کد خبر: ۸۹۱۹۰۰۷
|
۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۵
 
رژیم صهیونستی در جهت حفظ حیات خود، به دنبال درد سر سازی و یافتن راهکاری مناسب در جهت اختلال در غرب آسیا و اوضاع داخلی این کشور هاست و کردستان عراق و طرح استقلال این منطقه، یکی از مهم ترین برنامه های ایجاد ناآرامی و آشوب در منطقه است
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/اکبر معصومی

تعیین زمان همه پرسی (سوم مهرماه) استقلال اقلیم کردستان عراق در ماه های اخیر به یکی از مباحث مهم و پرحاشیه در منطقه تبدیل شده و با واکنش گسترده در محافل سیاسی و رسانه ای جهان  روبرو شده است.
با توجه به واکنش ها و بازتاب های این موضوع می توان گفت اکثر کشور های جهان و منطقه ای مخالف استقلال کردستان عراق هستند و در این میان رژیم صهیونستی همه پرسی برای استقلال شمال عراق را با جدّیت دنبال می کند و این موضوعی است که روزنامه القدس العربی در گزارشی به آن پرداخت.
روابط شمال عراق با رژیم صهیونستی به جنگ اول خلیج فارس و ایجاد منطقه امن در شمال عراق بر می گردد. بسیاری از کارشناسان هدف اصلی فعالیت های رژیم صهیونستی در شمال عراق را، ایجاد یک جبهه جدید در مقابل ایران، سوریه وعراق می دانند. جمهوری اسلامی ایران در این زمینه معتقد است که پشت سر قضیه همه پرسی استقلال کردستان، صهیونست ها ایستاده اند و رژیم صهیونستی مایل است کردستان عراق را به یک بارانداز علیه کشور های مختلف از جمله ایران تبدیل کند. از طرفی به اعتقاد مقامات سیاسی و امنیتی اقلیم، برقراری ارتباط با رژیم صهیونستی می تواند اهداف و منافع این منطقه را در سطح راهبردی تأمین کند. آنان منافع ذیل را برای خود قائل هستند:
 1- جلب حمایت سیاسی آمریکا؛ یکی از دلایل مهم نزدیکی کردها به رژیم صهیونستی، استفاده از لابی یهودی (آیپک) جهت جلب نظر آمریکا در حمایت قطعی از استقلال طلبی آن هاست. آمریکایی ها در کوتاه مدت با توجه به منافع خودشان با همه پرسی و استقلال این متطقه مخالف اند، طوری که وزیر دفاع این کشور در دیدار با نخست وزیر عراق تأکید کرد، واشنگتن مخالف هرگونه اقدام برای تجزیه عراق می باشد.
2- مقابله با سوریه، ایران، عراق و ترکیه؛ کردها معتقدند که همگرایی بین کردستان عراق و رژیم صهیونستی باعث خواهد شدکه بتواند در مقابل این کشور ها که مخالف استقلال و همه پرسی هستند، بایستد و اقدامات این کشور ها را در جهت جلوگیری از جدایی کردستان خنثی کند.
3- افزایش قدرت اقتصادی و فنی: کردها بخوبی می دانند بدون داشتن اقتصاد قوی و متحد قدرتمند تشکیل یک دولت مستقل کردی در شمال عراق امکانپذیر نخواهد بود. به همین جهت از مدت ها قبل در صدد ایجاد ارتباط اقتصادی با رژیم صهیونستی بوده اند به طوری که کردستان عراق برای اولین بار به صورت مستقل نفت خود را به این رژیم صادر کرد.
از طرف دیگر رژیم صهیونستی نیز حمایت آشکار و علنی خود از همه پرسی استقلال کردستان و حرکت به سوی جدایی اقلیم را با هدف دستیابی به منافع ذیل دنبال می کند:
 1- فشار به ایران، عراق و سوریه؛ رژیم صهیونستی در جهت حفظ حیات خود، به دنبال درد سر سازی و یافتن راهکاری مناسب در جهت اختلال در غرب آسیا و اوضاع داخلی این کشور هاست و کردستان عراق و طرح استقلال این منطقه، یکی از مهم ترین برنامه های ایجاد ناآرامی و آشوب در غرب اسیاست که سبب می شود افکار عمومی منطقه را از تهدیدات اسرائیل دور کند و حاشیه امنی را برای این رژیم ایجاد نماید؛ کارکردی که اکنون گروه های تروریستی تکفیری برای رژیم اسرائیل دارند. در این زمینه می توان اشاره کرد که طی سال های اخیر سرویس های اطلاعاتی و نظامی رژیم صهیونستی به آموزش کردها به منظور انجام  اقدامات جاسوسی در ایران و سایر کشور ها منطقه پرداخته اند.
2- بهره برداری از منابع نفتی به ویژه در منطقه کرکوک؛ نفت عراق و مناطقی که در حوزه اقلیم کردستان قرار دارد، همواره مورد طمع رژیم صهیونیستی بوده است و در همین زمینه روزنامه قطری عرب آنلاین می نویسد: رژیم صهیونستی به دلیل ذخایر با ارزش نفت  در شمال عراق به ویژه کرکوک در تلاش است که آن منطقه را به بیت المقدس دیگر تبدیل کند. البته منطقه کرکوک تحت مناقشه اقلیم و دولت مرکزی عراق است و طبق آخرین اخبار بغداد اعلام کرده که الحاق این منطقه به اقلیم، جزء خطوط قرمز دولت مرکزی است که به هیچ وجه از آن کوتاه نمی آید.
3- یافتن متحد ساختار شکن در منطقه حساس خاورمیانه؛ با توجه به این اینکه رژیم صهیونیستی نتوانسته است متحدی قابل اعتماد برای خود در این منطقه پیدا کند تا خود را از حالت انفعالی نجات دهد، لذا استقلال کردستان عراق را فرصتی در جهت یافتن متحدی جدید برای خود قلمداد می کند.
با این همه برگزاری همه پرسی استقلال اقلیم کردستان با موانع زیادی مواجه است و بزرگترین مانع هم مخالفت اکثریت کشورهای منطقه و جهان و همچنین قرار داشتن رژیم صهیونیستی پشت سر این قضیه است. کردستان عراق از امکانات و توانایی های لازم حتی برای برگزاری این همه پرسی را ندارد و اوضاع اقتصادی آن با مشکلات زیادی مواجه است. از سوی دیگر برگزاری همه پرسی به هیچ وجه مورد اتفاق نظر احزاب و گروه های کردی داخل عراق نیست و تنها شخص بازرانی با امید به وعده های یک رژیم جنایتکار، یعنی رژیم صهونیستی این موضوع را در سر دارد.
همچنین تعیین زمان برگزاری همه پرسی در کردستان عراق توسط بارزانی باعث هم گرایی بیشتر بین کشور های منطقه از جمله ایران و ترکیه شده است که این امر به همراه مؤلفه های  دیگر استقلال کردستان عراق را به نوعی با مانع اصلی روبرو کرده است و در نهایت تحلیل گران معتقدند بسیار سخت است که بپذیریم اقلیم کردستان از توانایی برگزاری این همه پرسی برخوردار است و شخص بازرانی نیز به این موانع و ناتوانی واقف است، اما تنها به دنبال یک نمایش جهت گرفتن امتیاز می باشد./
 
ارسال نظرات