عبور از نظام دینی توسط بخشی ازجریان فکری اصلاحات

مدیر مسئول روزنامه جوان تصریح کرد جریان واگرایی که دوبار دست به براندازی در سال های 78 و 88 زدند، دوباره می خواهند در حیات جمهوری اسلامی ایران قدم بزنند و مطمئنا اگر این جریان مجدد به قدرت برسد برای براندازی برنامه ریزی می کند.
کد خبر: ۸۹۱۹۸۳۵
|
۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۵
عبدالله گنجی در جمع دانش آموختگان دوره خط امام کهگیلویه و بویراحمد که هم اکنون در شهر مقدس قم در حال برگزاری هست گفت: اگر بخواهید در مسیر انقلاب اسلامی کار سیاسی بکنید، فعالیت فکری بکنید و قطب بندی‌ها و چهارچوب‌های جدی را نشناسید قطعا دچار مشکل خواهید شد.

مدیر مسئول روزنامه جوان تاکید کرد: عمق پیدا نکردن به جهت فکری و سطحی گرایی که عواطف ما را تحریک می‌کند و در ما تنفر و محبت نسبت به اسم‌ها تولید می‌کند بدون آنکه شناخت عمیق داشته باشیم خطرناک است.

وی با اظهار اینکه جنگ پیچیده و تخصصی شده است و نیاز به مسائل فکری و شناختی عمیق دارد، افزود: شناخت عمیق یکی از الزامات جریان شناسی است.

این مسؤول با اشاره به اینکه جریان حتما ساختار و تشکیلات ندارد، تصریح کرد: در حال حاضر ما جریان در کشور داریم که آدم‌های آن در طول عمرشان یک بار همدیگر را نمی‌بینند و هیچ تشکل و تجمعی ندارند، اما به آن‌ها جریان می‌گوییم، چون همه یک طور فکر می‌کنند و مثال آن جریان روشنفکری در کشور است.

مدیر مسئول روزنامه جوان جریان‌های طراز ملی کشور را ۵ جریان معرفی کرد و افزود: از این پنج جریان دو جریان سیاسی هستند که معطوف به قدرت بوده و به دنبال کسب قدرت هستند؛ جریان‌های اصولگرا و اصلاح طلب، دو جریان دیگر داریم که به دنبال قدرت نبوده، اما درگیر قدرت می‌باشند؛ جریان‌های دانشجویی و روشنفکری، و جریان پنجم که جریانی داخل کشور، اما داخل حاکمیت نیست و به آن‌ها اپوزسیون می‌گویند و مبارزه مصالحت آمیز با نظام دارند و دست به اسلحه نبرده اند.

گنجی ظهور و بروز دو جریان اصلی سیاسی کشور را مربوط به دوران روی کار آمدن مجلس سوم و سال ۶۶ دانست و بیان کرد: این ماجرا بر می‌گردد به نامه‌ای که جوان تر‌های تشکل روحانی در تهران به امام (ره) نوشتند و خواهان جدایی از قشر بزرگتر شدند و علت را نیز اختلاف سلیقه اعلام کردند.

وی تاکید کرد: بدون تردید به شما می‌گویم که بخشی از جریان فکری اصلاحات و مولدان فکری این جریان و نه همه آنها، با صراحت چیزی به نام نظام اسلام سیاسی را قبول ندارند و از نظام دینی عبور کردند.

گنجی با بیان اینکه عده‌ای در این جریان خود را مولدان فکری می‌دانند و حدودا ۳۵ الی ۴۰ نفر نیز هستند، افزود: این‌ها کتاب نوشتند، مقاله نوشتند و برای تغییر وضع موجود هم به روش نرم افزاری و هم سخت اقدام کردند و به در و دیوار نظام خوردند.

وی اظهار کرد: اختلاف این گروه با طیف اول و بنیان گذاران اصلی آن تشکل روحانی اولیه در تهران سر سه مسئله اساسی بود: تلقی از ولایت فقیه، اقتصادی و سیاست خارجی.

این مسئول با بیان اینکه این افراد در دوره‌ای با راه اندازی ماهنامه کیان به نقد مبانی اسلام و تشیع و نقد حاکمیت، عصمت، مهدویت و اسلام سیاسی پرداختند، گفت: عده‌ای از آن‌ها با نام مستعار همچون جهانگیر صالح پور قلم می‌زدند و بعضی هم مثل سروش به صورت علنی قلم می‌زدند.

گنجی تصریح کرد جریان واگرایی که دوبار دست به براندازی در سال‌های ۷۸ و ۸۸ زدند، دوباره می‌خواهند در حیات جمهوری اسلامی ایران قدم بزنند و مطمئنا اگر این جریان مجدد به قدرت برسد برای براندازی برنامه ریزی می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به اتفاقاتی که در چند سال گذشته رخ داده است، بیان کرد در جریان انقلابی باید تکلیف فردی تبدیل به تکلیف اجتماعی شود و نباید خودزنی وجود داشته باشد بلکه باید با اصول به هم بپیوندیم نه با سلایق و صفر و صدی افراد را ببینیم.

گنجی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه جریان روشنفکری در کشور از ابتدا بیمار متولد شد، افزود: تولد جریان روشنفکری به ارتباط ما با غرب برمی گردد و بازگشت اولین نسل تحصیل کرده از غرب.

این مسئول با اشاره به اینکه دو قله جریان دانشجویی در کشور داریم، بیان کرد: آذر ۳۲ و آبان ۵۸ نشان داد کار سیاسی و فرهنگی به غیر از کار درسی است و نفی حاکمیت نه، ولی نقد حاکمیت باید باشد.

وی داشتن هیجان، کم تجرب بودن، آرمان خواهی، عدالت طلبی و مطالبه گری را جز روحیه دانشجویی دانست و اذعان کرد: دانشجو را باید روانشناختی دید تا سیاسی.

گنجی با بیان اینکه متاسفانه جریان دانشجویی در ایران شاید بیشتر پیرو بوده تا پیشرو و جریان‌های سیاسی از ان‌ها کولی می‌گرفتند و نمونه بارز آن دفتر تحکیم بود که اینقدر کولی از آن گرفتند که شورای مرکزی آن به هم ریخت.
ارسال نظرات
آخرین اخبار