خانواده هسته اولیه برای پیشرفت و ترقی دیگر نهاد ها به شمار می رود چرا که اگر فردی در یک خانواده ای پرورش یافته باشد که ترقی و بالندگی در آن دارای جایگاه و اهمیت باشد، آن جامعه به سرعت پیشرفت خواهد کرد
کد خبر: ۸۹۱۸۴۵۹
|
۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۳
به گزارش خبرگزاری بسیج از سیستان و بلوچستان؛ بیست و پنجم ذی الحجه به دلیل نزول آیه در سوره انسان در شأن اهل بیت پیامبر (ص)، در ایران به عنوان روز خانواده و تکریم بازنشستگان در ایران نامگذاری شده است.

خانواده که نخستین نقش و کوچکترین نهاد اجتماعی آسیب پذیر جامعه به شمار می‌رود از چند نفر در کنار هم تشکیل شده است که امروزه در سایه رشد روزافزون رسانه‌های جمعی، مورد تهاجم قرار گرفته و دچار تزلزل و بحران شده است.

نظام مقدس خانواده در قرآن کریم و اسلام دارای جایگاه ویژه‌ای است که آیات و روایات فراوانی در این خصوص وجود دارد به عنوان نمونه پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند:

از سوی دیگر خانواده هسته اولیه برای پیشرفت و ترقی دیگر نهاد‌ها به شمار می‌رود چرا که اگر فردی در یک خانواده‌ای پرورش یافته باشد که ترقی و بالندگی در آن دارای جایگاه و اهمیت باشد، آن جامعه به سرعت پیشرفت خواهد کرد و دارای نیروی انسانی توانا، نوآور، دارای تبحر و زکاوت است.

هر فردی که دوران جوانی خود و یا سی سال از زندگی اش را در ارگان‌های دولتی، خصوصی و یا نظامی را برای کسب درآمد و امرار معاش سپری کرده باشد، سرانجام بازنشسته می‌شود و در جامعه دارای حق و حقوقی می‌شود که جوامع اسلامی و غیر اسلامی ملزم به رعایت آن هستند.

همچنین مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت و جایگاه بازنشستگان و لزوم توجه به امور آنان فرمود: ه اند: بازنشستگان نیرو‌های فعال کشور در اندکی پیش هستند که تلاش کرده اند، زحمت‌ها کشیده اند، بسیاری از آنان شب و روز و عصر جوانی خود را صرف کار کرده اند و باید کشور به این تلاش‌ها و به این زحمتکشی‌های مستمر دوران عمر، پاسخ گوید.

بازنشستگان در طول سال‌های متمادی سردی و گرمی‌های فراوان روزگار را چشیده اند و هم اکنون ظاهر آنان به پیری گراییده و ناتوان شده اند، اما دارای کوله باری از تجارب ارزشمند هستند که جامعه می‌تواند با استفاده از تجارب سالمندان و چابکی جوانان به عنوان دوبال قدرتمند برای رشد و ترقی جامعه بهره‌مند شود.

هر فردی که بازنشسته می‌شود دارای حق و حقوقی است که در ایران از سوی صندوق بیمه بازنشستگان پرداخت می‌شود و در آیات و روایات بسیاری به حفظ جایگاه و منزلت سالمندان تأکیدات فراوانی شده است که باتوجه به اینکه ما در کشور اسلامی زندگی می‌کنیم به این موضوع باید اهمیت ویژه داده شود.

داور حامدی بازنشسته جهاد کشاورزی در گفت: وگو با شستون اظهار داشت: باتوجه به شروع انقلاب اسلامی وتشکیل نهاد‌های انقلابی، از قبیل: کمیته انقلاب اسلامی، جهاد سازندگی، امداد، سپاه پاسدارن و دیگر نهاد‌ها که با اهداف خاص در هر انقلاب شکل گرفت، خدمت به مردم در اوایل انقلاب به ویژه مناطق محروم وی را به کار در جهاد کشاورزی سوق داده است.

وی با بیان اینکه در زمان انقلاب و در مناطق محروم جهاد سازندگی پیشرو در خدمت رسانی بود، افزود: پس از اتمام تحصیلات متوسطه خواستار همکاری در جهاد کشاورزی می‌شود که به مدت یک سال و اندی به طور داوطلبانه مشغول همکاری غیر رسمی شده است.

بازنشسته جهاد کشاورزی گفت: اوایل سال شصت به صورت رسمی جذب این نهاد انقلابی شده و در گروه تحقیق هیئت هفت نفره واگذاری زمین که با هدف کشاورزی و احیای اراضی به منظور رونق کشاورزی شکل گرفته بود، مشارکت داشته است.

حامدی در تکمیل مطلب فوق اضافه کرد: شنایابی افراد فاقد زمین از جمله وظایف این گروه‌ها به شمار می‌رفت که امورات واگذاری زمین به صورت مشاع انجام می‌گرفت.

وی با اشاره به اینکه به تدریج در قسمت‌های دیگر عمرانی و ماشین الاتی جهاد مشغول به فعالیت شده و خدمت به مردم را سرلوحه کار خود قرار داده است، تصریح کرد: خاطرات بیاد ماندنی در دوران سازندگی و خدمت فراوانی دارد، ولی آنچه همیشه نیرو‌های جهادی را راضی می‌کند کار و خدمت بدون ریا و با اخلاص بدون دستمزد یا با حداقل دستمزد در کنار مردم روستایی و عشایری برای رفع محرومیت بوده است.

این بازنشسته جهاد کشاورزی بهترین خاطره از دوران فعالیتش را کلام شیرین پیر مردان و پیر زنان روستایی وعشایری دانست که (دست به پشت شانه هایشان می‌زدند و ومی گفتند خداوند شما را سبز و آباد کند و درد جان نبینید)، که این بهترین و بیشترین دستمزدمان بود که خستگی را از جان هر خدمتگزار جهادی دور می‌کرد.

حامدی در ادامه اظهار داشت: دو تعریف از بازنشستگان وجود دارد اول اینکه بعضی‌ها معتقد هستند که فرد سی سال خدمت کرده، دیگر پیر شده و توانایی کار ندارد، گرفتار انواع اقسام امراض جسمی وروحی، وخستگی تن وجسم و آلزایمر ودیگر معضلات روحی وجسمی است پس باید استراحت کند تا روزی که عجلش فرا رسد، دوم باز نشستگان با کوله باری از تجربیات، آداب، نحوه مناسب معاشرت و برخورد با مردم با انواع سلیقه ها، اخلاق‌ها و گفتار هستند که سالیان درازی را با آن مواجه بوده اند.

وی ادامه داد: بازنشستگان که نیرو‌های کاری گذشته محسوب می‌شوند دغدغه فکری آنان رفت و آمد و پشت میز نشینی نبوده است، بلکه با نبود امکانات و تحمل رنج و زحمت و چشیدن سردی و گرمی روزگار همرا با اداب و معاشرت با روستاییان دارای بیشترین تجربیات هستند که لازم است از این تجارب دیگران نیز بهره‌مند شوند.

بازنشسته جهاد کشاورزی افزود: فقط در مناسبات خاصی همچون روز بازنشستگان، دیدار و توجه دارند لذا از بازنشستگان بیشتر به دیده یک شخص فاقد کارایی نگاه می‌شود که می‌طلبد مسئولین حداقل مشاورانی فارغ از سیستم از تجربیات باز نشستگان استفاده کنند.

حامدی با بیان اینکه حقوق بازنشستگی کفاف مایحتاج زندگی را نمی‌دهد، اذعان داشت: اکثر باز نشستگان دارای فرزندان در حال تحصیل و تشکیل زندگی هستند و از طرفی هزینه‌های بالای زندگی امانشان را بریده است.

وی در پایان با بیان اینکه با فناوری امروزی حقوق هایشان به موقع پرداخت می‌شود، گفت: خداوند را شاکر است که با خوشی وسلامتی و به زعم خود بدون اینکه با غرض، دلی را در این مدت خدمت رنجانده باشد باز نشسته شده است و بسیار خوشحال می‌باشد که همواره با مردم در ارتباط بوده و هست
ارسال نظرات