خبرهای داغ:
ادويه از گذشته تاكنون جزو پرمصرف‌ترين چاشني‌هاي غذايي ما ايراني‌ها بوده و هست. برخي از ما اين چاشني‌ها را فله‌اي مي‌خريم و برخي ديگر انواع صنعتي و بسته‌بندي‌شان را ترجيح مي‌دهيم. ادويه‌ها هرچه تازه‌تر باشند، عطر و طعم بيشتري دارند
کد خبر: ۸۹۱۹۵۳۴
|
۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۳
ادويه از گذشته تاكنون جزو پرمصرف‌ترين چاشني‌هاي غذايي ما ايراني‌ها بوده و هست. برخي از ما اين چاشني‌ها را فله‌اي مي‌خريم و برخي ديگر انواع صنعتي و بسته‌بندي‌شان را ترجيح مي‌دهيم. ادويه‌ها هرچه تازه‌تر باشند، عطر و طعم بيشتري دارند.معمولا ادويه‌ها در كارخانه‌ها توليد نمي‌شوند و فرايند خاصي هم براي توليد آنها به كار نمي‌رود. يعني پرمصرف‌ترين ادويه‌ها مانند فلفل، زردچوبه، خردل يا دارچين به صورت كامل به كارخانه و خط توليد انتقال مي‌يابند و عمليات آسياب‌كردن روي آنها صورت مي‌گيرد... سپس ادويه‌هاي پودرشده و بسته‌بندي مي‌شوند. البته بد نيست بدانيد بيشتر ادويه‌هاي مصرفي در كشور ما جزو محصولات وارداتي هستند و از كشورهايي مانند هند، سريلانكا يا بنگلادش وارد ايران مي‌شوند. معمولا ادويه‌ها جزو سرسخت‌ترين چاشني‌هاي غذايي در برابر فساد هستند و مدت زمان ماندگاري طولاني‌تري هم نسبت به ساير چاشني‌هاي غذايي مانند رب و آبليمو دارند. . يكي از مهم‌ترين كاربردهاي ادويه، جز دادن عطر و طعم به غذا، دريافت انواع آنتي‌اكسيدان‌هاي مفيد و ضدسرطان از اين محصولات غذايي است. ادويه‌هاي تازه‌تر، آنتي‌اكسيدان‌هاي بيشتري دارند و مصرف آنها براي ما مفيدتر خواهد بود
با اين مقدمه حتما متوجه شده‌ايد كه مي‌خواهيم سري به بازار ادويه و بسته بندي آن بزنيم و در اين ميان با آقاي ياسين مينايي به گفتگو پرداختيم :
وي با تسهيلاتي كه از بسيج سازندگي گرفته توانسته كارگاه پودر كن ادوي و گيان دارويي وهمچنين بسته بندي اين محصولات را راه اندازي كند و براي خود و 15نفر شغل ايجاد نمايد. 
پدرم عطاري دارد و من نيز به طبع از كودكي با گياهان دارويي و انواع ادويه و ديگر محصولاتي كه در آنجا به فروش ميرسد آشنا بودم. پس از اتمام درس در كنار پدر در عطاري مشغول به فعاليت شدم. يكي از دغدغه هاي من اين بود آنچه كه به دست مشتري داده مي شود از كيفيت بالايي برخودار باشد ، چون گاهي پيش مي آمد مشتري از كيفيت برخي از محصولات گلايه داشتند. تفاوت قيمت و حتي كيفيت ادويه‌ها در موارد زيادي به خلوص يا ناخالصي آنها برمي‌گردد. 
لطفا كمي بيشتر در اين مورد توضيح مي‌دهيد؟ گاهي برخي كارخانه‌هايي كه ادويه‌هاي پودري را بسته‌بندي و روانه بازار مي‌كنند، ‌براي سود بيشتر، مواد و تركيب‌هاي ارزان‌تري را به ادويه‌ها مي‌افزايند. اين تركيب‌هاي ارزان‌تر، بيشتر به ادويه‌هاي گران‌تري مانند فلفل سياه،‌ خردل يا زعفران اضافه مي‌شوند و موادي مانند پودر سبزي‌هاي خشك يا گلرنگ را در برمي‌گيرند در حالي كه معمولا به ادويه‌هاي ارزان‌قيمتي مانند زردچوبه چيزي اضافه نمي‌شود.
تقريبا 5 الي 6 سال قبل به اين فكر افتادم تا با اندك سرمايه اي كه از كار در مغازه پدر به دست آورده بودم يك آسياب سنتي تهيه كنم و اين كار را در منزل شروع كنم.
با تهيه اين دستگاه، اسياب و پودر ادويه ها وچاشني هايي مانند گلپر و .. كه در توان اين دستگاه بود را انجام مي دادم و پس از بسته بندي به فروش مي رسانديم. پس از مدتي متوجه شدم چون اكثر ادويه ها به صورت كامل مانند زرچوبه در حالت عادي بسيار سخت و سفت مي باشند ، براي ادامه كار به دستگاه قويتر وبزرگتر نياز است .
در سال 94 به واسته ي كمك و حمايتهاي بسيج سازندگي توانستيم دستگاه آسياب صنعتي را به مبلغ 34 الي 35 ميليون تومان تهيه كنيم و كار خود را از يك كارگاه ساده خانگي به يك كارگاه نيمه صنعتي گسترش دهيم.
شخصي كه مي خواهد به صورت صنعتي كار كند نياز به يك سوله 300 الي 350 متري نياز دارد . 
از مشكلات كار :
يكي از مشكلات ما نداشتن برند معتبر است . عمده توليدات ما به صورت فله به فروش مي رسد كه اگر ما موفق شويم برند خود را ثبت نماييم مي توانيم به درآمد و سود چندين برابري دست پيدا كنيم.
ما بيش از 30قلم از ادويه ها را آسياب و بصورت بسته بندي و فله به بازار عرضه مي كنيم . در حال حاضر 15 نفربصورت مستفيم در كارگاه و فروشگاه ما مشغول به فعاليت مي باشند. 
در موفقيت من پدر و همسرم به نقش بسزايي داشته اند.
شخصي كه مي خواهد وارد اين عرصه شود در ابتدا بايد مواد اوليه را به صورت عمده خريداري و نگهداري نمايد . و با ميانگين 8 ساعت كار در روز مي تواند درآمدي حداقل 5/1 ميليون تومان در ماه داشته باشد. و اگر بازار مناسبي براي فروش پيدا كند و با دريافت مجوز هاي كافي محصولات را قبل از فروش بسته بندي نمايد سود بيشتري نيز خواد داشت.

 
ارسال نظرات
پر بیننده ها