در اولين نشست ساليانه بسيج اقشار شهرستان گلوگاه با موضوع آسيب اجتماعي طلاق در سالن اجتماعات فرهنگ و ارشاد اسلامي گلوگاه برگزار شد.
کد خبر: ۸۹۱۸۵۳۹
|
۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران به نقل از روابط عمومی ناحیه گلوگاه، سرهنگ عباسعلی صادقی دبیر مجمع بسیج اقشار با موضوع طلاق در اولین نشست سالیانه در گلوگاه، گفت : هدف از تشکیل مجمع اِسائه آسیب و تهدیدات شهرستان است که در طول سال در طی دو مرحله این مجمع برگزارمی‌شود و در سال گذشته نیز مجمع بسیج اقشار در مورد اسیب طلاق در سطح شهرستان گلوگاه برگزار شد.

وی افزود: آمارها نشان دهنده‌ی پیشرفت خوب این در کاهش طلاق است به صورتی که آمار طلاق در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ بهتر بود.

وی گفت : در سال ۹۶  با توجه به سه ماهه اول افزایش طلاق داشتیم و با پیگیری‌های انجام شده مشخص شد آمار طلاق در سه ماه اول متعلق به شهرستان‌های دیگر است.

صادقی بیان کرد : با همکاری اداره ثبت احوال شهرستان آماری که بدست آمده و زحمات کارشناسان و نهادهایی اعم از اداره تبلیغات اسلامی، اموزش و پرورش،  کمیته امداد، بهزیستی و نهادهایی که در این راستا فعالیت می‌کنند، نسبت به سال‌های گذشته آمار طلاق در شهرستان کم شده است.

دبیر مجمع بسیج اقشار گلوگاه گفت : دومین هدف مجمع ایجاد وحدت رویه بین نهادها می‌باشد که باید تمرکز شود .

حسین خلیلی مسئول گارگروه دفاعی بسیج اقشار گلوگاه، گفت: اسیب اجتماعی طلاق روی مسائل امنیتی و دفاعی جامعه ما تاثیر دارد.

وی افزود: مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فردی و خانوادگی، سطح رفاهی، علمی، رضایت مردم از دولت‌ها، مسائل عقیدتی و ایدعولوژیکی، همه علتهای به وجود امدن امنیت می‌باشند.

وی گفت: طلاق از جمله اسیب‌هایی می‌باشد که  هم معلول بعضی از علت‌هاست و علت بسیاری از معلول‌ها، که با هم رابطه متقابل دارند.

وی در مورد به وجود آمدن طلاق گفت : بسیاری از علت‌ها و مسائلی از جمله مسائل اجتماعی فرهنگی، اقتصادی، فردی و خانوادگی  باعث به وجود امدن طلاق می‌شود و در مقابل طلاق نیز باعث بسیاری از اسیب‌های اجتماعی دیگر می‌شود.طلاق با پیامد‌ها و اثار مخرب به طور مستقیم امنیت تاثیر گذار خواهد بود.

خلیلی در مورد کودکان طلاق گفت : طلاق زنجیره به هم پیوسته است که برای همیشه زندگی قربانیان خود را دگرگون می‌سازد و این قربانینان فرزندان در خانواده هستند و فرزندان باید از مهر مادری و انضباط پدری را داشته باشند.

وی افزود: با بررسی‌های انجام شده بر روی کودکان طلاق نشان می‌دهد که آنان لجوج، حساس، زود رنج، بد بین، مزاحم و در مواردی خرابکار به بار می‌آیند.

وی از ایجاد جرم در کودکان طلاق گفت : کودکانی که در خوردسالی با محرومیت و ناکامی به ویژه در جنبه‌های عاطفی روبه رو بوده‌اند در بزرگسالی مجرم شده‌اند و یا آمادگی برای جرم و تبهکاری را داشته‌اند و این اصلی است که عمومیت دارد.

گارگروه دفاعی بسیج اقشار گلوگاه گفت : گمراهی و اغفال، تن دادن به ول گردی وخود فروشی برای برآورده شدن نیازهای عاطفی  از جمله تحدیدهای امنیتی طلاق است.

ایشان خاطر نشان کردند : افزاریش نرخ جرم در جامعه، بی‌نظمی و سرپیچی و قانون گریزی می‌تواند نا امنی را به وجود آورد و کشیده شدن جامعه به سمت تنبلی، احساس گناه، حس بد بینی، حس دوگانگی، پرخاشگری در جامعه، فحشا، سرقت، اعتیاد، فرار از خانه، اختلافات جنسی زوجین، به وجود آمدن اختلاف با خانواده، شغل و مسکن، کاهش اعتماد در خانواده، افت تحصیلی و فرار از مدرسه به صورت مستفیم تاثیر دارد.

خلیلی در پایان گفت: می‌توان نتیجه گرفت افزایش طلاق  بی شک آسیب همه جانه‌ایی هست که به ارکان اجتماعی یک جامعه ضربات سنگینی وارد کند از جمله این که به طور مستقیم و غیر مستقیم به معقوله حفظ امنیت و دفاع نیاز به حضور و مشارکت همه‌ی آحاد مردم جامعه آن هم با انگیزه و با روحیه بالا می‌باشد .

خانم گل صبا ملک محمودی مشاور خانواده وعضو گروه مردم نهاد پیشگیری از طلاق در گلوگاه، فعالیت‌های ۶ ماه اول ۹۶ و برگزاری کلاس و کارگاه آموزشی در ۶ ماه گذشته در شهرستان را این گونه اعلام کرد : ایجاد نمایشگاه‌های متعدد،  آموزش به صورت خصوصی، تهیه و انتشار بروشورهای آموزشی آن بین مردم در سطح شهرستان گلوگاه، برپای همایش و در برخی از محلات شهرستان در خصوص تحکیم بنیان خانواده جلسات زیاد و مستمر برای خانواده گذاشته شد و همچنان در محلات گلوگاه در حال ادامه دادن می‌باشد که این کلاس‌ها و جلسات با مجرب‌ترین مربیان و مشاوران صورت می‌گیرد.

وی افزود: اثرات اینگونه جلسات بین خانواده در محله‌های مختلف گلوگاه اثر گذاری خوبی بر جای گذاشته است.

خانم ملک محمودی گفت : با تحقیقات انجام شده در شهرستان گلوگاه، نیاز به برخی امکانات است که بودن برخی از این امکانات باعث محکم‌تر شدن روابط زناشوئی می‌شود، مانند: سینما، تئاتر و کارهای فرهنگی دیگر که مناسب با نسل جوان و امروزی جامعه در  گلوگاه زیاد انجام نمی‌شود.

وی بیان کرد: زنان گلوگاه از پتانسیل  خوبی در زمینه کار وهنر برخوردار ولی متاسفانه در فروش و بازارکار محصولات خود مشکل دارند که باید مشکل اقتصاد حل شود تا تاثیری در کاهش طلاق داشته باشد .

مشاور خانواده وعضو گروه مردم نهاد پیشگیری از طلاق در گلوگاه  گفت : اهداف جزئی در سه  بخش می‌توان به مرحله پیش از ازدواج، حین ازدواج و در مرحله سوم؛ در استانه‌ی طلاق تقسیم بندی کرد.

وی افزود: پیش از زدواج و در انتخاب همسر در کارگروه‌ها توانمندسازی انجام می‌شود و دومین مرحله که “حین ازدواج”می‌باشد،  ارتقاء و تقویت ثبات خانواده است و در این مرحله که طلاق عاطفی بیشترین صدمات را دارد و همچنین در مرحله سوم که “استانه طلاق” می‌باشد، باید اموزش قوی شدن خانواده ها در پیش گرفته شود چون در استانه طلاق با ایجاد سلامت روان برای افراد، که برخورد آنان با مشکل طلاق درست باشد.

ملک محمودی از برنامه‌های آینده گفت: برگزاری کلاس‌ها برای دانش آموزان دبیرستانی،  توانمندسازی در انتخاب همسر، کارگاهای اموزشی برای والدین دانش آموزادن، جلسات با مشاوران مدارس جهت هم سو بودن در اهداف مبارزه با طلاق و انتخاب همیار خانواده در میان دانش اموزان در سطح مدارس شهرستان گلوگاه از برنامه‌های آینده می‌باشد.

رحمت اله عشقی دادستان شهرستان گلوگاه به عنوان رئیس مجمع بسیج اقشار گلوگاه، گفت: باید بحث آموزش ادامه پیدا کند و مباحث زیادی در بحث طلاق وجود دارد اما مهمترین مباحث برعهده اداره فرهنگ و ارشاد، آموزش و پرورش می‌باشد که آموزش برقرای صحیح زناشوئی و مهارت‌های زندگی را باید آموزش داده شود و برنامه‌ریزی‌ها باید به گونه‌ای باشد که در بین مردم فرهنگ لازم را ایجاد کنیم.

وی گفت: ما به دنبال راه‌های مبارزه با طلاق هستیم، کودکان طلاق یک راه بلند مدت است. ما باید به دنبال این باشیم که طلاق در کدام طبقات شهرستان بیشتر است و با اولویت بندی کدام سنین بیشتر است و باید از افرادی که در سطح شهرستان دارای نفوذ و قدرت کلام هستند، استفاده شود.

ایشان در پایان در مورد حوادث دردناک و کشتار، سرکوب و کوچ اجباری دهها هزار تن از مسلمانان میانمار، روح هر انسان آزاده‌ای را به شدت متالم می‌سازد، گفت : مشاهده تصاویر هولناک کشتار روزانه و سازمان یافته زنان، مردان، کودکان و سالخوردگان بی‌پناه و بی‌دفاع، نشان از یک فاجعه جدید عظیم انسانی در عصر حاضر دارد.

وی افزود: از آن فاجعه برتر، سکوت مدعیان حقوق بشر و برخی دولتها و سازمان‌های بین‌المللی است که با بی‌تفاوتی نظاره گر این وقایع هولناک، نقض حقوق بشر و نسل‌کشی مسلمانان در میانمار می‌باشند.

وی گفت : از این روی کشتار و اخراج مسلمانان مظلوم میانمار را شدیداً محکوم نموده و بر مسئولیت دولت میانمار در قبال حوادث اخیر و ضرورت حمایت از اقلیت مسلمان این کشور تأکید می‌نمائیم.

 

محمدرضا تباکی فرماندار گلوگاه نیز بیان کرد : شهرستان گلوگاه در سال ۹۵ در سطح استان مازندران رتبه نخست نسبت به جمعیت شهرستان در کاهش آسیب‌های اجتماعی بخصوص طلاق را دارد.

وی افزود : باید تفاهوم نامه‌ایی با آموزش و پرورش تنظیم شود که آموزش را از دانش آموزان به تناسب سن آغاز و مهارت‌های زندگی و دیدنی دانش آموزان بیشتر شود.

وی گفت : در گلوگاه افتتاح و گلنگ زنی‌های خوبی انجام شد و یکی پس از دیگری به تحقق پیدا می‌کند و از سرمایه گذاران در شهرستان حمایت می‌شود زیرا بستر و زمینه‌های مناسبی در این شهرستان جهت توسعه وجود دارد که باید از آنها به خوبی استفاده کرد.

فرماندار گلوگاه در پایان خبری مبنی بر این که در ۲ ماه اول سال ۹۶ کمی آمار طلاق در شهرستان گلوگاه نسبت به سال قبل کمی افزایش داشته است را تکذیب کرد و بیان نمود : آمار افزایش طلاق در شهرستان گلوگاه، دو ماه اول ۹۶اشتباه اعلام شده و آمار مربوط به یکی از شهرستان‌های استان گلستان بوده است.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها