجود تمام کمبود ها پس از اتمام دوران تحصیلی برای ورود به دانشگاه باید با دانش آموزانی رقابت کنند که در کلاس های لوکس آموزشی با امکانات تفریحی بالا تحصیل کرده اند و عموما دوران تحصیلی بی دغدغه ای را پشت سر گذاشته اند.

این رقابت که بی رحمانه غربال می کند گاه باعث پایان دوران تحصیلی عده ای از دانش آموزان بشاگردی می شود که عمده دلیل آن ضعف پایه های تحصیلی است و عده دیگری هم که وارد دانشگاه می شوند به دلیل بنیه ضعیف قادر به رقابت با باقی دانشجوها نیستند.

در سال های اخیر به همت اداره آموزش و پروش شهرستان بشاگرد و همچنین سازمان های حمایتی نظیر کمیته امداد امام خمینی (ره) تغییرات زیادی در کیفیت آموزش و مکان های آموزشی ایجاد شده است و از احداث و تجهیز مدارس گرفته تا بالا بردن سطح کیفیت آموزشی که نمی توان از تأثیرات آنان چشم پوشی کرد.

اما این خدمات و ساماندهی ها نیازمند برنامه ریزی دقیق تر و تعامل بیشتر نهاد های آموزشی و حمایتی این شهرستان دارد تا این بی عدالتی آموزشی از بین برود.

بشاگرد امروز به جای یک فارغ التحصیل با مدرک دانشگاهی نیاز به افراد با سواد و هدفمند دارد که انتظار می رود فعالان عرصه آموزشی و تربیتی پرچم دار و عرضه کننده نسل جدید دانش آموزان با کیفیت باشند.

کمبود فضای آموزشی در بشاگرد سبب شده تا دانش آموزان در مدارس تخریبی مشغول به تحصیل باشند که عمر آن‌ها به بالای ۳۰ سال می‌رسد و برخی مدارس راهنمایی این شهرستان هم دانش آموزان دختر و پسر به صورت مختلط مشغول به تحصیل هستند که این موضوع آسیب های اجتماعی زیادی به همراه دارد.

وجود بیش از ۵۰ مدرسه تخریبی در سطح شهرستان بشاگرد

در حال حاضر به گفته رییس آموزش و پرورش شهرستان بشاگرد بیش از ۵۰ مدرسه تخریبی و کانکسی و کپری در شهرستان بشاگرد وجود دارد که نیازمند بازسازی است و همچنین ۴ مدرسه کپری در روستاهای حجت آباد ، گیشدان، خورشک، سیت بند خرس و دهوست بالا است که ساخت مدارس آنها در دست اقدام است.

تعدادی از مدارس شهرستان بشاگرد فاقد انشعاب برق و آب و همچنین از امکانات اولیه سیستم گرمایشی و سرمایشی و فضای مناسب آموزشی محروم هستند.

شهرستان بشاگرد با جمعیتی بالغ بر ۴۰ هزار نفر در ۲۶۰ کیلومتری بندرعباس واقع شده است.

ارسال نظرات