خبرهای داغ:
در حالی که محافل سیاسی و رسانه‌ای آذربایجان غربی بحث تغییر یا ابقای استاندار مطرح است یکی از نمایندگان این استان سیاست چماق و هویج را در انتخاب استاندار آذربایجان غربی پیش‌رو گرفته است.
کد خبر: ۸۹۱۶۹۲۰
|
۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۶

به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، روزهای اخیر بیش از هر زمان دیگر زمزمه تغییر استاندار آذربایجان غربی به گوش می‌رسد، تغییری که از همان ابتدای انتصاب قربانعلی سعادت، از طرف جریان اصلاح‌طلبی و سران ستادهای انتخاباتی روحانی به گوش می‌رسد.

سعادت که بیشترین سابقه تکیه زدن بر صندلی استانداری در کشور را داراست در هفته‌های اخیر به رغم دفعات قبلی واکنش نشان داده و طی اظهاراتی در نشست خبری خود با خبرنگاران بیان کرد: تاکنون از هیچ خدمتی شانه خالی نکرده‌ام و در صورتی که مدیران ارشد کشوری صلاح بدانند، کار خود را ادامه می‌دهم.

استاندار کنونی آذربایجان غربی همچنین اشاره کرده است: از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون از هیچ سمتی استعفا نداده‌ام و در مسئولیت‌های مختلف درراستای خدمت به نظام تمام توان خود را به کار گرفته‌ام.

وی اظهار می‌کند: کسانی بوده‌اند که از ما خواسته‌اند این مسئولیت را بپذیریم و می‌خواهیم تا وقتی به ما نیاز دارند در آن به مردم خدمت کنیم و اگر هم روزی نخواهند در جایگاه دیگری در خدمت مردم خواهیم بود، من پست معاونت در تهران را رها کرده و در مدارس روستایی سلماس تدریس کرده‌ام.

استاندار آذربایجان غربی اذعان می‌کند: به هر حال، کسانی که فعالیت ما را ارزیابی می‌کنند باید بگویند که بمانیم یا نه.

* همتی گزینه جدی رقابت با شیخ استاندار

سعادت بیش از 18 سال سابقه استانداری در استان‌هایی همچون آذربایجان غربی، قم و لرستان را تجربه کرده و به همین خاطر به شیخ استاندار معروف است و با وجود داشتن 64 سال هنوز سودای ادامه والی‌گری را در سر دارد اما برای ادامه فعالیت وی در مقام استانداری آذربایجان غربی رقیب جوان‌تر به نام فریدون همتی مطرح شده است.

فردی که اهل ایلام بوده و سابقه مدیرکل صدا و سیمای مرکز آذربایجان غربی، نمایندگی مجلس شورای اسلامی از حوزه ایلام و استانداری قزوین را در کارنامه خود دارد و به نظر می‌رسد رقیب قدری برای سعادت باشد، همتی به ظاهر جزو محدود گزینه‌های دولت برای استانداری در کشور است و گمان می‌رود ارتباط وی با وزیر کشور سبب شده است که گزینه بالقوه استانداری در پنج استان کشور باشد.

* سیاست چماق و هویج یکی از نمایندگان در انتخاب استاندار آذربایجان غربی

شاید احتمال رسیدن پست استانداری آذربایجان غربی به همتی را بیش از هر فعال سیاسی، یکی نمایندگان استان در سر دارد چراکه پیش از محافل سیاسی توسط عوامل رسانه‌ای یکی از نمایندگان مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، کاندیداتوری همتی برای استانداری آذربایجان غربی مطرح شد.

دلایل بسیاری توسط برخی از کارشناسان در خصوص چرایی مطرح شدن گزینه جدید برای استانداری آذربایجان غربی توسط یکی از نمایندگان تازه‌کار ارومیه مطرح است اما به هر حال نکته بغرنج ماجرا زمانی پیش می‌آید که این نماینده مجلس در اقدامی جالب در صفحه خود در یکی از شبکه‌های اجتماعی از مخالفت با انتخاب استاندار غیربومی و اعلام اعتراض خود به وزارت کشور خبر می‌دهد.

مطالبی با عناوین «قطعا و حتما: فریدون همتی استاندار آذربایجان غربی می‌شود» و مطالبی از این دست که «منابع خبری به (  ) گزارش می‌دهند، با وجود اعتراضات گسترده به احتمال استانداری فریدون همتی در آذربایجان غربی، اما او روز یک‌شنبه به عنوان استاندار آذربایجان غربی منصوب می‌شود.» خروجی سایت متعلق به مسئول روابط عمومی این نماینده جوان است که اقدام به انتشار خبر انتصاب جدیدی را می‌دهند که هیچ یک از جریان‌های سیاسی با آن موافق نیستند.

" با این وجود برخی دیگر از منابع خبری می‌گویند: همتی قطعا این هفته به عنوان استاندار آذربایجان غربی معرفی خواهد شد."

این دست مطالب شبیه گمانه‌زنی این رسانه‌ها در خصوص تغییر رئیس مجمع نمایندگان استان است که از قول منابع خبری از احتمال انتخاب نماینده‌ای جوان و البته باب میل خود خبر می‌دادند.

* ورود سایر نمایندگان به مسئله انتخاب استاندار

با بالا رفتن شایعاتی مبنی بر حضور همتی برای تصدی‌گری پست استانداری آذربایجان غربی نمایندگان مجلس و سایر سیاسیون استان دست به کار شده و مراتب اعتراض خود را به شکل‌های مختلف به پاستورنشین‌ها اعلام کردند.

چرخش ظاهری و کاملا مشهود این نماینده سبب شد تا پروژه فرافکنی شروع شده و با عبارتی نظیر «شنیده‌ها حاکی‌ست تنها یک نماینده اصلاح‌طلب از مرکز استان و یک نماینده اصولگرا از شمال استان با ادامه حضور سعادت در آذربایجان غربی مخالف است.» توپ را در زمین سایر نمایندگان استان بیاندازد.

هرچند کلیدواژه اعتراض نسبت به انتخاب همتی به عنوان استاندار در آذربایجان غربی غیربومی بودن وی عنوان می‌شود اما نباید فراموش کرد که بیش از بومی بودن فرد انتخاب شده، توانایی مدیریت فرد، فراجناحی عمل کردن وی و شایستگی باید بیش از موارد دیگر مدنظر قرار گیرد.

یک کارشناس مسایل سیاسی درباره بومی بودن استاندار انتخابی معتقد است: هرچند بومی بودن استاندار انتخابی برای آذربایجان غربی نیز می‌تواند در توسعه تاثیرگذار باشد؛ که دلیل آن هم شناخت و تسلط بر شرایط و مشکلات منطقه می‌تواند باشد، شرایطی که هر حرکت نسنجیده‌ای نتایج نامطلوب و بلند مدتی ایجاد می‌‌کند.

وی اضافه می‌کند: اگر در انتخاب استاندار جدید آذربایجان غربی گزینه مناسب و بومی وجود نداشته باشد، نباید بررسی گزینه‌های غیربومی کنار گذاشته شود بلکه بر اساس اصل شایسته سالاری، شناخت و انتخاب گزینه اصلح بسیار مهم‌تر از سایر معیارهای انتخاب می‌باشد.

ارسال نظرات