خبرهای داغ:
کتاب «مقایسه تحلیلی بین قرآن و کتب آسمانی گذشته» به قلم محمود بیات از سوی انتشارات آوای خاور منتشر شد.
کد خبر: ۸۹۱۹۴۵۹
|
۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۳

به گزارش خبرگزاری بسیج،کتاب «مقایسه تحلیلی بین قرآن و کتب آسمانی گذشته» حاصل مقایسه قرآن کریم با اوستا و عهدین (عتیق و جدید) است و معیار قضاوت در این کتاب، عقل سلیم بشری است و به صورت استدلالی به ارزیابی مطالب یادشده پرداخته شده است و بدین گونه اثبات شده که بسیاری از خاورشناسان مسیحی و یهودی با تعصب به دین خود و اسلام نگریسته‌اند و بزعم خود در پی تحریف و تخریب دین بوده‌اند و دست تحریف در تمام کتب دینی پیش از قرآن، مانند اوستا، تورات و انجیل به‌روشنی مشهود است.
این کتاب نگاهی دوباره به این تحریف‌ها و احیاناً تخریب‌هایی مشهود در این کتب دارد و به شیوه عقلایی، اصول و فروع مسائل اعتقادی توحید، نبوت و معاد را در سه کتاب دینی اوستا، تورات و اناجیل اربعه تجزیه و تحلیل کرده است و در کنار این، به مقایسه و تحلیل همان مسائل با جنبه اسلامی و قرآنی آنها پرداخته است.
کتاب «مقایسه تحلیلی بین قرآن و کتب آسمانی گذشته (اوستا و عهدین)» از چهار بخش اصلی تشکیل شده و به ترتیب تاریخی به اوستا، عهد قدیم (تورات) و عهد جدید (انجیل‌ها) و در آخرین بخش، به پیشگویی‌های عهدین در باب ظهور پیامبر خاتم(ص) پرداخته است. در هر یک از این بخش‌ها، به اصول عقاید و تا حد امکان به فروع اعتقادی ادیان گذشته اشاره شده است. در پایان نیز همین اصول و فروع مسائل نیز از نگاه قرآن کریم بیان شده است.
در حقیقت، این کتاب به نوعی تطبیق افکار و اعتقادات سه دین زردشتی، یهودیّت و مسیحیت با اسلام است و با این تطبیق و مقایسه، از یک سو به حقانیت دین اسلام در مقابل ادیان نامبرده دیگر دست خواهیم یافت و از سوی دیگر، به کامل و تمام بودن دین اسلام پی خواهیم برد، هرچند کمال دین اسلام بر همگان روشن است، اما مقایسه کتاب آسمانی قرآن کریم با کتب دینی پیشین به روش استدلالی و عقلانی شیوه‌ای نوین است که در این کتاب با ذکر شواهد و نمونه‌های فراوان رعایت شده است و بدین ترتیب، مخاطب به مصون بودن قرآن کریم از تحریف‌های موجود در کتب دینی گذشته به شیوه‌ای علمی پی خواهد برد.
مخاطبان این کتاب، رشته‌های قرآن و حدیث، معارف و الهیات و همه علاقه‌مندان به موضوعات دینی ـ اعتقادی مطرح در ادیان گذشته و دین اسلام و کتب آنهاست و در واقع، چراغ راه روشنفکرانی است که به تجزیه و تحلیل مسائل می‌پردازند و بهترین سخنان را انتخاب می‌کنند.
یادآور می‌شود، محمدحسین بیات استاد رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی تهران است که با توجه به تحصیل در سطوح بالای حوزوی، سال‌ها در رشته‌های گروه قرآن و حدیث این دانشگاه مشغول پژوهش و تدریس بوده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها