با حضور پیرغلامان اهل بیت (ع)

مراسم آیینی طشت گذاری در بیت العباس سریش آباد برگزار شد

مراسم آیینی طشت گذاری با حضور پیرغلامان اهل بیت (ع) در بیت العباس سریش آباد برگزار شد
کد خبر: ۸۹۱۸۱۷۰
|
۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۵
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، هرساله در آستانه ماه محرم و به یاد لب‌های تشنه امام حسین (ع) و یاران با وفای ایشان مردم شهر سریش آباد با حمل طشت و با زمزمه یا حسین مراسم مذهبی طشت گذاری را در این شهربرگزار می‌کنند.


طشت گذاری یکی از مراسمات سنتی عزاداری در ایرانیان است که روایت شده وقتی امام حسین (علیه السلام) و یارانش در راه کوفه بودند در یکی از چشمه‌ها همه ظرف‌ها و طشت‌ها را پر آب می‌کنند و هنگامی که کاروان امام وارد صحرای کربلا می‌شود با سپاهیان حر که قصد دستگیری امام را داشتند روبرو می‌شوند که از تشنگی در خطر مرگ قرار گرفته اند و امام طشت‌های پر آب را به سپاه حر می‌دهد تا سیراب شوند.


برگزاری این مراسم بیش از ۵۰۰ سال قدمت دارد و هر ساله با یادآوری این حوادث تاریخی در محله‌ها و مساجد معمولاً چند روز مانده به ماه محرم برگزار می‌شود


در این آیین، طشت‌ها و تعدادی مشک پر از آب بر دوش ریش سفیدان و عاشقان حسینی وارد مسجد شده و در حالی که به احترام طشت ها، همه حاضران در مسجد بپا می‌خیزند و در جلو آن‌ها سینه زنی می‌کنند و با شور و شوق خاص و با شعار ˈالدخیل یا اباالفضلˈ سینه زده و حرکت می‌نمایند.

بعد از دور زدن مسجد، طشت‌ها در جای مخصوص خود قرار داده می‌شوند و بلافاصله از آبی که در مشک‌ها است پر می‌شوند و دعای مخصوص طشت گذاری در میان حزن و اندوه حاضران قرائت می‌شود.


انتهای پیام/7727
ارسال نظرات
آخرین اخبار