خبرهای داغ:
نماینده مردم دامغان در مجلس:

کشاورزی نوین و دانش استفاده بهینه از آب رمز افزایش تولید پسته دامغان است

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 16 هزار هکتار باغ پسته در شهرستان دامغان وجود دارد، گفت: سطح زیر کشت پسته دامغان با استفاده از دانش روز و انتقال آب خزر تا سه برابر قابل افزایش است.
کد خبر: ۸۹۱۷۹۲۱
|
۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از دامغان، ابوالفضل حسن بیکی در آیین اختتامیه چهارمین جشنواره ملی پسته ایران، دامغان که با حضور مسئولان استانی و شهرستانی، کارشناسان و بهره برداران بخش کشاورزی به میزبانی سالن هلال احمر دامغان برگزار شد، با اشاره به اینکه پسته دامغان چهار هزار سال قدمت دارد خاطرنشان کرد: کیفیت مطلوب پسته شهرستان دامغان نه تنها در کشور بلکه در سطح جهان شناخته شده است و این سرزمین از نخستین خواستگاه های این نعمت الهی است.

با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 16 هزار هکتار باغ پسته در شهرستان دامغان وجود دارد و با اجرای طرح انتقال آب خزر این میزان به 50 هزار هکتار قابل افزایش است، خاطر نشان کرد: با وجود کمبود منابع آبی و مشکلات موجود با تغییر الگوی کشت و استفاده از طرح‌های آبیاری تحت فشار و بهره برداری درست از منابع آبی می‌توان شاهد افزایش سطح زیر کشت پسته دامغان بود.

وی با اشاره به اینکه پیش از انقلاب تنها 180 حلقه چاه حفر شده بود اما در حال حاضر به برکت انقلاب 800 حلقه چاه آب مورد نیاز مردم را تأمین می‌کند، تصریح کرد: در دهه نخست انقلاب شهرستان دامغان دارای قریب به 500 هکتار باغات پسته بود و میانگین تولید در هر هکتار یک و نیم تن بود که اکنون به بیش از سه تن رسیده و تا شش تن هم گزارش شده است.

امروز پیشرفت‌های عظیم علمی کشور در رشته‌ها و بخش‌های مختلف چشمگیر بوده و دانشمندان جوان و مراکز دانشگاهی دانش روز جهان را در اختیار دارند که این علوم باید در خدمت کشاورزی کشور درآید، زیرا با کشاورزی نوین و دانش استفاده بهینه از آب امکان تولید ثروت و اشتغال بیشتر فراهم می شود.

با اشاره به اینکه پسته مرغوب دامغان سالانه قریب به 700 میلیارد تومان تولید ثروت می‌کند که در سطح استان سمنان و محصولات کشاورزی بی‌نظیر است، گفت: این ثروت باید در بانک‌‌ها و تولید شهرستان سپرده‌گذاری و سرمایه گذاری گردد تا سبب ایجاد اشتغال، اعطای تسهیلات و رفاه بیشتر مردم این دیار شود.

گفتنی است چهارمین جشنواره ملی پسته ایران، دامغان که از صبح دیروز کار خود را به صورت رسمی آغاز کرده است، امروز با برگزاری آیین اختتامیه به کار خود پایان می‌دهد، اما علاقمندان می‌توانند تا آخرین ساعات 24 شهریور ماه از نمایشگاه و برنامه های جانبی این جشنواره ملی استفاده کنند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها