خبرهای داغ:
گفتگو «بسیج با » يكي از كارآفرينان موفق شهرستان بهبهان؛
خواهر بسیجی شناسايي گفت: از جمله گياهان دارويي با ارزش دنيا است كه در فضاي باز و در برخي مناطق ديگر كشور در گلخانه كاشت مي‌شود.
کد خبر: ۸۹۱۹۵۳۱
|
۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۷
امروزه علاوه بر ژل، محصول‌هاي مختلف اين گياه به شكل قرص، كپسول، صابون، شامپو، كرم، پماد، ژل، نوشابه‌هاي خوراكي و كمپوت توليد مي‌شوند.
به سراغ سركار خانم راضيه شناسايي يكي از كارآفرينان موفق شهرستان بهبهان رفتيم كه مدتي است كار كشت اين گياه را شروع كرده . از ايشان در رابطه با خواص و نحوهي كشت اين گياه پرسو جو كرديم .
خانم شناسايي لطفا خودتان را بيشتر معرفي كنيد؟
بنده راضيه شناسايي متولد 68 داراي مدرك مهندسي اقتصاد كشاورزي مباشم. در سال 90 پس از فارغ التحصيلي از دانشگاه كار خود را با پرورش قارچ شروع كردم و الحمد الله در اين كار موفق بودم و در حال حاضر داراي 4 سالن توليد قارچ با ظرفيت 6 تن ورمي كمپوست هستم. 
چه شد كه با گياه آلوئورا آشنا شديد و تصميم گرفيد آن را توليد كنيد؟
من علاقه ي زيادي به كار كشاورزي دارم و هميشه به دنبال تجربه هاي نو هستم. بعد از مدتي تحقيق به اين نتيجه رسيدم كه پروش اين گياه كاري كم ضحمت است كه حتي خانم ها هم قادر به انجام آن هستند و ديگر ويژگي آن زمان كمي است كه از توليد كننده مي گيرد به نحوي كه من به افراد شاغل در ادارات پيشنهاد مي كنم به عنوان شغل دوم به اين كار مشغول شوند. آلوئه ورا گياهي بسيار مقاوم به شرايط سخت خاك و شرايط اقليمي بوده و با وجود هزينه ناچيز كشت، داراي ارزش تجاري قابل توجهي است، به‌طوري كه در كشور ما، هر ‌هزار متر زمين زير كشت اين گياه، سالانه تنها ٤ تا ٦‌ميليون تومان هزينه دارد و در مقابل حدود ٣٠ تا ٤٠‌ ميليون تومان درآمدزايي مي‌كند. نياز ناچيز به آبياري، بي‌نيازي گياه به كود و آفت‌كش‌ها و همين‌طور تجهيزات و ادوات گران قيمت كشاورزي، هزينه كاشت و تكثير اين محصول را به‌طور قابل توجهي كاهش داده است.
برداشت ٢٠ساله آلوئه ‌ورا ويژگي اقتصادي ديگر اين گياه است كه كشت آن را توجيهپذير مي‌كند. آلوئه ‌ورا به‌ويژه نژاد بومي آن‌كه به گياه «صبر زرد» نيز مشهور است عاري از هرگونه قارچ و آفت است و همين موضوع گياه را بي‌نياز از تمام آفت‌كش‌ها و سمپاشي مي‌كند و همان‌طور كه مي‌دانيد يكي از پرهزينه‌ترين فاكتورهاي كشت و كار تهيه سموم و آفت‌كش‌هاست. غير از اين، گياه نياز به هيچ‌گونه كود شيميايي و اصولا تغذيه با كود ندارد كه اين دو آيتم هزينه كاشت آلوئه ‌ورا را مجددا كاهش مي‌دهد و به دليل ارگانيك بودن محصول مزاياي تجاري آن را افزايش مي‌دهد.
شرايط محيطي مورد نياز كاشت آلوئه ورا
• گياه آلوئه ورا در هر نوع خاكي قابل كشت است، ولي خاكهاي با حاصلخيزي متوسط و زهكش مناسب بهترين خاك براي پروش و كشت آلوئه ور ا است.
• گياه آلوئه ورا نور زياد خورشيد را ترجيح ميدهد.
• اين گياه به شدت در برابر سرما حساس و آسيب پذير است. آلوئه ورا از جمله گياهاني است كه در صفر درجه مي‌ميرد و محيط رشد آن معمولا بايد بالاتر از دو درجه باشد و به‌همين دليل‌مناطق جنوبي كشور كه درجه حرارت دراين مناطق به صفر درجه‌نمي‌رسد از مناطق مستعد براي توليد اين گياه محسوب مي‌شوند.

• دماي ايدهآل براي نگهداري و كاشت آلوئه ورا 15 تا 25 درجه سانتيگراد است.
• گياه آلوئه ورا مانند كاكتوس و ديگر گياهان آبدار، به آبياري زياد نياز ندارد و معمولا هر 10 تا 14 روز بايد گياه را آبياري كرد.
• آبياري گياه را زماني انجام دهيد كه خاك كاملا خشك است.
• در ماههاي فصل زمستان، گياه آلوئه ورا در شرايط خواب است، بنابراين نياز آبي كمي دارد لذا ميتوان در فصل زمستان فاصله آبياريها را به 3 تا 4 هفته افزايش داد.
زمان و نحوه برداشت آلوئه ورا
برگ بوتههاي دارويي گياه آلوئه ورا معمولا بعد از گذشت يك و نيم الي دو سال از زمان كاشت و هنگامي كه بوتهها به اندازه كافي رشد كردند برداشت ميشود. هر سه ماه يكبار ميتوان از هر بوته 3 تا 4 برگ كناري را برداشت و مستقيما به بازار عرضه نمود و يا براي استخراج محصول و كاربرد در فراورده هاي جانبي مورد مصرف قرار داد.
هم اينك 200ماده دارويي از گياه آلوئه‌ورا توليد شده است و از پوست آن نيز مواد آنتي كانسر جدا شده است.
به‌گفته برخي اساتيد و متخصصان از اين گياه به عنوان يك داروخانه در يك گياه نام برده مي‌شود و به همين دليل است كه اين گياه تا اين اندازه اهميت پيدا كرده است.
هم‌اينك كمپانيهاي بسياري در جهان از آلوئه‌ورا در توليد صنايع غذايي،مربا، نوشابه‌ها، كنسرو، ماست و دوغ، ژله، مارمالاد، سوپهاي آلوئه‌ورا، مربا، چاي، بستني، عسل، ترشي، تافي، نان، ماكاروني، برنج و چاي استفاده مي‌كنند.
از محصولات آلوئه‌ورا در صنايع بهداشتي از جمله توليد دستمال كاغذي و پوشك بچه به علت حساس بودن پوست بچه‌ها و ترميم سريع پوست آنها ، استفاده مي‌شود.
خواص گياه؟
آلوئه‌ورا يا همان شاخ بزي( صبر زرد) حاوي مشتقات هيدروكسي آنتراسن و آلوئه رزين A، B و C است. همچنين قندهاي گلوكز، مانوز و سلولز، آنزيم‌هاي اكسيداز، آميداز، كاتالاز و ويتامين‌هاي B1، B2، B6، C، E و اسيد فوليك و مواد معدني نظير كلسيم، سديم، منيزيم، روي، مس و كروم از ديگر مواد مغذي موجود در آن (البته در مقادير كم) هستند. 
خاصيت اصلي آلوئه‌ورا، مسهل بودن است. به علاوه مي‌توان آن را يك ضدورم، ضدميكروب، التيام بخش زخم‌ها، ضدآفتاب و ضدسوختگي به حساب آورد. 
مصرف ژل خوراكي اين گياه به مدت 6 ماه براي كنترل زخم معده و كاهش شدت آسم بسيار موثر شناخته شده است. 
در كل مي‌توان گفت آلوئه‌ورا ضدآلرژي، ضدسرطان، ضدقارچ، ضدويروس، كاهش دهنده قندخون، قاعده آور، تقويت كننده معده و كبد است. ژل آلوئه اثرات خوب و مفيدي نيز روي سوختگي‌هاي معمولي، سوختگي‌هاي حاصل از اشعه، زخم‌ها و صدمه‌هاي ديگر پوست دارد. 
* مصرف آلوئه‌ورا براي افرادي كه در كنار رژيم لاغري، ورزش هم مي‌كنند و در نتيجه بيش از هر زمان ديگري در معرض استرس و ضعف سيستم ايمني هستند توصيه مي‌شود 
بهترين شيوه مصرف اين گياه چيست؟ 
برگ‌هاي خود اين گياه، به صورت تازه، در عطاري‌ها و داروخانه‌ها به فروش مي‌رسد و به دو شيوه خوراكي و مالشي مورد استفاده قرار مي‌گيرد؛ استعمال موضعي آن براي رفع ناراحتي‌هاي پوستي و خوردنش براي ديگر بيماري‌ها پيشنهاد مي‌شود. 
براي استفاده از شيرابه آلوئه‌ورا بايد برشي مورب و عمودي روي برگ آن بزنيد تا شيرابه لزجش، خارج شود اما به منظور استفاده از ژل بايد چند سانتي متر از برگ گياه را ببريد و آن را پوست بكنيد و بخوريد يا به شكل موضعي مصرف كنيد. 
ژل آلوئه‌ورا كاملاً بي مزه است و افزودن چاشني‌هايي مانند آب ليموترش، نمك يا فلفل به آن ضرري ندارد. 
مي‌توان از اين ژل براي مرطوب كردن پوست، آفتاب‌سوختگي، زخم، سوختگي‌هاي معمولي و نرم كردن اگزماي زير چشم استفاده كرد. 
در نوع خوراكي نيز مي‌توان از انواع كمپوت، دراژه، قرص و نوشيدني‌هاي آلوئه‌ورا كه تا حدودي خواص مليني، ضدميكروبي و... دارند، استفاده كرد. 
خوردن كمپوت آلوئه‌ورا مي‌توانند باعث تقويت سيستم ايمني بدن شوند و بدن را در برابر انواع عوامل بيماري‌زا به خصوص ويروس‌ها مقاوم كنند، مفيد است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها