خبرهای داغ:

معلمان قربانی جاده معلمان

معلمان بسیاری در جاده "معلمان" قربانی حوادث ترافیکی شده اند و بدون تردید با آغاز سال تحصیلی جدید و تردد روزانه این عزیزان در این محور باریک وکویری، اگر فکری به حال این جاده نشود....
کد خبر: ۸۹۲۰۱۳۲
|
۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۶
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، جاده کویری دامغان-اصفهان در اذهان عموم نام‌های متفاوتی دارد؛ جاده جندق، جاده اصفهان، جاده حسن آباد، جاده سرکویر و بالاخره جاده معلمان!
نام پایانی را از این جهت بر این جاده دوطرفه و باریک نهاده اند که "معلمان" نام روستایی کویری در امتداد همین جاده و در فاصله ۱۳۰ کیلومتری دامغان است.
روستا‌های متعددی در قالب دو قهاب رستاق و سرسر نیز از این جاده برای تردد استفاده می‌کنند و از آن مهم‌تر جاده‌ای ملی است که استان‌های جنوبی و مرکزی کشور را به شمال و پایتخت وصل می‌کند.
مسافت نستباً کوتاه در مقایسه با سایر مسیر‌ها و مسطح بودن جاده و نبود گردنه‌های کوهستانی پرپیچ و خم، محور کویری دامغان-اصفهان را پراهمیت و به انتخاب نخست رانندگان تریلی و کامیون‌های باربری تبدیل کرده است.
از همین رو پرداختن به این جاده و تعریض آن از سال‌های بسیار دور مساله‌ای مهم در برنامه‌های کلان حمل و نقل کشور، استان و شهرستان و البته دغدغه‌ای برای مردم بوده است. موضوعی که هر از چند گاهی با حضور مسئولان کشوری به آن اشاره‌ای می‌شود و پس از مدتی گرد و غبار فراموشی این جاده کویری را از یاد‌ها می‌برد.
حوادث و تصادفات اغلب شدیدی که در این جاده رخ می‌دهد، ویژگی دیگر این محور است که هر چند وقت یک بار، جاده کویری جنوب دامغان را تیتر نخست رسانه‌ها قرار می‌دهد.
البته گاهی اوقات نیز حوادثی اتفاق می‌افتد که کام مردمان این منطقه را تلخ و چشمهایشان را اشکبار می‌سازد. تصادفاتی که برخی ازآن‌ها تا هیچ وقت از ذهنشان پاک نخواهد شد!
معلم‌های مدارس روستایی جنوب دامغان که مسافران روزانه این جاده باریک و کویری هستند، همواره در معرض خطرند. تصادف شدید خودروی پژو ۴۰۵ سه تن از معلمان مدارس سرکویر که سال گذشته اتفاق افتاد و جان این معلمان عزیز را گرفت، یکی از این حوادث تلخ و ماندگار بود.
واژگونی پراید و مرگ در دم کارمند فرهنگی مجرب و تصادف پژو آردی با یک دستگاه کامیون و جان باختن دانش آموز ۱۴ ساله مدرسه دخترانه عترت از دیگر حوادث این جاده است و البته تصادفی شدید بین یک دستگاه پراید و کامیون بنز که دو هفته قبل در کیلومتر ۲۰ جاده مرگ رخ داد و بهانه این نوشتار شد!
حادثه غم انگیزی که مدیر مهربان مدرسه دخترانه روستای حسن آباد و دو تن از همراهانش را به کام مرگ کشاند و با انتشار تصاویر دلخراش این سانحه در فضای مجازی، غمی سنگین سراسر دامغان را فرا گرفت.
کامیونی که در حال واژگونی روی سقف پراید سقوط کرد و کابوسی ساخت برای دانش آموزان کوچک و بزرگ خانم مدیر مهربان.
معلمان بسیاری در جاده معلمان قربانی حوادث ترافیکی شده اند و بدون تردید با آغاز سال تحصیلی جدید و تردد روزانه این عزیزان در این مسیر، اگر فکری به حال آن نشود. بماند!
از این دست حوادث در این جاده کم نیست که شرح همه آن‌ها جز رنجش خاطر شما حاصل دیگری نخواهد داشت.
حدود سه دهه قبل علاوه بر شرایط نامناسب جاده جنوبی دامغان، برخی اتفاقات در این مسیر سایه ناامنی را نیز برآن گسترانیده بود که با حضور مقتدرانه یگان‌های انتظامی و استقرار پلیس در طول مسیر و برگزاری رزمایش‌های بزرگ پاکسازی کویر، این موضوع به طور کامل رفع و هم اکنون از این محور به صورت ۲۴ ساعته و با خیالی آسوده استفاده می‌شود.
حال که امنیت انتظامی این محور محقق شده و تردد انواع وسایل نقلیه باری و مسافری در آن رو به افزایش است، می‌طلبد؛ طرح تعریض و دوبانده کردن جاده کویری دامغان-جندق از سوی مسئولان ذیربط با جدیت تمام پیگیری شود تا در آینده‌ای نزدیک امنیت ترافیکی این محور پراهمیت تامین و از بروز تصادفات شدید و مرگبار جلوگیری شود.
خبرنگار-شاه چراغ
ارسال نظرات
پر بیننده ها