خبرهای داغ:
ايران به دليل نوع آب و هوا و خاص بودن وضعيت جغرافيايي منبا و منشا هيچ بيماري و آفت نبوده است بلكه همه به صورت وارداتي بوده پس از يك دهه گذر از آفت مگس زيتون باغات كشاورزي زيتون به خود ايمني در برابر اين افت رسيده اند اما ايران اگر بخواهد به جايگاه اصلي خود بازگردد بايد ده سال كار جهادي كند.
کد خبر: ۸۹۱۷۳۵۵
|
۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۷

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، زيتون محصول استراتژيك براي كشورهايي مانند اسپانيا،تونس،تركيه، مراكش،فلسطين،لبنان و ايران مي باشد كه كيفيت و مرغوبيت زيتون ايران به دليل ارگانيك بودن ازطرفداران بسياري برخوردار است و طرح افزايش باغات زيتون با نگاه صادرات محور در دولت نهم و دهم كليد خورد و بخش هاي بزرگي از منطقه گيلان،زنجان،قزوين،قم و شيراز تحت كشت اين محصول راهبردي قرار گرفت.
زيتون داراي خواص متعدد بوده كه در قرآن از اين محصول به نيكي ياد كرده و از نظر اعتقادي جزو ميوه هاي مقدس و بهشتي مي باشد در اين راستا ايران با ربودن گوي سبقت از تركيه و اسراييل به عنوان قطب برتر توليد زيتون در جهان پس از اسپانيا و تونس قرار گرفت.
تركيه و يونان كه در كشت اين محصول داراي رقابت سنتي با دنيا هستند با دستكاري ژنتيك اقدام به صادرات ترا ريخته كرده و دانه هاي اين محصول بسيار بزرگتر و جذاب تر شده به طوري كه بيش از3 برابر ميوه ارگانيك زيتون محصولات ترايخته وارد بازار شد.
ايران با ناب بودن محصولاتش با چالش هاي بزرگ مديريتي مواجهه بوده و كشورهاي ديگر با سياست كثيف از هر گونه رقابت سالم در بازار جهاني جلوگيري كرده و براي نابودي و انهدام رشد كشاورزي ايران در اين بخش دست به اقدامات وحشتناك بيوترور و توزيع آفت هاي پرورش يافته آزمايشگاهي زدند.
در دولت هاي نهم و دهم سطح زير كشت زيتون دو برابر تمام چهاردهه انقلاب صورت گرفت و با دادن تسهيلات فراوان ايران را وارد باشگاه مدعيان كرد. اسپانيا و يونان به عنوان توليد كنندگان قديمي فراورده هاي زيتون بيش از 180 نوع فراورده از زيتون توليد و به بازارهاي داخلي و خارجي عرضه مي كنند.
در برنامه اي سازمان جهاني در خصوص نظارت بر كيفيت سطح زير كشت زيتون وارد ايران شدند. بنگاه هاي بزرگ كشاورزي و صادرات زيتون از اروپا اين تيم را همراهي مي كردند پس از مدتي واردات زيتون هاي تركيه و يونان به ايران شروع شد و به دليل درشت بودن آن مورد استقبال فراوان ايرانيان قرار گرفت.
واردات بيش از چند هزار تن انجام شد، پس از اينكه اين زيتون ها در سراسر كشور توزيع گرديد فاجعه اي در حال رخ دادن بود.
در بهمن ماه واردات زيتون شروع شد توزيع اين محصولات در نقاطي صورت گرفت كه داراي باغات فراوان زيتون بودند از جمله گيلان، قزوين، زنجان ادامه يافت.
در مرداد ماه خبرهاي تكان دهنده براي كشاورزان از راه رسيد. نوعي آفت درميان باغات زيتون شيوع و تمامي محصولات را نابود كرده است. توليد زيتون ايران از 5000 هزار تن به كمتر از 1000تن در استان گيلان و قزوين رسيد.
كارشناسان كشاورزي پس از بررسي هاي فراوان متوجه شدند كه محصولات وارداتي زيتون از آن كشورها عامل اصلي و منبا آفت جديد بوده و در حال حاضر هم ايران هيچ طرحي براي مواجهه با اين آفت ندارد.
ايران تا 6 سال ازصادرات محدود زيتون محروم شد و حتي مصرف داخلي خود ايرانيان هم به خاطر مگس زيتون قطع گرديد و نزديبك به يك دهه كشاورزان متضرر شدند. براي جايگزيني اين محصول در رستورانها و مصارف خانواده ها و ساير نهاد فراورده هاي زيتون تركيه،يونان جايگزين ايران گرديد.
ايران به دليل نوع آب و هوا و خاص بودن وضعيت جغرافيايي منبا و منشا هيچ بيماري و آفت نبوده است بلكه همه به صورت وارداتي بوده پس از يك دهه گذر از آفت مگس زيتون باغات كشاورزي زيتون به خود ايمني در برابر اين افت رسيده اند اما ايران اگر بخواهد به جايگاه اصلي خود بازگردد بايد ده سال كار جهادي كند.
آفت مگس زيتون درايران به هيچ وجه سابقه نداشته و براي همه كشاورزان تازگي داشت. اين نوع بيوترور در خصوص نارنج مركبات، موز در ايران هم اتفاق افتاد كه خسارت بسيار بزرگي به باغات ايران زد.
1002/ت30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها