گرفتار شدن در دام اعتیاد به مصرف مواد مخدر بعنوان یک بلا و تهدیدی برای جامعه خاش تبدیل شده که تلاش برای ایجاد اشتغال و رفع موانع تولید عاملی مهم برای ریشه کنی این معضل است
کد خبر: ۸۹۱۶۴۹۵
|
۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۹
به گزارش خبرگزاری بسیج از سیستان و بلوچستان، همه مسئولان و بزرگان و اقشار مختلف مردم خاش به وجود اعتیاد و بلای خانمان سوز مواد مخدر اعتقاد و باور دارند و متاسفانه این معضل در زندگی فردی و اجتماعی مردم خاش ریشه دوانده است.

اعتیاد به مواد مخدر ریشه تمام جرائم بوده و بعنوان یک آسیب مهم اجتماعی جامعه خاش را به نابودی کشانده است.

هم اینک بخش بزرگی از جامعه خاش اعم از زنان و کودکان، دانش آموزان و دانشگاهیان و کارکنان در دام این معضل گرفتار شده اند که آثار آن به وضوح در حوزه‌های مختلف اجتماعی نمایان است.

محمداکبر چاکرزهی فرماندار شهرستان خاش در گفت و گو با ایسنا گفت: اعتیاد و معضل مواد مخدر خسارات فروان و جبران ناپذیری را به جامعه ایران وارد کرده و متاسفانه همجواری با دو کشور افغانستان و پاکستان بعنوان تولید کنندگان و بازار‌های عمده عرضه و فروش مواد مخدر کشور و منطقه ما را بیشتر مورد تهدید قرار داده است.

رئیس شورای هماهنگی با مواد مخدر شهرستان خاش افزود: موضوع اعتیاد بعنوان یک مسئله و مبحثی بسیار مهم در جهت نابودسازی سرمایه‌های ارزشمند کشور که نسل جوان هستند از سوی دشمنان به صورت جدی و هدفمند دنبال می‌شود که ضرورت دارد برای کاهش آسیب‌های ناشی از آن به مباحث اشتغالزایی و حمایت از سازمان‌های مردم نهاد توجه شود.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر شهرستان خاش نیز با تشریح علل گرایش افراد به سمت مصرف مواد مخدر گفت: گرفتار شدن زنان و کودکان و قشر تحصیل کرده و نیز صاحبان مشاغل در دام اعتیاد بعنوان زنگ خطری جدی محسوب می‌گردد که جامعه ما را به نابودی می‌کشاند.

عیدمحمد قلندرزهی به خبرنگار ما گفت: تغییر در الگو‌های مصرف از سنتی به صنعتی مواد مخدر، سهولت دسترسی به مواد؛ معضلاتی مانند فقر، بیکاری، حاشیه نشینی و اختلافات خانوادگی از آسیب‌های مهم اجتماعی محسوب می‌گردند که باید به این مباحث توجه شود.

وی ضرورت توجه به مراکز و مناطق پرخطر اعتیاد مانند ایرندگان، پشتکوه و گوهرکوه و جمع آوری مراکز ترک اعتیاد غیرمجاز، جمع آوری خرده فروشان در نقاط مختلف شهر را خواستار شد.

وی نقش علما، مسئولان، سران قبائل و طوایف و معتمدان، شوراها، نخبگان، دانشگاهیان، فرهنگیان، رسانه‌ها و فعالان ورزشی را برای کاهش مصرف و اثرات سوء مصرف مواد مخدر مهم عنوان کرد و تصریح کرد: گرایش اقشار جامعه و بویژه کودکان، زنان، تحصیلکردگان در مدارس و دانشگاه‌ها و مراکز خوابگاهی و ... به سمت مصرف مواد صنعتی و روان گردان‌ها و مواد الکلی تهدیدی جدی برای جامعه ما است.

وی تحقق شعار اجتماعی‌کردن امر مبارزه با مواد مخدر را از مهمترین اولویت‌های کاری دبیرخانه ستاد برشمرد و بیان کرد: باید شورا‌های هماهنگی مبارزه با مواد مخدر سراسر کشور نیز این امر مهم را سر لوحه کاری خود قرار دهند و از این طریق انگیزه لازم در مردم ایجاد شود.

قلندرزهی با تاکید براینکه با اعتماد و امنیت اجتماعی می‌توان زمینه را برای مشارکت اجتماعی در عرصه مبارزه همه جانبه با مواد مخدر فراهم کرد، گفت: مبارزه با مواد مخدر نیازمند حرکت جهادی است.

وی با اشاره به آمار‌های ارائه شده از سوی مسئولان بهداشت و درمان خاش گفت: ۲.۷ درصد از جمعیت نود هزار نفری روستائیان این شهرستان در دام اعتیاد گرفتار هستند.

این مسئول ادامه داد: آمار اعتیاد در سنین مختلف رو به رشد بوده که ۷۷ درصد معتادان تریاک؛ ۱۶ درصد شیره؛ سه درصد کراک؛ یک درصد شیشه و مواد دیگر مصرف می‌کنند.

وی بیان کرد: در مراکز درمانی برای درمان معتادان به میزان هشتاد درصد شربت متادون و بیست درصد قرص آن استفاده می‌شود و در همین مبحث ترک اعتیاد سی درصد به دلیل نداشتن شغل و بیکاری پس از کسب بهبودی به سمت مواد گرایش دارند.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان خاش هم گفت: در این شهرستان محل‌ها و مکان‌های فراوان و کانون‌های پرخطری در مبحث عرضه و فروش مواد مخدر وجود دارند که بسیار آسیب زا و تهدید کننده هستند.

ادریس تمندانی بیان کرد: بازدید‌های محسوس و نامحسوس مسئولان از محل‌های فعالیت باند‌های توزیع و فروش مواد خانمان سوز و کنترل کردن و برخورد با مجرمان باید تقویت شوند.

وی ضرورت گسترده کردن فعالیت‌ها در مراکز و مکان‌های فرهنگی و ورزشی، کمک به ایجاد اشتغال و تولید و رونق مباحث اقتصادی را از راهکار مهم مقابله با پدیده شوم مواد مخدر و کاهش آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد.

تمندانی تاکید کرد: فروش مواد مخدر صنعتی؛ مواد الکلی و گرفتار شدن زنان و دختران و افراد کم سن و سال در دام مواد مخدر زنگ خطری جدی و عاملی تهدید کننده بوده که باید بصورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

بخشدار مرکزی خاش هم گفت: فقر، اعتیاد، بیکاری، ناتوانی در تامین معاش و خیلی از موارد دیگر زمینه‌ساز ناهنجاری‌های مختلف اجتماعی هستند.

مجتبی شجاعی اظهار کرد: ایمان به خدا بهترین عمل برای تسکین قلب‌ها است و همین ایمان و اعتقاد به خداوند انسان را از خطرات و آسیب‌ها حفظ می‌کند.

وی افزود: گرفتار شدن در دام اعتیاد، فرد را به نابودی می‌کشاند و یک فرد معتاد علاوه بر اینکه به خود و خانواده‌اش آسیب وارد می‌کند، سبب نابودی و تباهی یک جامعه می‌شود.

بخشدار مرکزی خاش تصریح کرد: از اینکه افراد گرفتار شده در دام اعتیاد راغب هستند به سلامتی و زندگی در روال عادی خود برسند باعث سربلندی است.

وی گفت: کار افرادی که از دام اعتیاد خارج شده و به فکر نجات هم‌نوعان خود هستند بسیار ارزشمند و قابل تقدیر بوده و مسئولان موظفند برای آموزش فنون و مهارت‌ها و نیز اختصاص تسهیلات جهت اشتغال آنان اقدام کنند.
ارسال نظرات