خبرهای داغ:
مینو اصلانی در اشاره به وظایف مربیان مهدهای قرآنی مساجد در کشور گفت: فضای گفتمانی، از مهمترین نیازهای خانواده هایست که والدین آن را ایجاد کنند و یکی از اهداف ما در تربیت نونهالان در مهد مساجد انتقال این گفتمان به والدین است.
کد خبر: ۸۹۱۷۶۶۹
|
۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۱
 به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج، مینو اصلانی، مسئول سازمان بسیج جامعه زنان کشور، در مراسم افتتاحیه هفتمین دوره تربیت مربیان مهدهای قرآنی مساجد با حضور 150 مربی از سراسر کشور، در اردوگاه شهید میرحسینی تهران ضمن شادباش ایام ذی الحجه و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، مدافعان حرم و 7هزار زن شهید کشور، در خصوص وظایف مربیان مهدهای قرآنی مساجد گفت: یکی از مهمترین وظایف شما مربیان، الگوگیری از مکتب اهل بیت(ع) در تربیت فرزندان است که در این مسیر از مطالعه و تدبر در احادیث اهل بیت(ع) نباید دریغ کرد.

وی افزود: امروز دنیا به نکات تربیتی اهل بیت(ع) نیاز دارد، موضوعاتی که زمینه ساز تمدن نوین اسلامی برای جهان خسته از فلسفه های مادی و دور از فطرت است و همین موضوع باید رویکرد اصلی ما باشد زیرا چه بخواهیم چه نخواهیم انقلاب اسلامی این وظیفه را بر عهده دارد و در هر بخش که قدم می گذارد، تحول ایجاد می کند.

اصلانی تاکید کرد: ما اکنون در یک پیچ تاریخی قرار گرفته ایم که اگر خوب عمل کنیم و زیر ساخت های اسلامی را رقم بزنیم عاملی برای تحول جامع می شویم و حرکتی جدید را برای دنیا خلق می کنیم، پس هرچه از این منابع ناب بیشتر استفاده کنیم، این پیچ تاریخی را سریع تر پشت سر می گذاریم و راه رسیدن به تمدن اسلامی آسان تر می شود.

وی در خصوص نمونه های بهره گیری از سیره اهل بیت(ع) نیز گفت: در نحوه رفتار حضرت زهرا(س) با فرزندانشان نمونه بسیار خوبی در این زمینه است، اینکه در ماجرای 3 روز روزه داری، فرزندان خردسال حضرت هم داوطلبانه شرکت می کنند و حتی در افطاری خوردن هم راضی هستند که افطاری را به مسکین و فقیر و اسیر بدهند، نشان می دهد که این تربیت یک دفعه و آنی اتفاق نیفتاده است در حالیکه برخی از خانواده ها یک باره می خواهند فرزندشان به فرض مثال با حجاب باشد و یا نماز خوان بشود، حال آنکه اصلا برای این بچه وقت صرف نکرده اند.

مسئول بسیج جامعه زنان کشور ادامه داد: تربیت فرایندی است که باید طی شود، حضرت زهرا(س) از زمان پیش از تولد فرزندانش با آن ها صحبت می کرد و این فضای گفتمانی نیاز امروز جامعه ماست و یکی از اهداف ما در تربیت نونهالان در مهد مساجد انتقال این گفتمان به والدین است.

وی به عنوان نمونه گفتمان سازی حضرت زهرا(س) در خانه گفت: آن شب که حضرت تا صبح عبادت کردند و بعد امام حسن(ع) از ایشان سوال کردند که چرا همسایه ها را دعا کردید، پس ما چی، این نشان می دهد که چقدر فضای گفتمانی در خانواده صمیمی و راحت است که کودک سوال خود را به راحتی مطرح می کند و مادر نیز چه صمیمانه و خوب به سوال او پاسخ می دهد در حالیکه برخی خانواده ها حوصله پاسخ دادن به کودکان را ندارند و آن ها هم متقابلا به دنبال مراجع دیگری برای پاسخ دهی خود می روند و این اشکال ایجاد می کند.

 

اصلانی تصریح کرد: امروزه اطلاعات برخی از مادران همپای فرزند نیست ولی ایجاد فضای گفتمانی نیازمند این است که فضا در خانواده طوری محیا شود که امکان طرح سوال برای فرزندان ایجاد شود و آمادگی پاسخگویی در والدین نیز وجود داشته باشد.

وی  نقش پدر و مادر را در تربیت کودک مهم دانسته و افزود: همچون دوره های قبل تاکید می کنم که قرار نیست مهدهای مساجد قرآنی جای وظایف والدین را بگیرد اتفاقی که در غرب افتاده و تربیت کودک به نهادهای مدنی مختلف سپرده شده است و نقش تربیتی والدین بسیار کم اهمیت جلوه داده می شود، درحالیکه توصیه اسلام بر این است که والدین مهمترین اصل و رکن شکل گیری شخصیت کودک هستند و شما نیز باید این موضوع را برای والدین تبیین کنید و آنها را در آموزش و تربیت اسلامی کودک کمک و راهنمایی کنید.

مسئول سازمان بسیج زنان کشور گفت: اگر ما در 3 یا 4 دهه قبل قرار داشتیم که خانواده ها کنار هم زندگی می کردند و فرزندان در فضای امن مهارت های اجتماعی را یاد می گرفتند، مهدهای قرآنی بسیج را راه اندازی نمی کردیم، ما در اصل سعی داریم این وظیفه را به والدین تفهیم کنیم.

وی ادامه داد: امروزه فرهنگ منحط غربی هم به این نتیجه رسیده است تا زمانی که سایه پدر روی سر خانواده باشد، فرزندان امنیت دارند و غرب جنبشی با عنوان احیای پدرسالاری به راه انداخته و می‌گویند تا زمانی‌که پدران از ما مراقبت می‌کردند و ازدواج ما را تدبیر می‌کردند عزت داشتیم و بعد هم ما را به کسی می‌سپردند که در مورد او تحقیق کرده بودند اما هم اکنون اینطور نیست.

این استاد دانشگاه تاکید براهمیت درک نقش پدری برای فرزندان را یکی دیگر از وظایف مربیان دانسته و افزود: علاوه بر این باید خانواده ها هم توانمند باشند و فرزندانشان را همراهی کنند و آنها را تنها نگذارند.

وی تصریح کرد: تقویت روحیه انقلابی از دیگر وظایف مربیان است تا شخصیت آن ها بر اساس آرمان های انقلاب اسلامی شکل بگیرد و مربیان نباید به هیچ وجه مناسبت های انقلابی را فراموش کنند چون تربیت صرف امید را ایجاد نمی کند، این ها باید دغدغه نسبت به جامعه داشته باشند حتی در خصوص کودکان مظلوم فلسطین، یمن، بحرین، میانمار و ... آشنا یی داشته باشند و با یک شیب ملایم باید این اتفاقات بیفتد و یک شبه نمی توان این دغدغه را ایجاد کرد.

اصلانی وظیفه دیگر مربیان را تربیت به موازات اقتصاد مقاومتی دانسته و گفت: معلمان و مربیان در کشور ژاپن به طور مداوم به کودکان یادآور می شوند که این کشور یک جزیره روی آب است و اگر آن ها تلاش نکنند ممکن است جزیره در آب فرو برود و بدین ترتیب اهمیت فعالیت و اثرگذاری فرد بر جامعه و آینده کشور را به کودکان منتقل می کنند، بسیار مناسب است که مربیان مهدهای مساجد ما نیز به این موضوعات اهمیت بدهند و در جهت رشد و شکوفایی استعدادهای ذاتی کودکان در مسیر پیشرفت آینده کشور گام بردارند.

وی در پایان در مورد موانع سخت افزاری تاسیس مهدهای قرآنی گفت: مشکلات با بهزیستی به پایان رسیده است و یک تفاهم نامه بین سازمان و بهزیستی ایجاد شده است و در خصوص آموزش و پرورش نیز در حال تدوین اسانامه هستیم و امیدواریم به زودی این مشکلات حل شود و مربیان بتوانند بدون دغدغه به فعالیت های خود بپردازند.

افتتاحیه هفتمین دوره آموزشی مربیان مهدهای مساجد روز چهارشنبه 22 برگزار شد و این دوره تا 29 شهریور 1396 در اردوگاه شهید میرحسینی تهران به منظور تربیت 150 مربی قرآنی مهد مساجد در سراسر کشور در حال برگزاری است.

ارسال نظرات