کارشناس ارشد اقتصاد و استاد دانشگاه آزاد زابل عنوان کرد: افزایش مصرف بنزین سبب افزایش واردات و وابستگی کشور به بیگانگان می شود
کد خبر: ۸۹۱۹۴۳۱
|
۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۹
فاطمه افروزه در گفت و گو با خبرگزاری بسیج از سیستان و بلو چستان اظهارداشت: متاسفانه از ابتدا برای تولید خودرو مبنایی قرار داده نشده و افزایش ساخت خودرو سبب افزایش مصرف بنزین و مصرف بی رویه بنزین شده است.

وی افزود: در شهر‌های بزرگ به دلیل وجود خط‌های اتوبوس واحد و مترو می‌توان تا حدی مصرف بنزین را کاهش داد چرا که افراد برای هر ترددی مجبور به استفاده از خودروی شخصی نیستند.

افروزه تصریح کرد: یارانه بنزین در منطقه سیستان نباید حذف میشد چرا که هیچ گونه وسیله حمل و نقل عمومی مناسبی به دلیل عدم استاندارد بودن خیابان‌ها وجود ندارد در حالی که در صورت وجود اتوبوس شرکت واحد حداقل در زمان مدارس دانش آموزان از خطوط واحد استفاده کرده و والدین نیز مجبور به عبور و مرور با خودرو‌های شخصی جهت رساندن فرزندان به مدرسه نبودند.

استاد دانشگاه آزاد زابل بیان کرد: وقتی تولید و واردات خودرو بی حد و مرز باشد مصرف بنزین هم بالا خواهد بود به طوری که در حال حاضر در هر خانه‌ای حداقل یک ماشین وجود دارد.

وی بیان اینکه وقتی برای مصرف بنزین کنترلی وجود نداشته باشد رکورد زنی مصرف رخ خواهد داد، ادامه داد: در گذشته کنترل بیشتری بر روی مصرف بنزین وجود داشت به طوری که وقتی فرد تا حد مشخصی مصرف می‌کرد قیمت آن نیز با قیمت کمتری همراه بود، اما با مصرف بیشتر با نرخ بیشتر و آزاد محاسبه می‌شد.

افروزه اظهار کرد: نرخ بنزین اگر به صورت پلکانی محاسبه شود به طور حتم‌مصرف بنزین نیز کنترل خواهد شد چرا که فرد مجبور به صرفه جویی می‌شود.

وی اضافه کرد: با افزایش مصرف بنزین، واردات آن نیز به کشور بیشتر شده و این موضوع وابستگی کشور به خارج را به همراه خواهد داشت بنابراین در عمل اقتصاد مقاومتی را با مشکل مواجه خواهد کرد چرا که در حقیقت با واردات بیشتر استقلال کشور زیرسوال می‌رود.

استاد دانشگاه آزاد زابل و کارشناس ارشد اقتصاد افزود: مصرف بیشتر بنزین آلودگی بیشتر هوا را دربردارد و این موضوع در شهر‌های بزرگ بیش از پیش مشکل ایجاد خواهد کرد.
ارسال نظرات