سامانه‌های دفاع موشکی آمریکا در حال حاضر تنها قادر به شناسایی و رهگیری یک یا نهایتا تعداد محدودی موشک در برد 200 کیلومتری هستند.
کد خبر: ۸۹۱۶۷۳۸
|
۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۳

به گزارش سرویس بسیج نیروی مقاومت مردمی خبرگزاری بسیج، بحران شبه جزیره کره با دخالت های آمریکا وارد مرحله جدیدی شده و مسابقه تسلیحاتی در این منطقه با دخالت های ایالات متحده افزایش یافته است.


اخیرا دولتمردان محافظه کار کاخ سفید با توجه به شرایط جدید این منطقه مبادرت به استقرار سامانه موشکی تاد در جنوب کره جنوبی کرده اند که این موضوع جای تامل جدی دارد.

**استقرار سامانه موشکی تاد برای مهار موشک های بالستیک قدرتمند "موسودان" و "تائپودونگ"


قدرت موشکی کره شمالی در شبه جزیره کره منجر شده تا سامانه های دفاع موشکی آمریکا و به خصوص سامانه تاد در این منطقه برای مقابله با موشک های پرقدرت "تائپودونگ" و "موسودان" مستقر شوند.

استقرار سامانه موشکی تاد در جنوب
سامانه دفاع ضد موشکی "تاد" (Terminal High Altitude Area Defense -THAAD) یک سیستم دفاع ضد موشکی ساخت کمپانی "لاکهید مارتین" آمریکاست. سیستم دفاع ضد موشکی "تاد" تلفیقی از 5 بخش "لانچر (سکوی پرتاب یا پرتابگر موشک بالستیک)"، "رادار"، "سیستم کنترل آتش" و "سامانه‌ها و واحدهای ارتباطی" است که به طور مشخص سیستم "تاد" را حمایت می‌کنند. سایت شرکت "لاکهید مارتین (Lockheed Martin) " درباره سامانه "تاد" می نویسد: سیستم دفاع ضد موشکی "تاد" تلفیقی از 5 بخش "لانچر (سکوی پرتاب یا پرتابگر موشک بالستیک)"، "رادار"، "سیستم کنترل آتش" و "سامانه‌ها و واحدهای ارتباطی" است که به طور مشخص این سامانه را حمایت می‌کنند. سامانه "تاد" می‌تواند ماهواره‌ها و دیگر سنسورهای خارجی را مورد رهگیری قرار داده و عملکردی مشابه سامانه "پاتریوت" داشته و در ماه می سال 2008 برای اولین بار و پس از آن در اکتبر سال 2009 برای دومین بار عملیاتی شد. 

منابع میدانی با اشاره به ساختار 5 قسمتی این سامانه اعم از لانچر موشک (سکوی پرتاب)، سامانه مدیریت و فرماندهی، سیستم ارتباطی و اطلاعاتی BMC31 و واحدهای راداری می گویند: 9 پرتابگر نصب شده بر روی یک باتری تیپیک تاد (Typical THAAD Battery) قرار دارند و این کامیون که مدل بهینه سازی شده کامیون سنگین "اوشکوش (Oshkosh Truck) " است، 12 متر طول و بیش از 3 متر عرض دارد و لانچر آن توانایی حمل 12 موشک را دارد که مدت زمان روی لانچر رفتن موشک 30 دقیقه است.

استقرار سامانه موشکی تاد در جنوب

سایت "آرمای تکنولوژی" (Army-Technology) درباره سامانه ""تاد عنوان داشت: سیستم دفاع ضد موشکی "تاد" یک سامانه برد بلند است سیستم‌های تجهیزاتی آن به آسانی قابل انتقال است و قابلیت مقابله و محدودسازی سامانه‌های موشکی را در محدوده 200 کیلومتر و ارتفاع بیش از 150 کیلومتر، داراست. 

اما سوال اینجاست که آیا آمریکا با سامانه های مذکور می تواند از منافع خود در شبه جزیره کره محافظت کند؟ کارشناسان نظامی نیز باور دارند که به رغم صرف میلیاردها دلار در پروژه های دفاع ضد موشکی، آمریکا هنوز نمی‌تواند منافع خود را در برابر یک حمله موشکی بالستیک از جانب کره شمالی کاملاً مصون بداند.

خبرگزاری رویترز در این زمینه گزارش داد: سامانه‌های دفاع موشکی آمریکا در حال حاضر تنها قادر به شناسایی و رهگیری یک یا نهایتا تعداد محدودی موشک هستند که ممکن است به صورت همزمان به سمت این کشور شلیک شوند و چنانچه ارتش آمریکا طی 3 الی 4 سال آینده نتواند قابلیت‌های دفاعی خود را در برابر حملات موشکی همزمان ارتقا دهد، با توجه به پیشرفت روزافزون کره شمالی در زمینه فناوری موشکی، در دفاع از کشور با مشکل جدی مواجه خواهد شد.

**استقرار سامانه موشکی تاد در منطقه "سئونگجو"


سامانه‌های دفاع موشکی تاد ارتش آمریکا در یک پایگاه نظامی آمریکا در منطقه سئونگجو و در فاصله ۳۰۰ کیلومتری جنوب سئول قرار دارند و هدف از استقرار این سامانه در ظاهر محافظت از پایتخت کره جنوبی از حملات احتمالی کره شمالی است.

استقرار سامانه موشکی تاد در جنوب

البته رسانه های وابسته به کره شمالی معتقدند که اسباب بازی های تاد (منظور از اسباب بازی های تاد؛ سامانه های موشکی استقرار یافته آمریکا در منطقه سئونگجو است) نمی توانند در مقابل موشک های کره شمالی اقدام تاثیرگذاری انجام دهند.

استقرار سامانه موشکی تاد در جنوب


البته علاوه بر نکات مذکور؛ این سامانه در شبه جزیره کره مخالفین جدی و سرسختی دارد که از جمله آن ها می توان به چین اشاره کرد. به دلیل آنکه چین یکی از اهداف اصلی سامانه موشکی تاد است ؛ لذا استقرار این سامانه در شبه جزیره کره یک خطر جدی برای امنیت ملی چین نیز خواهد بود.

گنگ شوانگ سخنگوی وزارت خارجه چین در این زمینه می گوید: پکن از واشنگتن خواسته است استقرار سامانه دفاع موشکی "تاد" در کره جنوبی را سریعاً متوقف کند.این مقام ارشد دستگاه دیپلماسی چین یادآور شد: چین موضع مشخص و ثابتی در مخالفت با استقرار سامانه موشکی تاد آمریکا در کره جنوبی داشته است؛ بنابراین از آمریکا و کره جنوبی می‌خواهیم فورا استقرار این سامانه را متوقف کنند و تجهیزاتی که پیش‌تر نصب شده‌اند را برچینند. پکن ماه می سال جاری نیز تعلیق فوری استقرار این سامانه را خواستار شده و اعلام کرده بود که این سامانه آمریکایی به قدرت بازدارندگی این کشور ضربه می زند.


البته استقرار این سامانه برای کره جنوبی نیز بدون دردسر نبوده است. مردم منطقه سئونگجو با حضور پرتعداد خواهان برچیدن سامانه موشکی تاد از این منطقه شده اند؛ این درحالی است که سامانه مذکور بر اساس گزارش کارشناسان با حضور دراز مدت تبعات زیست محیطی نیز در پی دارد.

استقرار سامانه موشکی تاد در جنوب
به نظر می رسد آنطور که گفته شده این سامانه در مقابل موشک های کره شمالی نتواند بر اساس شرایط آزمایشی به وظایف خود عمل کند؛ چرا که این موشک ها بارها در شرایط جنگ احتمالی توسط "پیونگ یانگ" آزمایش شده و عمدتا نتایج خوبی بر جای گذاشته است.


دولتمردان کره شمالی اقدامات امپریالیستی آمریکا را نادیده گرفته اند و در راستای ارتقا قدرت موشکی و هسته ای خود حرکت می کنند. روزنامه رودونگ سینمون، ارگان حزب حاکم کار کره شمالی در این زمینه گزارش داد: "ملت کره و ارتش این کشور با توسعه تسلیحات اتمی و تقویت قدرت بازدارندگی، دشمن متجاوز را سرکوب خواهند کرد. به دلیل آنکه تحت فشارهای کم سابقه نظامی و اقتصادی آمریکا و متحدانش قرار داریم، همچنان در راستای تولید و توسعه تسلیحات اتمی خود گام خواهیم برداشت".


به نظر نمی رسد آمریکا با استقرار سامانه های موشکی بتواند کره شمالی را از برنامه موشکی اش منصرف کند و این اقدام آمریکا و متحدانش تنها به افزایش بی ثباتی در شبه جزیره کره می انجامد.



انتهای پیام/

ارسال نظرات