رئیس مؤسسه فرهنگی شهید ابراهیم هادی از ترجمه کتاب «سلام بر ابراهیم» به زبان عربی در لبنان و توزیع آن در جمع مدافعان حرم سوریه خبر داد.
کد خبر: ۸۹۱۷۰۹۷
|
۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، محسن عمادی، رئیس موسسه فرهنگی شهید ابراهیم هادی،  از ترجمه کتاب «سلام بر ابراهیم» به زبان عربی خبر داد و گفت: این اثر در لبنان از سوی جمعیت المعارف ترجمه و در میان مدافعان حرم در سوریه توزیع شده است.

به گفته وی؛ این کتاب تاکنون علاوه بر عربی، به زبان‌های اردو و آلمانی نیز ترجمه شده است. برگردان انگلیسی این اثر نیز در دست انجام است که پس از بازبینی و ویرایش به چاپ خواهد رسید.

داستان متفاوت «داش ابرام»؛ از میدان خراسان تا کانال کمیل

کتاب «سلام بر ابراهیم» در سال‌های گذشته همواره در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های دفاع مقدس قرار دارد. این اثر اخیراً نیز در طرح تابستانه کتاب در زمره پرفروش‌های این طرح معرفی شده است.

کتاب «سلام بر ابراهیم» حاصل تلاش یک گروه خودجوش فرهنگی است که با دغدغه ترویج فرهنگ ایثار و دفاع مقدس در حوزه انتشار کتاب‌های مرتبط با این حوزه فعالیت می‌کند. «سلام بر ابراهیم» داستان زندگی شهید ابراهیم هادی از زبان دوستان، خانواده و همراهان اوست که تاکنون در دو جلد به چاپ رسیده است. این اثر از چند وجه حائز اهمیت است و مخاطب را به خود جلب می‌کند، نخست روایتی جذاب و در عین حال ساده از خاطرات و دیگری، شخصیت خود شهید. 

بخش اول کتاب، به زندگی‌نامه شهید اختصاص دارد. شهید هادی در یکم اردیبهشت ماه سال 36 در خانه‌ای اجاره‌ای در خانواده‌‌ای مقید و مذهبی متولد می‌شود. هرچند صاحب خانه سه پسر و یک‌دختر دارد، از تولد فرزند جدید سر از پا نمی‌شناسد و پیوسته خدا را شکر می‌کند. کاسب محل که به کسب حلال معروف است، نام پسر را هم انتخاب کرده است: «ابراهیم»؛ نماد مقاومت و توکل. بعدها هادی درباره پدرش چنین گفته است: «اگر پدرم بچه‌های خوبی تربیت کرد، به خاطر سختی‌هایی بود که برای رزق حلال می‌کشید...».

کتاب در ادامه نگاهی دارد به دوران نوجوانی و بعد جوانی شهید هادی از منظر دوستان و همراهان.کتاب تلاش دارد تا با گفت‌وگو با افراد مختلف، به بخش‌های مختلفی از زندگی این شهید بپردازد و نگاهی فراگیر از او ارائه دهد. با وجود این، از بخش‌های خواندنی کتاب، به دفاع مقدس اختصاص دارد. بخشی که منش پهلوانی شهید هادی، بیش از دیگر بخش‌های کتاب نمود می‌یابد.

در «سلام بر ابراهیم2» که در سال 95 انتشار یافته نیز جلد کتاب بسیار ساده و مختصر با تصویر نسبتاً بزرگ خود شهید هادی به معرفی محتویاتش می‌پردازد: «ادامه زندگینامه و خاطرات پهلوان بی‌مزار شهید ابراهیم هادی». در «سلام بر ابراهیم2» به موفقیت‌های کتاب قبلی اشاره شده است و در همان ابتدا به نقل قولی از مقام معظم رهبری برمی‌خوریم که در خصوص خاطرات شهید هادی بیان فرموده‌اند: «اخیراً کتابی درباره شهید ابراهیم هادی را خوانده‌ام، با وجود اینکه مطالعه آن را به اتمام رسانده‌ام، اما هنوز کتاب را کنار نگذاشته‌ام.» در «سلام بر ابراهیم2» سعی شده تا زندگینامه شهید هادی از ابتدا و قدم به قدم در آینه کلام و خاطرات خانواده و دوستان و همرزمان نقل شود.

نظر رهبر انقلاب درباره شخصیت اصلی کتاب «سلام بر ابراهیم»

گلعلی بابایی، نویسنده، پیش‌تر  به دیدار جمعی از فرماندهان با رهبر معظم انقلاب و به نظر ایشان درباره تعدادی از کتاب‌های دفاع مقدس و شخصیت‌های این آثار اشاره کرد. وی در بخشی از این گفت‌وگو به شخصیت شهید هادی و نظر رهبر معظم انقلاب درباره این شهید بزرگوار اشاره کرد و گفت: بخش دیگر صحبت‌های رهبر معظم انقلاب و تأکیداتشان بر «شخصیت» بود. ایشان تأکید داشتند که شهدایی که برای نگارش زندگی‌شان انتخاب می‌شوند، شهدایی باشند که شخصیت آنها به قول معروف کاریزما داشته باشد. ایشان در ادامه مثال زدند و فرمودند که اخیراً کتابی درباره شهید ابراهیم هادی خوانده‌اند، با وجود اینکه مطالعه آن را به اتمام رسانده‌اند، اما هنوز کتاب را کنار نگذاشته‌اند. ایشان با طرح این مثال، بیشتر بر دقت در انتخاب شخصیت‌های این کتاب‌ها تأکید داشتند که هم بتوان درباره آنها زندگی‌نامه نوشت و هم داستان و رمان.ایشان بیشتر بر شخصیت تأکید داشتند و منظورشان این بود که شخصیت این دسته از افراد به‌گونه‌ای‌ست که می‌توان از دل زندگی‌نامه‌های آنها، رمان و داستان خلق شود. ایشان تأکید داشتند که در انتخاب شخصیت‌ها هم باید این دقت وجود داشته باشد.

ارسال نظرات