مسئول مؤسسه اندیشکده حکمت عهد استان مرکزی:مراسم اختتامیه دوره تابستانه امسال با حضور اندیشه‌جویان و والدین امروز در دهکده اقتصادمقاومتی شهرستان اراک برگزار می‌شود.
کد خبر: ۸۹۱۷۷۲۴
|
۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۲

پیرو تأکیدات مکرر رهبر انقلاب در چندین سال گذشته پیرامون «عادت دادن ذهن کودکان به فهمیدن و تفکر کردن»، «دور شدن از حافظه محوری» و «ضرورت تربیت نسل آینده»، طرح "حکمت و استراتژی برای کودکان و نوجوانان"، بعد از اجرایی شدن در تهران، با پیگیری‌های اندیشکده حکمت عهد، از سال 1393، در استان مرکزی نیز اجرایی گردید.

استراتژی یعنی دانش تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری برای حفظ بقاء

امروزه دریایی از اطلاعات وارد ذهن افراد می‌گردد، بدون اینکه به مفید بودن یا نبودن آن فکر شود. کودک در برابر رسانه‌های گوناگونی همچون انیمیشن‌ها، بازی‌ها و... قرار گرفته و انبار مغزش از فلسفه‌ها و تفکراتی که در آن‌ها نهفته است، بدون طبقه‌بندی پُر می‌شود.

اما در مسیر زندگی، پیچ و خم‌ها و گردنه‌های متعددی قرار دارد که باید با اتخاذ تصمیمات درست و سامان یافته برای آن‌ها آماده بود، تا بتوان بسلامت از آن‌ها عبور کرد.

هدف از تشکیل دوره استراتژی برای کودکان، ارتقاء کیفی توان «تصمیم‌سازی» و «تصمیم‌گیری»، «چاره‌سازی» و «سیاست‌گذاری» در نسل آینده است تا در بزنگاه‌ها بتوانند تصمیم‌گیری‌های مناسبی داشته باشند.

قرار نیست اطلاعات بیشتری به کودکان داده شود، بلکه هدف، تجهیز آنان به توان تشخیص امور، جهت تفکیک حق از باطل و سره از ناسره است که با قرار دادن آن‌ها در شرایط و محیط عمل، کمک می‌شود به ضرورت تصمیم‌سازی برسند.

افزایش تفکر و سواد رسانه‌ای با استفاده از انیمیشن

در این طرح، جهت آموزش و تمرین تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری صحیح در کودکان، از روش اجوتینمنت (تربیت تفریحی) استفاده شده است. در این روش، با بکارگیری توأمان ظرفیت‌های سمعی و بصری آموزه‌گیران، با بهره‌گیری از تصاویر، داستان‌ها، فیلم‌های مستند، انیمیشن‌ها، بازی‌های کامپیوتری و... به ارائه‌ی دروس پرداخته می‌شود که با ساده کردن مباحث فلسفی، حکمی، آیات قرآنی و روایات و ملموس کردن آنها با مباحث فرهنگی و اجتماعی روز، برای آموزه گیران، امکان آشنایی با تفکر استراتژیک فراهم شده است.

جزئیات طرح "حکمت و استراتژی برای کودکان و نوجوانان"

در چهار نهاد، خانواده‌ها، مساجد و کانون‌های فرهنگی در حوزه آموزش و پرورش عمومی، و مدارس در حوزه آموزش و پرورش رسمی، بحث استراتژی برای کودکان دنبال می‌شود. این طرح با افق شش ساله، سطح‌بندی گردیده است، به طوری که مباحث در شش دوره متوالی به آموزه‌گیر آموزش داده خواهد شد.

در دانش استراتژی، یک استراتژیست با روی‌کردهای مختلف جامعه‌سازی (راه و روش‌های برخورد یا مواجه شدن) سروکار دارد. از این رو، تدریس به آموزه‌گیرانی که برای نخستین بار در معرض مباحث قرار می‌گیرند و از رویکرد آیت‌مدار آغاز می گردد.

در رویکرد آیت مدار، به عنوان مبحث پایه، هدف دادن جهان بینی الهی به کودکان و تمرین برای تثبیت این نگاه در آموزه گیران است. دومین رویکرد موردنظر، رویکرد تصمیم مدار است که تمرین مناسبی برای درک تصمیم، چگونگی تصمیم سازی و تصمیم گیری و اصول مربوط به آن است.

رویکرد‌های دیگری مانند قدرت‌مدار، امنیت‌مدار، محیط‌مدار، و ... نیز تعریف شده و از جوانب مختلف، مسائل آزمایشی و واقعی مورد بررسی قرار می‌گیرند. به این ترتیب دید همه‌ جانبه‌نگری در کودک و نوجوان تقویت می‌گردد.

منصور کاظمی، مسئول مؤسسه اندیشکده حکمت عهد استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار بسیج استان مرکزی؛ از برگزاری دوره اختتامیه طرح حکمت و استراتژی برای کودکان خبر داد و گفت: کلاس‌های آموزشی طرح حکمت و استراتژی برای کودکان از سال 84 در تهران تصویب و اجریی شد ولی از سال 93 در استان مرکزی استارت زده شد.

وی افزود: این طرح برای سنین 6 تا 16 ساله برگزار می‌شود ولی در استان مرکزی برای گروه سنی 6 تا 12 ساله اجرایی شد.

مسئول مؤسسه اندیشکده حکمت عهد استان مرکزی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در دیدار معلمان، بحث فلسفه برای کودکان را مطالبه کردند و این طرح در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری اجرایی شد.

کاظمی ادامه داد: این طرح در دوران دولت نهم از سوی وزارت آموزش و پرورش به اندیشکده عهد سپرده شد و پس از انجام مطالعات برای اجرای طرح، مقرر شد این طرح به عنوان یک طرح جامع در کنار سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اجرا شود ولی متاسفانه به خاطر سیاسی‌کارهایی که از سوی عده‌ای صورت گرفت مانع از اجرای طرح در فضای آموزش و پرورش داده نشد.

وی افزود: طرح متوقف نشد بلکه و با روحیه و تفکر جهادی و بیش از 400 جلسه دوره‌های تربیت مربی برگزار شد و یک‌صد مربی تربیت شدند. اندیشه‌جویان با حضور در کلاس‌های آموزشی پایگاه‌های بسیج، کانون‌های فرهنگی، مهدهای قرآنی، مذهبی و مساجد، مطالبی را که بنا بود در فضای رسمی آموزش و پرروش فرا بگیرند را می‌آموزند.

مسئول مؤسسه اندیشکده حکمت عهد استان مرکزی تصریح کرد: مباحث آموزشی در سطوح مختلف از یک تا شش ارائه می‌شوند و مربیان با گذراندن هر دوره گواهینامه معتبر دریافت می‌کنند و پس از آن امکان آموزش کودکان و دانش‌آموزان در سنین مذکور را در فضاهای مختلف بدون هیچ محدودیتی دارند.

کاظمی تا این لحظه در استان مرکزی بعد از تهران بیشترین دوره‌های تربیت مربی را برگزار کردیم، که یک صد مربی آموزش‌های لازم را فرا گرفتند و در این دوره آموزشی یک‌هزار نفر شرکت کننده یا اندیشه‌جو شرکت داشتند.

وی افزود: از سال 93 تاکنون بیش از 3 هزار نفر آموزش‌های لازم را فراگرفتند؛ مراسم اختتامیه دوره تابستانه امسال با حضور اندیشه‌جویان و والدین امروز در دهکده اقتصادمقاومتی شهرستان اراک  واقع در 5 کیلومتری جاده اراک خمین برگزار می‌شود.

مسئول مؤسسه اندیشکده حکمت عهد استان مرکزی خاطرنشان کرد: هر ساله با شروع سال تحصیلی جدید دوره‌ها از سر گیری می‌شود و در برخی از پایگاه‌ها مثل "مسجد ولایت" در هر مقطع از سال کار ادامه دارد.

لازم به ذکر است پايگاه اطلاع‌رسانی کودکان استراتژيست به نشانی www.kids.hekmat-ahd.ir و کانال تلگرامی اندیشکده حکمت عهد به نشانی https://telegram.me/andishkadehhekmateahd به منظور انعکاس فعاليت‌ها و مطالب طرح "حکمت و استراتژی برای کودکان و نوجوانان" در استان مرکزی، در دسترس علاقه‌مندان است.

 

انتهای پیام/

ارسال نظرات