خبرهای داغ:
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز گفت: توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی، راهکاری مناسب برای توسعه استان فارس است.
کد خبر: ۸۹۱۸۸۳۳
|
۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۵

محمدرضا ظهیر امامی در کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی شیراز اظهار داشت: در حال حاضر با توجه به بحران آب در استان و عدم فعالیت صنعت، توسعه صنایع پایین دستی در بخش پتروشیمی، اقدامی مناسب در راستای درآمدزایی و اشتغالزایی و در نهایت بهبود فضای اقتصادی استان است.

وی افزود: استان فارس در صنایع پایین‌دستی پتروشیمی فرصت‌های زیادی دارد که یکی از راه‌های توسعه این صنایع در استان، ایجاد پارک علم و فناروی پتروشیمی است که می‌تواند شرکت‌های فعال در این زمینه را در کنار هم قرار داده و دانش را به تولید و ثروت تبدیل کند.

ظهیر امامی با بیان اینکه ایجاد پارک علم و فناوری در حوزه پتروشیمی در فارس یک نیاز است، اظهارداشت: در حال حاضر پارک‌های علم و فناوری در حوزه پتروشیمی در کشورهای پیشرفته فعال است که ارزش افزوده بالایی را ایجاد می‌کند.

وی بیان کرد: بخش خصوصی فعال استان در بخش پتروشیمی باید در قالب کمیته‌ای، طرح جامع توسعه صنعت پتروشیمی استان را تهیه کنند تا آن را به بخش دولتی ارائه و مسیر حرکت و حمایت‌ها در استان باشد.

ظهیر امامی با بیان اینکه وجود نیروی متخصص در صنعت پتروشیمی یکی از ویژگی‌های استان فارس است، افزود: اگر بخش خصوصی در انجام امور منفعلانه عمل کند، نمی‌توان انتظار حمایت از بخش دولتی داشت و لذا باید تلاش شود تا از فرصت و ظرفیت فارس در بخش پتروشیمی استفاده مناسب شود.

وی با بیان اینکه با توجه به بخش پتروشیمی می‌توان به آینده استان امیدوار بود، گفت: حرکت در بخش پتروشیمی استان نیازمند طرح، نقشه راه و استراتژی مشخص است.

ظهیرامامی تصریح کرد: باید به دنبال راهکارهای جدید در استفاده از ظرفیت‌های بالقوه برای توسعه صادرات استان باشیم که توسعه صنعت پتروشیمی در استان نیازمند توسعه صنایع پایین دستی در بخش پتروشیمی است.

عادل زاده یکی از فعالان بخش پتروشیمی نیز در این جلسه گفت: قابلیت سیاست‌گذاری در استان‌ها در صنایع پایین‌دستی در بخش پتروشیمی وجود دارد که استان فارس نیز ظرفیت‌های ویژه‌ای در این بخش دارد.

وی با اشاره به بحران آب در استان فارس افزود: نیاز است در استان فارس شهرک‌ها و یا مجموعه‌هایی در زمینه پتروشیمی متناسب با سیاست‌های کلان کشور ایجاد شود که این مهم نیازمند حمایت‌های ویژه است.

عادل‌زاده بیان کرد: نقشه راه و طرح توسعه بخش پتروشیمی استان باید توسط بخش خصوصی فارس تهیه شود که بر اساس آن گروه‌هایی را با هدف‌گذاری مشخص در استان تعریف شود و گروه‌ها را به هم مرتبط کرد که در این زمینه اتاق شیراز می‌تواند محور باشد.

وی اظهارداشت: بدون جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای فعالیت در عرصه پتروشیمی، موفق نخواهیم شد که این مهم نیز باید مورد نظر قرار داشته باشد.

دانشمند یکی دیگر از فعالان بخش پتروشیمی هم با ارائه گزارشی از فرصت ها و چالش‌های فارس در توسعه محصولات پایین دستی پتروشیمی در استان فارس، گفت: پتروشیمی در ایران سابقه‌ای بیش از 50 سال دارد که فعالیت در بخش صنایع بالادستی پتروشیمی، نیاز به سرمایه‌گذاری بسیار زیاد است.

وی افزود: در بخش پتروشیمی صنایع پایین‌دستی، صنایعی هستند که مواد اولیه را از صنایع میان‌دستی گرفته و با فرآوری‌های مورد نیاز، محصولاتی را تولید می‌کنند که در اختیار عموم مردم و یا کارگاه‌های تولیدی کوچک قرار می‌دهند.

دانشمند بیان کرد: توسعه صنایع پایین‌دستی در بخش پتروشیمی ارزش افزوده بالا، اشتغالزایی مناسب، جلوگیری از مهاجرت نخبگان، رفع نیازهای استراتژیک کشور و تحریم ‌ها، جلوگیری از خروج ارز و توسعه و افزایش صادرات غیرنفتی را به دنبال دارد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها