گروه تروریستی داعش برای یارگیری بمب‌گذاران انتحاری از روش‌های ویژه‌ای استفاده می‌کند که فضای مجازی مجال آن را فراهم کرده است.
کد خبر: ۸۹۱۷۱۲۷
|
۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۹

به گزارش سرویس بسیج نیروی مقاومت مردمی خبرگزاری بسیج، در فضای فرا مکان و فرا زمان فعلی جهان که نشانه‌ها با سیاقی رسانه‌ای جامه واقعیت را بر تن کرده‌اند، داعش با استفاده از ترفندهای رسانه‌ای از جمله ابهام‌آفرینی و اغراق در فضای مجازی وارد عمل شده تا در صدر خبرها باقی بماند بدون آنکه برای برجسته شدنش در این عرصه اهمیت چندانی قائل باشد.

در این میان داعش با دست زدن به جنایت‌های رسانه‌ای و برانگیختن احساسات جامعه‌ جهانی به سبک فیلم‌های هالیوودی در تلاش است، نمادهای انحرافی را مانند واقعیت‌های عینی برجسته ساخته و واقعیت را محو کند تا با بازتاب رسانه‌ای مستانه‌اش، صدای شهروندان مظلوم عراق و سوریه را در تاریکی فرو برد؛ به‌ گونه‌ای که به سهولت از سراسر جهان نیرو می‌گیرد و قدرت بسیج و شناوری آن همچنان محفوظ مانده و بازتولید آن برای به آشوب کشاندن دیگر سرزمین‌های خاورمیانه هم وجود دارد.

تروریست های اجاره ای داعش چه کسانی هستند؟


دابق جلوه گر چهره ساختگیِ آخر الزمانی داعش


در این بین داعشی‌ها همچنین مجله‌ای اینترنتی به‌نام دابق را به زبان عربی و انگلیسی منتشر می‌کنند که نشانگر روش فکری گروه خلافت اسلامی است. نام «دابق» به شهری سوری بازمی‌گردد که در کتاب حدیث «صحیح مسلم» ذکر شده است؛ شهری که به «آخرالزمان» و نشانه‌های آن در پایه‌ احادیث اسلامی مرتبط می‌شود.

در این منطقه‌ است که بخشی از مسلمانان معتقدند یکی از جنگ‌های «آخرالزمان» روی می‌دهد. آنان معتقدند که در آخرالزمان امام زمان(عج) می‌آید و در دابق صلیبی‌ها را شکست می‌دهد؛ یعنی داعشی‌ها از خودشان چهره‌ آخرالزمانی طراحی کرده‌اند.

تروریست های اجاره ای داعش چه کسانی هستند؟


تروریست های اجاره ای هدف داعش در اروپا


داعش یکی از معدود گروه‌های تروریستی در جهان به شمار می‌آید که استفاده‌ بسیار خاصی را از شبکه‌های اجتماعی از ابتدای ظهور خود چه در قالب جنگ روانی و چه در قالب جذب نیروهای انسانی خود از کشورهای دیگر انجام داده است. افزون بر این، جهانی شدن بر تروریست‌های اجاره‌ای از کشورهای اروپایی تأثیر گذاشته است؛ به‌ نحوی که با احساس نوعی بی‌وطنی در صدد آن هستند که ایده‌های فرامرزی خود را اجرایی کنند. از این زاویه، داعش با دگرسازی غرب و تشیع به‌عنوان دشمنان خود مأموریت خویش را بر به اصطلاح «پاکسازی جهان عرب» از نفوذ غرب و تشیع قرار داده است.

با توجه به اهمیت بهره‌گیری از فناوری ارتباطات در عصر جهانی شدن، گروه تروریستی داعش اقدام به تأسیس مؤسسه‌ «الاعتصام» به‌ عنوان ارگان اطلاع‌رسانی داعش کرده است. به‌ علاوه، گروه تروریستی مزبور در حال راه‌اندازی امپراتوری رسانه‌ای خود متشکل از ۱۰ کانال تلویزیونی و سه‌ فرستنده رادیویی است.

تروریست های اجاره ای داعش چه کسانی هستند؟


فضای مجازی بستر یارگیری داعش را مهیا کرده است


داعش از فضای مجازی برای جذب افراد و سازماندهی آنان بهره می‌گیرد و با استفاده از مجلات و سایت‌ها برای ترویج افکار خود تلاش می‌کند. این گروه تروریستی خود را در فضای مجازی به‌عنوان سازمانی معرفی می‌کند که علیه بی‌عدالتی‌ها، محرومیت‌ها و تحقیرها مبارزه می‌کند. تعامل در تالارهای گفت‌وگو برای جذب افراد به این سازمان تروریستی و ایجاد ارتباط ایدئولوژیک مستحکم با آنان نقش مهمی را در کشاندن جوانان اروپایی به این گروه تروریستی ایفا می‌کند.
تروریست‌های داعش از تالارهای گفت‌وگو جهت جذب افراد، توجیه و ارائه‌ اطلاعات بهره می‌گیرند. در بسیاری از موارد، پذیرش در این تالارها یا عضویت در تارنماهای تروریستی نیازمند طی کردن فرآیندی است که در آن تعهد و وفاداری فرد به آرمان این گروه تروریستی محرز شود. 

افراد همفکر در این تالارها به ارائه‌ دستور کار مشخص برای تبادل نظر می‌پردازند. در تالارهای گفت‌وگو یا تارنماهای این گروه‌ تروریستی جزوه‌ها، کتابچه‌ها یا فیلم‌های آموزشی در اختیار اعضا یا هواداران قرار می‌گیرد. داعش همچنین از طریق فضای مجازی به انتشار نشریه الکترونیکی دابق پرداخته و با کمک مقالات و مطالب خود در این نشریه به جلب جوانان اروپایی برای پیوستن به داعش مبادرت می‌کند.

تروریست های اجاره ای داعش چه کسانی هستند؟
محقق شدن دستورالعمل‌های داعش به گزارشگر انگلیسی


در این میان تابستان گذشته یکی از گزارشگران بی بی سی انگلیسی با یکی از اعضای داعش که کار یارگیری را بر عهده داشت در این اینترنت تماس گرفت.
داعش از یک وبسایت مخفی پیام رسانی استفاده کرد. آنها می‌خواستند به وست مینیستر حمله کنند، چرا که بر این باور بودند سر و صدای زیادی می‌کند و تأثیرگذار خواهد بود، یکی از اعضای گروه تروریستی داعش در این باره گفت: محوطه پارلمان خیلی خوب است و مردم عادی در آنجا حضور دارند ضمن اینکه برنامه پیچیده‌ای هم نیاز ندارند.

هشت ماه بعد برنامه‌ای که در و وست مینیستر رخ داد مشابه آن چیزی بود که قبلا اطلاع داده شد . «خالد مسعود» با ماشین، جمعیت را زیر گرفت و پس از آن با چاقو یک افسر پلیس را کشت.

تابستان پارسال این رسانه غربی با یک مأمور دیگر داعش در ارتباط بود که در پی حمله به جای دیگری در پیام‌هایی از لاندن بریج نام برد، مامور داعشی در ادامه نیز بر این نکته تاکید کرد که در نیل به هدف برای حمله باید از هرچه امکان دارد مانند ون، کامیون، تبر استفاده شود.

در ادامه روایتگر بی بی سی انگلیسی می‌گوید: این مامور داعش ما را به کتابچه تروریست‌ها در آنچه اینترنت تاریک خوانده می‌شود هدایت کرد یکی از این کتابچه‌ها استفاده از خودرو برای کشتن مردم را نشان می‌داد.کتابچه دیگری هم استفاده از چاقو و بمب‌های دست ساز برای کشتن هرچه بیشتر افراد را به تصویر می کشید و اینکه چطور کمربند انتحاری قلابی درست کنید، همه این‌ موارد حکایت از دستورالعمل‌هایی داشت که در یک ماه قبل در لاندن بریج به صورت عینی شاهد آن بودیم.

«حنیف قدیر» که پیش از این ، جنگجو القاعده بود و هم اکنون با افراط گرایی مبارزه می‌کند در این باره گفت: سرعت افراطی کردن جوانان اروپایی از طریق پیام‌های رمزگشایی شده در اینترنت، نگران کننده است در سال 2002 ، 6 تا هفت ماه برای افراطی کردن زمان صرف می‌شد اما با تکنولوژی امروز مطمئنا ظرف چند هفته می‌توان یک نفر را آنقدر انتقام جو و افراطی کرد که بمب‌گذاری انتحاری کند و تروریست شود.

در این میان فیلم‌های تبلیغاتی داعش که با رنگ و لعاب فیلم‌های هالیوودی ارائه می‌شود محرکی قوی برای جلب و جذب جوانان غربی به شمار می‌آید. مضمون این فیلم‌ها از به نمایش درآوردن زندگی عادی اعضای گروه تا نحوه‌ انتقام‌جویی آنها از کسانی که دشمن می‌پندارند، متغیر است.

راه‌های مقابله با داعش در فضای مجازی

کار مقامات در این باره به شدت پیچیده و سخت است. اپلیکشین‌های رمزگذاری شده، مرورگرهای ناشناس و اینترنت تاریک جاهایی هستند که نظارت دقیق بر آنها بسیار سخت است و به سرعت بر تعدادشان اضافه می‌شود.
در این میان همچنان که حکومت خودخوانده داعش در خاورمیانه کم‌کم فرو می‌ریزد این گروه از تماس‌های سری نهایت استفاده می‌کند تا هم الهام بخشی حمله به غیرنظامیان در اروپا باشند و هم این نوع اقدامات را هدایت کنند.

 

ارسال نظرات