ظهر امروز با حضور مسئولین استان کردستان و شهرستان بیجار، جشنواره زیبای انگور بیجار، برای چهارمین سال متوالی با حضور مردم، کشاورزان و باغداران شهر حسن آباد برگزار شد.
کد خبر: ۸۹۱۶۷۰۴
|
۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۷
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، انگور حسن آباد یکی از بهترین نوع خود در کشور می‌باشد که به انگور یاقوتی قرمز مشهور است و در صورت حمایت و تقویت باغ‌های انگور، می‌تواند به ثبت جهانی برسد و برندی رسمی باشد.

برگزاری چنین جشنواره‌هایی با هدف آشنایی مردم شهرستان و استان با زیر ساخت‌های طبیعی و موجود در جهت تولید و صنعتی شدن محصولات کشاورزی می‌باشد.

ظرفیت تولید انگور یاقوتی و کیفیت نوع این انگور در شهر حسن آباد از توابع شهرستان بیجار، بستری محیا برای جذب سرمایه گذاری و ایجاد کارخانه‌های تولیدی در این خصوص می‌باشد.

تولید ساندیس انگور، شیره انگور، برگ درخت انگور، نوشیدنی‌های ترش انگور و حلوایی که زبان زد خاص و عام است، فقط و فقط در صورتی امکان پذیر می‌باشد که انگور یاقوتی قرمز شهر حسن آباد در کنار کارخانه تولید و بسته بندی قرار داشته باشد.

ایجاد اشتغال جوانان شهر و روستای حسن آباد و افزایش رفاه اجتماعی در این منطقه یکی از مهم‌ترین علل ماندن مردم بومی در این شهرستان می‌باشد و حتی مهاجرت معکوس را شاهد خواهیم بود.

فرماندار شهرستان بیجار در این مراسم از تحقق وعده‌های دولت تدبیر و امید در خصوص تأمین نیاز مالی بیش از ده میلیار ریال از اعتبارات ماده ۱۸۰ و از تملک دارایی‌ها خبر داد و گفت: با همکاری صندوق کارآفرینی تدبیر و امید بیش از ۱۲ میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت به کشاورزان و باغداران انگور پرداخت خواهد شد.

یکی از مشکلات راه تولید انگور در شهرستان بیجار، عدم حمایت‌های مالی و بازار فروش مناسب انگور می‌باشد که در صورت حمایت دولت در بحث مالی و ورود بخش خصوصی در زمینه تولید و بسته بندی، شهرستان بیجار به قطب تولید انگور تبدیل خواهد شد.

دومین و اساسی‌ترین مشکل امروز کشاورزان و باغدارن انگور شهر حسن آباد به اظهار بیشتر این قشر در گفتگو با خبرنگار خبربیجار، مشکل تأمین آب مورد نیاز تولید انگور می‌باشد.

به گفته باغداران، به مدت ۴ ماه متوالی، آب رودخانه‌های این شهر بدون استفاده در جریان است و در فصل آبیاری باغ، متأسفانه با کمبود آب مواجه خواهند شد.

ایجاد و ساخت سد‌های خاکی در مسیر رودخانه‌های فصلی، یکی از خواسته‌های مردم این شهر می‌باشد تا از آب ذخیره شده در پشت سد، در زمان مناسب آبیاری باغ انگور، مورد استفاده قرار گیرد.

در سال جاری عدم بارش‌های مناسب و کمبود آب جهت آبیاری در زمان نیاز درخت انگور به آب، علت اصلی کاهش تولید انگور یاقوتی قرمز می‌باشد و این کاهش تولید در جشنواره امسال انگور بیجار بسیار قابل احساس بود.
باغداران انگور و کشاورزان اعتقاد دارند، اهداء لوح تقدیر و تندیس نمی‌تواند مشکلات کم آبی آن‌ها را حل نماید و تنها راه را ایجاد سد می‌دانند.


وجود افزون بر ۲۰ گونه انگور از جمله عسگری، فخری، یاقوتی، سیاه و کشمشی سفید و قرمز در دیارگروس و بخصوص مناطق حسن آباد، پیرتاج، خسروآباد و مرکزی موجب شده است تنوع خوبی برای تامین نیاز بازار و تولید در صنایع تبدیلی ایجاد شود.
 
انتهای پیام/7727
 
ارسال نظرات