دایره‌المعارف نقش اردبیل در دفاع مقدس تدوین می‌شود

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اردبیل از ساخت 15 یادمان شهید گمنام در مناطق مختلف این استان خبر داد.
کد خبر: ۸۹۱۸۸۲۱
|
۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۴

به گزارش سرویس راهیان نور خبرگزاری بسیج، علی واحد در دیدار فرماندهان نظامی و انتظامی استان اردبیل با سردار بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کشور در اردبیل اظهار کرد: این استان میزبان 70 شهید گمنام در 39 نقطه استان است. ما در استان اردبیل 35 هزار رزمنده،3400 شهید،9000 جانباز، 705 آزاده و هشت شهید مدافع حرم داریم که همه این سرمایه‌ها اسباب خیر و برکت برای استان بوده و فضای معنوی خاصی را در استان فراهم کرده است.

وی به تعامل و همراهی خوب نیروهای نظامی و انتظامی در استان و تلاش و همت آنها برای پیشبرد اهداف ستاد کل نیروهای مسلح اشاره کرد و افزود: تعامل و همکاری این نیروها در بالاترین سطح قرار دارد.

 واحد به تکمیل و افتتاح 11 یادمان شهدا در استان اشاره کرد و ادامه داد: 15 یادمان شهدای گمنام نیز در استان اردبیل در حال احداث است.

وی خاطرنشان کرد: در چهار نقطه ای که اخیر پیکر شهدای گمنام تشییع و خاکسپاری شده برنامه مطالعاتی و طراحی احداث یادمان این شهدا نیز در حال انجام است که در آینده نزدیک عملیات اجرایی این یادمان ها نیز شروع خواهد شد.

واحد به احداث مرکز فرهنگی دفاع مقدس در بهترین نقطه شهر اردییل شورابیل اشاره و بیان کرد: این مرکز فرهنگی در 4/5 هکتار مساحت و بیش از6250 مترمربع در حال احداث است که عملیات اجرایی آن از سال 95 و با اعتبار اولیه 700 میلیون تومان شروع شده است.

واحد از اختصاص2400 میلیون تومان اعتبار استانی برای احداث این مجموعه خبر داد و گفت: امیدواریم با اعتبارات استانی و ملی در کمترین زمان مرکز فرهنگی دفاع مقدس در استان اردبیل تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

وی در مورد راه اندازی مرکز اسناد دفاع مقدس در زمینی به مساحت 400 مترمربع در شهرک اداری اردبیل اشاره و اظهار کرد: با تامین زمین رایگان و سرعت اجرای پروژه این مرکز در سه طبقه در حال احداث است که اواخر آبان ماه دو طبقه مرکز اسناد دفاع مقدس به بهره برداری می‌رسد. در این مرکز و در چهار محور شامل پیشینه تاریخی اردبیل، تاریخ انقلاب اسلامی اردبیل، تاریخ دفاع مقدس و تاریخ مقاومت و پایداری مردم اردبیل تمامی اسناد و منابع معتبر جمع آوری و در اختیار مخاطبان قرار می گیرد.

واحد به انتخاب 520 سوژه ناب دفاع مقدس برای تهیه آثار ارزشمند و تدوین و نگارش سناریوی مرکز فرهنگی اشاره و خاطرنشان کرد: تبیین نقش استان اردبیل در دوران دفاع مقدس به عنوان یک پروژه فرهنگی محسوب می‌شود که گروه تحقیق و پژوهش در این زمینه آمادگی پیگیری مسایل و موضوعات متعدد را دارد و امیدواریم یک مجموعه جامع و کاملی را در این راستا تهیه و تدوین کنیم. قطعا نتیجه این کارها و تحقیقات به چاپ و نشر 10 عنوان کتاب برای 10 شهرستان استان اردبیل تبدیل شده و در حقیقت تاریخ جنگ و دفاع مقدس مورد توجه و نگارش قرار می گیرد.

واحد در مورد تدوین دایره المعارف دفاع مقدس گفت: تمام مراحل اجرایی این کار انجام شده و در 400 مدخل توسط اساتید و محققان کارهای اولیه تحقیقاتی و پژوهشی شروع شده به طوری که در 287 مدخل کارشناسان و محققان بنیاد کارهای انجام شده را تائید کردند و امیدواریم به سرعت دانشنامه دفاع مقدس در استان اردبیل به عنوان یکی از استان های پیشرو تهیه و تدوین شود.

وی در پایان سخنان خود از تدوین نهضت شفاهی دفاع مقدس نیز خبر داد و افزود: در این طرح به صورت مصاحبه شفاهی ضبط و ثبت خاطرات رزمندگان و نقش انقلابیون در تاریخ دفاع مقدس، تاریخچه شکل گیری بسیج و سپاه و یگان‌های تاثیرگذار در دوران دفاع مقدس نظیر ارتش و مرزبانی و نقش همسران شهدا و ایثارگران و آزادگان، نقش بانوان و رانندگان و ... مورد توجه و دقت نظر قرار می گیرد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار