خبرهای داغ:
از کتاب دکتر عطاء‌الله رفیعی آتانی، یکی از جانبازان استان قزوین با عنوان «واقعیت و روش تبیین کنش انسانی در چهارچوب فلسفه اسلامی» رونمایی شد.
کد خبر: ۸۹۱۹۰۶۲
|
۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، از کتاب دکتر عطاء‌الله رفیعی آتانی، یکی از جانبازان استان قزوین با عنوان «واقعیت و روش تبیین کنش انسانی در چهارچوب فلسفه اسلامی (نظریه‌ای بنیادین در علوم انسانی)» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر رضا غلامی رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا رونمایی شد.
این کتاب دارای چهار فصل اساسی است، فصل نخست به معرفی روش تولید فلسفه علوم انسانی مبتنی بر فلسفه اسلامی اختصاص دارد و فصل دوم با این مبنا که موضوع محوری علوم انسانی، کنش انسانی است، به نحو کاملی واقعیت نحوه شکل‌گیری کنش انسانی در چهارچوب فلسفه اسلامی را توضیح می‌دهد.
در فصل سوم و چهارم نیز به ترتیب گزاره‌های هستی‌شناسانه و روش‌شناسانه‌ی برآمده از تبیین انجام گرفته در فصل پیشین، فهرست شده‌اند، گزاره‌هائی که نقش فروض بنیادین را برای نظریات علوم انسانی ایفا می‌کنند.
کتاب یاد شده توسط انتشارات آفتاب توسعه (ناشر اختصاصی مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا) در ۳۲۸ صفحه منتشر شده است.
نویسنده در بخشی از مقدمه کتاب «واقعیت و روش تبیین کنش انسانی در چهارچوب فلسفه اسلامی» آورده است: در فضای گفتمانی «عقلانیت نوین اسلامی» که برآمده از اقتضائات و نیازهای انقلاب اسلامی است، از یک‌سو ضرورت تداوم فلسفه‌ی اسلامی در عرصه‌های اجتماعی و از سوی دیگر ضرورت بازخوانی انتقادی علوم و امور مختلف (از قبیل حکومت، خانواده، هنر و…) از منظر مبانی فلسفی، به ‌شدت مطرح بوده و هست. گویی این دو ضرورت باید دو روی یک سکه قلمداد شوند.
گفتنی است: دکتر عطاء‌الله رفیعی آتانی، یکی از جانبازان استان قزوین می‌باشد که عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی پیشرفت دانشگاه علم و صنعت، رئیس دبیرخانه دائمی کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی و دبیر علمی چهارمین کنگره است.
از مقالات علمی پژوهشی وی می‌توان به درآمدی بر تئوری تقاضای معرفت دینی، مجله‌ علمی پژوهشی اقتصاد اسلامی، جایگاه دولت در نظام اقتصادی اسلام و مجله‌ علمی پژوهشی اقتصاد اسلامی و پیشرفت به مثابه عدالت اشاره کرد.
همچنین وی مقالات عمومی گوناگونی با عناوين اقتصاد دانش، جامعه متفاوت و علم متفاوت، علی(ع) و عقلانيت، درآمدی معرفت‌شناسانه بر اقتصاد اسلامی، تشويق و تنبيه در مديريت اسلامی، دانشگاه و صنعت بی‌نياز از هم، حدّ و حق‌ اقتصادی مردم و دولت در نظريه ولايت فقيه انجام داده است.
سردبير فصلنامه پژوهش و حوزه متعلق به مرکز مدیریت حوزه عليمه قم از سال1383 تا 1388، مدير مركز تحقيقات حوزه علميه قزوين از سال 1378 تا 1381 و رئيس پژوهشكده بين‌المللی مطالعات اسلامی وابسته به سازمان حوزه‌ها و مدارس علميه خارج از كشور، از سال 1384تا 1387 از جمله سوابق علمی واجرایی دکتر رفیعی‌آتانی می‌باشد.
وی رتبه‌هایی مانند کارشناس برتر برنامه‌های اقتصادی رادیو در سال 1390، استاد نمونه در دانشگاه بین‌المللی المصطفی(ص)، سال تحصیلی 1391ـ1392 و پژوهشگر برتر استان قزوین در سال 1383 را در کارنامه موفقیت خود دارد.
1003/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها