متاسفانه بی توجهی به بخش فرهنگ در عرصه تولیدات مربوط به سال تحصیلی در  دهه‌های اخیر باعث شده است عملا بازار این محصولات در اختیار نمادها و الگوهای غربی قرار بگیرد و سهم شخصیت‌ها و قهرمانان ایرانی اسلامی در این بازار اندک شمار باشد.
کد خبر: ۸۹۱۷۵۱۰
|
۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۵

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ در آستانه سال تحصیلی jب و تاب خرید نوشت‌افزار برای ورود به ماه مهر و سال تحصیلی بیش از روزهای گذشته شده است. و باز هم قصه‌ای تکراری و سوژه‌ای کهنه برای اصحاب رسانه، که باز با قلم فرسایی به توصیف بازار فروش نوشت‌افزار بپردازند و دلایل تمایل و رغبت کودکان ایرانی را به شخصیت‌های غربی از کارشناسان جویا شوند.

اما امسال نگاه جدیدتری را باید به بازار نوشت‌افزار داشت، بازاری که نیمی از آن در تصرف اجناس چینی است و نیمی دیگر گرچه ساخت داخل است ولی هویتی غیرایرانی به خود گرفته است.

متاسفانه بی توجهی به بخش فرهنگ در عرصه تولیدات مربوط به سال تحصیلی در  دهه‌های اخیر باعث شده است عملا بازار این محصولات در اختیار نمادها و الگوهای غربی قرار بگیرد و سهم شخصیت‌ها و قهرمانان ایرانی اسلامی در این بازار اندک شمار باشد.

سهم اندک الگوهای اسلامی در بازار نوشت‌افزار

گشتی در بازار پر هیاهوی لوازم التحریر و اقلام مورد نیاز یک دانش‌آموز برای رفتن به مدرسه شدیم. حضور پر رنگ دست فروشان در کنار خیابان حکایت از رقابت شدید در این بازار دارد.

اما مردم بر خلاف سال‌های گذشته خیلی به سراغ اجناس ارزان قیمت نمی‌روند و هر کالایی را که می‌خواهند خریداری کنند به نگاه یک خریدار اصلی رصد می‌کنند.

مردم امسال به خرید جنس با کیفیت اما قیمت مناسب‌تر علاقه زیادی نشان می‌دهند و برایشان مهم است که چه جنسی را با چه کیفیت و از همه مهمتر قیمتی خریداری می‌کنند.

مادری که در یکی از مغازه‌ها مشغول انتخاب کیف برای فرزندش بود به خبرنگار خبرگزاری بسیج گفت: دنبال کیفی می‌گردم که علاوه بر قیمت مناسب جنس بهتری هم داشته باشد متاسفانه تجربه خیلی خوبی از خرید اجناس بی‌کیفیت ندارم. بالاخره با این وضعیت تورم بخواهی برای یک کیف دو بار از جیب خرج کنی خیلی منطقی به نظر نمی رسد.

وی ادامه داد: شاید یک یا دو ماه از نظر هزینه‌ای به جیب‌مان فشار بیاید ولی دست کم بعدش را راحت‌تر هستیم اینکه الان یک کیف با قیمت ارزان بخرم و مجبور شوم در کمتر از 4 ماه کیف جدیدی را بخرم اصلا مرقوم به صرفه نیست.

این مادر جوان اراکی تصریح کرد: متاسفانه روش تدریس معلمان هم اینقدر تغییر کرده که برای هر کتاب درسی یک کتاب کمک درسی هم باید والدین بخرند که خوب ضمن اینکه حمل آن برای دانش‌آموز دشوار است اگر کیفی هم باشد که کمی جنس ان کیفیت نداشته باشد قطعا ناچاریم دو یا سه ماه دیگر باز برای خرید به مغازه بیائیم.

یک فروشنده کیف در گفت‌وگو به خبرنگار خبرگزاری بسیج گفت: امسال مردم اجناس چینی را پس زده‌اند و تمایل به خرید کالاهای غیر چینی و حتی ایرانی با کیفیت دارند و با دقت اجناس را کنکاش می‌کنند تا بلکه با ارزانترین قیمت، جنس خوبی با خود به خانه ببرند؛ در واقع مشتریان می‌گویند که کیف و کفشی که برای فرزندانشان می‌خرند باید حداقل شش ماه برایشان کار کند.

آقایی با اشاره به اینکه اجناس ایرانی نیز رنگ و لعاب شخصیت‌های غربی را به خود گرفته‌اند و رقابت با این شخصیت‌های آشنا کار دشورای است، افزود: بسیاری از تولیدکننده‌ها ترجیح می‌دهند از چهره‌ها و شخصیت‌های شناخته شده روی نوشت‌افزارهای خود استفاده کنند اما معدود افرادی هم هستند که دلشان می‌خواهد بچه ها با شخصیت‌های ایرانی- اسلامی آشنا شوند.

نوشت افزار ایرانی اسلامی وسیله‌ای برای انتقال یک فرهنگ

گرچه اجناس ایرانی در این بازار گسترده و بی سر و ته نوشت‌افزار کم نیست، ولی متاسفانه طراحی شخصیت‌های غربی از «باربی» گرفته تا «بن‌تن» باعث شده تا همین اجناس نیز از هویت ایرانی اسلامی خود فاصله بگیرند.

بی‌هویتی که نسل آینده کشور را به واسطه تهاجم فرهنگی دشمن تهدید می‌کند و در این بین غفلت مسئولان و خانواده‌ها باعث شده تا میدان برای تاختن و جولان نمادها و الگوهای غربی باز باشد.

تولید نوشت افزار ایرانی اسلامی با فرهنگ داخلی به هویت‌زایی کودکان و نوجوانان ما کمک می‌کند چراکه نوشت افزارها امروزه فقط برای نوشتن نبوده بلکه وسیله‌ای برای انتقال یک فرهنگ است؛ چاره‌اندیشی در این بازار نه تنها به بخش فرهنگی جامعه کمک می‌کند بلکه تولید داخلی را نیز درگیر خود کرده و به اقتصاد فرهنگ نیز کمک خواهد کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات