معاون باغبانی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: در سال جاری 24 هزار تن بادام از سطح 12 هزار هکتار بادامستان استان برداشت شد.
کد خبر: ۸۹۲۰۰۲۶
|
۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۰

به گزارش خبرگزاری بسیج استان چهارمحال و بختیاری؛ شیرانی اظهار کرد: هشت هزار بهره بردار در شهرستان‎های بن و سامان مرغوب‌ترین ارقام ، مامایی ، سنگی ، سفید ، ربیع وشاهرودی را تولید می‌کنند.

وی، مدیریت منابع آبی را یکی از مهمترین مولفه ها درافزایش تولید دانست وگفت : بیش از70درصد این باغات به سامانه های نوین آبیاری (قطره ای وتیپ) مجهزشده است که به این ترتیب چهارمحال وبختیاری را جایگاه دوم کشوردراین حوزه قرارداده است .

مسئول بخش تحقیقات علوم زراعی وباغی مرکز تحقیقات جهادکشاورزی استان چهارمحال و بختیاری هم تحقیقات علمی این مرکز را یکی از مهمترین پشتوانه ها درحفظ جایگاه نخست چهارمحال وبختیاری در تولید بادام آبی کشور دانست . 

سید اصغر موسوی افزود : 68 طرح درزمینه های باغبانی بادام ، گیاه پزشکی وآب خاک ، اختصاصی بادام انجام شده است و 11 طرح دیگر نیز دردست اقدام است که چهارمحال وبختیاری را به عنوان مرجع علمی بادام برای محققان وبهره برداران بادام کشور قرارداده است .

مسئول بخش تحقیقات گیاه پزشکی مرکز تحقیقات جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز گفت : باتلاش محققان استان 36 طرح اجرایی شده که راه‎های پیشگیری و مبارزه با بیماری‎های بادام مثل لکه آجری ، کرم خراطه و انواع بیماری‎های ویروسی شناسایی شده است و با این دستاوردها خسارت‎های 30 درصدی ناشی از این بیماری‎ها در بادامستان‎ها به حداقل رسیده است. 

ارسال نظرات