خبرهای داغ:
«خروج ترامپ از برجام» کلید واژه پرتکرار این روزهاست که در رسانه‌ها جنجال آفریده است.این خبر اما برای اولین بار در شهریورماه بود که بر سر زبان‌ها افتاد.
کد خبر: ۸۹۱۷۲۶۹
|
۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، در چند روز گذشته، دولتمردان آمریکایی از برنامه پنهانی ترامپ برای مذاکره با اروپا، انگلیس و آلمان در حاشیه نشست آتی سازمان ملل پرده برداشتند و کسب حمایت برای تحت فشار قراردادن ایران و خروج از برجام، محور اصلی این مذاکرات اعلام شده است.


در این  میان اما مسوولان مذاکره کننده ایرانی هم در برابر این خبرها ساکت ننشستند و واکنش‌هایی نشان دادند که بسیار تاثیرگذار بودند. آقای صالحی، معاون رئیس جمهور ایران، اولین کسی بود که مصاحبه‌اش با نشریه اشپیگل جارو جنجال زیادی را به دنبال داشت که نشست خبری روز گذشته سخنگوی دولت هم از این حواشی در امان نماند.

 

رقابت تسلیحاتی، نتیجه شکست برجام

 

در روز جمعه 17 شهریورماه، علی اکبر صالحی معاون رییس‌جمهور ایران در مصاحبه با نشریه آلمانی اشپیگل هشدار داد: «شکست برجام به یک رقابت تسلیحات هسته‌ای منتهی خواهد شد.»


علی اکبر صالحی در پاسخ به پرسش نشریه اشپیگل در خصوص تهدید اخیر رئیس جمهوری ایران به از سرگیری فعالیت هسته‌ای ایران در صورت وضع تحریم‌های جدید آمریکا، خاطرنشان کرد: «ایران به طور مستمر بررسی می‌کند که آیا این توافق به نفع کشور است یا اینکه بابت پایبندی به این توافق باید بهای بسیار سنگینی بپردازد و اینکه اگر آمریکا از این توافق خارج شود، ولی سایر کشورهای درگیر در این توافق (انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین) همچنان به این توافق پایبند بمانند، ایران به احتمال زیاد و با وجود خروج آمریکا از این توافق، به برجام متعهد می‌ماند؛ اما اگر آمریکا از این توافق خارج شود و اروپا نیز از واشنگتن تبعیت کند، این توافق به طور حتم برهم می‌خورد و ایران به فعالیت‌های سابق خود بازمی گردد.»


معاون رییس جمهور ایران در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد که شرکای ایران در توافق هسته‌ای بیش‌ازایران ضرر خواهند کرد:«زیرا در صورت نقض برجام، دیگر شانسی برای حل و فصل موضوع هسته‌ای کره شمالی وجود نخواهد داشت. دلیل اصلی آن است که مقامات پیونگ یانگ دیگر به آمریکا و قدرت‌های بزرگ اعتماد نخواهند کرد.»

 

آمریکا از برجام خارج شود، خودش ایزوله خواهد شد


روز گذشته هم آقای محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست هفتگی خود در مورد احتمال خروج آمریکا از برجام گفت:« برجام یک قراردادی بین ایران و ۶ کشور دیگر است که البته آمریکا یکی از کشورهای تعیین کننده است.کشوری که از یک قرارداد بین المللی خارج شود، خودش ایزوله خواهد شد.»


سخنگوی دولت افزود:« اگر آمریکا از برجام خارج شود، اینکه چگونگی اجرای برجام قابل قبول خواهد بود یا نه، مطمئن باشید ما بهترین تصمیم را می‌گیریم و این تصمیم از سوی نهادهای مختلف در نظام اتخاذ خواهد شد و این تصمیم نهایی محصول کُنش و واکنش خواهد بود و مطمئن باشید که بازنده اصلی اقدام احتمالی آمریکا، خود آمریکا خواهد بود.» البته دولتمردان ایرانی از روش‌های مختلف هشدار دادند که برجام یک توافق چندجانبه و بین المللی است که آمریکا برای خروج از آن باید تاوان سنگینی بدهد و تبعیت کشورهای اتحادیه اروپا از ترامپ، اشتباهی غیر قابل جبران است، همانطور که آقای بهرام قاسمی روز دوشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران تاکید کرد: « برجام یک توافق دوجانبه نیست، بلکه یک توافق چندجانبه است که با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مورد تأیید این سازمان قرار گرفته است. به طور قطع موفقیت برجام به رعایت تمامی تعهدات از سوی تمامی کشورهای متعهد منوط است.»

 

دیدگاه آمریکا بر هم زدن توافق هسته‌ای است


روز گذشته، آقای علی اکبر ولایتی در دیدار با اوبر ودرین وزیر اسبق امور خارجه فرانسه اظهار داشت: «رابطه ایران و فرانسه فراز و نشیب داشته ولی همواره مثبت بوده است. خوشحالم از صحبت و دیدگاه مثبت شما در مساله هسته‌ای ایران و ما می دانیم که دیدگاه دولت جدید آمریکا بر هم زدن توافق هسته‌ای است و این در تضاد با سیاست موافق فرانسه نسبت به برجام است.»

 

ترامپ به دنبال بهانه‌ای برای بازگشت به سیاست‌های قبل از برجام


از سویی دیگر اوبرودرین، وزیر امور خارجه اسبق فرانسه در نشستی مشترک با آقای سیدکمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی،گفت: آمریکایی‌ها منتظر هستند ایران یک قدم اشتباه بردارد تا آنها بگویند ما توافق را ترک می‌کنیم. آن‌ها نیاز به بهانه دارند تا به سیاست‌های قبل از برجام بازگردند. فرانسه در قبال سیاست آمریکا تنها نیست.ݢݢ فرانسه می‌تواند به ارائه پاسخ منسجم اروپا و سایر امضاکنندگان برجام به آمریکا نقش تعیین کننده‌ای ایفاکند.


وزیر امور خارجه اسبق فرانسه، به تعلیق برخی از تحریم‌ها پس از برجام اشاره کرد و ادامه داد: ما به لحظه‌ای رسیده‌ایم که چین و اروپایی‌ها با یکجانبه گرایی آمریکا مخالف هستند و ما به دنبال روابط اقتصادی خوب هستیم در عین حال نباید فراموش کرد که آمریکا شرایط و موقعیت گذشته را ندارد. من در دهه ۹۰ اصطلاح قدرت برتر را مطرح کردم این تحلیل نبود، بلکه مشاهده شرایط سال‌های ۹۰ بود که آمریکا بزرگترین قدرت اقتصادی است ولی امروز دنیا تغییر کرده است.


این سخنان وزیر امورخارجه اسبق فرانسه در حالی است که شبکه بلومبرگ در گزارشی به نقل از مقامات آمریکایی، مدعی شد: «دولت آمریکا یک راهبرد جدید در قبال توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ تدوین کرده که منتظر تأیید رییس‌جمهور این کشور است.» همچنین دولت آمریکا توانسته انگلیس و فرانسه را برای مذاکره مجدد درباره برجام متقاعد کند و در حال رایزنی با آلمان است.


سخن‌ها درباره برنامه ترامپ برای خروج از برجام در حالی است که آمریکا بارها و بارها نه تنها روح برجام بلکه متن صریح این توافق را هم نقض کرده است که این خود دلیلی بر اثبات خروج یکجانبه آمریکا از برجام است، اما این کشور می‌خواهد از زیر بار هزینه لغو توافق هسته‌ای شانه خالی کند و توپ لغو آن را بر زمین ایران بیندازد. حال این سؤال پیش می‌آید که سرنوشت توافق هسته‌ای چه خواهد شد و اینکه آیا می‌توانستیم توافقی غیر از برجام داشته باشیم که این مشکلات را نداشته باشد و در عین حال اهداف ما را محقق کند؟

 

منبع: صبح نو

ارسال نظرات
پر بیننده ها