در حالی که به بازگشایی مدارس نزدیک تر می شویم، تب حضور در بازار لوازم التحریر هم بیشتر می شود، لوازم التحریری که نمادهای غربی نقش اصلی آن را بازی می کند
کد خبر: ۸۹۱۷۴۸۰
|
۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از سیستان و بلوچستان، سال تحصیلی جدید نزدیک است. طبق آمار‌های رسمی، امسال حدود ۲۰ میلیون دانش آموز و دانشجو به کسب دانش مشغول خواهند شد. بر اساس گزارش‌های موجود و ارزیابی‌های به عمل آمده، میزان گردش مالی لوازم التحریر در کشور حدود ۴ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

لوازم التحریری که عمده آن از اجناس خارجی و یا چینی است که طرح‌های بر روی آن هم خارجی است که نه تنها هیچ بازدهی مثبتی ندارد بلکه باعث نفوذ فرهنگی دشمن در جامعه می‌شود.

نوشت افزاری که با عکس‌هایی بدلباس از پرنسس‌های کارتونی، با تصاویری خشن از دیو‌ها و کاراکتر‌های عجیب فضایی و تخیلی رنگ و لعاب پیدا کرده و سیطره خود را از روی کولی‌ها و کیف‌های دانش آموزان تا جلد دفاتر و طرح مداد‌ها و .. رسانده است شاید در ظاهر تصاویری جامد و سرد باشند، اما در واقع سیالی گرم و تأثیرگذار بر نوع تفکر و خواسته‌های کودک و نوجوان خواهند بود.

حسین بامری یکی از اولیای دانش آموزان در گفتگو با خبرنگار بسیج با بیان اینکه ما باید فرهنگ استفاده از لوازم التحریر تولید داخل را در خانواده‌ها رواج دهیم، گفت: تنوع لوازم التحریر خارجی و به خصوص چینی و قیمت مناسب آن دو موضوعی است که برای خانواده‌ها بسیار اهمیت دارد و والدین دانش آموزان به این دو دلیل تمایل به خرید این نوع اجناس دارند.

وی تصریح کرد: محصولاتی که هم اکنون در بازار موجود هستند اکثراً محصولاتی با شخصیت‌های خارجی است و طبعاً سبک زندگی و فرهنگ غربی را ترویج می‌کند.

حسین بامری با بیان اینکه باید بازار لوازم التحریر از تولیدات داخلی ما و طرح آن از قهرمانان، مشاهیر و شهدای ما باشد، عنوان کرد: در آنصورت است که می‌توانیم بگوییم اجازه نداده ایم که فرزندان و دانش آموزان جامعه ما از فرهنگ غربی تقلید کنند.

وی ادامه داد: بدون تردید با خرید لوازم التحریر ایرانی هم به اقتصاد جامعه خودمان کمک می‌کنیم و هم از خرج سرمایه و ارز از کشورمان جلوگیری می‌کنیم.

محمد رضا صوفی، یکی از تولیدکنندگان لوازم التحریر کشورمان در گفتگو با یکی از رسانه‌ها با اشاره به ظرفیت‌های بالقوه داخلی موجود در این عرصه (تولید لوازم التحریر) اظهار کرد:در شرایطی که بالای ۹۵ درصد از لوازم التحریر مورد نیاز دانش آموزان از امکان تولید داخلی برخوردار است، متاسفانه حجم تولیدات و اقلام تحریری قاچاق در کشور بسیار بالا و تامل برانگیز به نظر می‌رسد.

وی افزود:آنچنان که در اخبار رسانه‌ها و جراید منعکس می‌شود، حدود ۶۰ درصد از لوازم التحریر موجود در بازار ایران، مشمول کالا‌ها و اقلام قاچاق می‌شود و به واقع سهم ایران از این بازار مهم و حائز اهمیت تنها ۴۰ درصد برآورد می‌شود.

صوفی عنوان کرد:شیوع لوازم التحریر قاچاق در بازار و مراکز فروش، صرفا به مسائل اقتصادی و مصالح مربوط به این حوزه خلاصه نمی‌شود، بلکه متاسفانه از حیث فرهنگی و اجتماعی نیز برخی از لوازم التحریر تولید خارج که بصورت بی رویه و بعضا غیر مجاز وارد کشور می‌شوند، باعث آسیب‌های جدی به دانش آموزان می‌شوند.

وی افزود:در کشوری همچون ایران که چارچوب و قواعد ارزشی، اخلاقی و معنوی از حساسیت بسیاری برخوردار است، متاسفانه برخی از لوازم التحریر موجود، با طرح ها، نقش‌ها و تصاویری عرضه می‌شوند که هیچ سنخیتی با مفاهیم ارزشی جامعه ندارد.

صوفی عنوان کرد:به تعبیر دیگر، توزیع و فروش لوزام التحریر قاچاق، اقتصاد و فرهنگ را توامان با یکدیگر به قربانگاه می‌برد و علیرغم تاکید بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران بر لزوم مهار و کنترل این عارضه، در طول سالیان اخیر، همچنان این تهدید احساس می‌شود و گویی مسئولان ذیربط نتوانسته اند بصورت ریشه‌ای بر این معضل غلبه و آن را حل و فصل نمایند.

علی‌ای حال حمایت مسئولان و ارائه تسهیلات و بسته‌های حمایتی و ترغیب خانواده‌های ایرانی برای خرید محصولاتی برگرفته از الگو‌های ایرانی و اسلامی، شکسته شدن انحصار در این عرصه و ارائه قیمت‌های مناسب می‌تواند زمینه موفقیت در گسترش معرفی شخصیت‌های اسلامی و ایرانی را فراهم آورد.
ارسال نظرات