دوم مهرماه مصادف با سوم محرم الحرام؛

برگزاری سی و نهمین مراسم سالگرد شهادت حجت الاسلام ابوتراب عاشوری در چغادک

بوشهرـ سی و نهمین مراسم سالگرد شهادت حجت الاسلام ابوتراب عاشوری در چغادک برگزار می شود سی و نهمین مراسم سالگرد شهادت حجت الاسلام شهید ابوتراب عاشوری سوم محرم با سخنرانی آیت اله صفایی بوشهری در چغادک برگزار می شود.
کد خبر: ۸۹۲۰۲۴۵
|
۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۴

به گزارش خبرگزاری بسیج؛ سی و نهمین مراسم سالگرد حجت الاسلام شهید ابوتراب عاشوری روحانی مبارز استان بوشهر و پرچم دار مبارزه با استکبار یکشنبه 2 مهرماه مصادف با سوم محرم ساعت 15 الی 17 در مسجد ولی عصر(عج) شهر چغادک با سخنرانی آیت اله صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر برپا خواهد شد.

نگاهی به زندگی نامه حجت الاسلام شهید ابواتراب عاشوری

حجت‌الاسلام شهید ابواتراب عاشوری رهبر مبارزات مردم استان بوشهر در دوران ستم شاهی بود که در سال 1314 شمسی در روستای حیدری از توابع شهرستان دشتی به دنیا آمد که پدرش روحانی و واعظ بود و نسبش با پنج پشت به شیخ محمود ملقب به زین الدین می‌رسید.

این شهید بزرگوار از همان اوایل جوانی علاقمند به کسب علم بود و از سال 1331 برای ادامه تحصیل به نجف اشرف مشرف شد و در سال 1337 از نجف به استان بوشهر مراجعت کرد و در سال 1339 با هدف ادامه تحصیل و ارتقاء سطح علمی خود به قم مهاجرت کرد که البته در طول سال برای تبلیغ به بوشهر سفر می‌کرد.

شهید عاشوری پس از چند سال زندگی در قم و تحصیل علم نزد اساتیدی مانند آیت الله دوزدوزانی و آیت الله ستوه مجددا به بوشهر برگشت. وی علاوه بر وظیفه تبلیغ و سخنرانی در مساجد مختلف شهر، نمایندگی مراجع تقلید چون آیت الله حکیم، آیت اله خوئی و آیت الله شاهرودی را برای اخذ وجوهات شرعی به عهده داشت.

عزم شهید عاشوری مبنی بر حضور در استان بوشهر و ایجاد تحرک و پیشبرد نهضت امام خمینی (ره) در این استان باعث شد که تحصیل را تا دروس رسائل و مکاسب ادامه داده و در آستانه ورود به دوره خارج، حضور در حوزه و تحصیلات علمی را متوقف کرده و به بوشهر برگردد.

شهید عاشوری در نجف اشرف با بزرگانی مانند امام موسی صدر، شهید آیت الله سید مصطفی خمینی، مرحوم حجت الاسلام علی حجتی کرمانی، مرحوم شیخ احمد کافی و آیت الله مروارید همدرس بود که پس از بازگشت از نجف نیز ارتباط خود را با بعضی از آنها حفظ کرد.

وی همواره با علمای حوزه علمیه قم و شیراز در ارتباط بود و در کنار وعظ و خطابه و اقامه نماز جماعت در مسجد به اقدامات فرهنگی از جمله تأسیس کتابخانه، برگزاری کلاس های قرآن، آموزش احکام و عقاید و نهج البلاغه نیز می پرداخت

فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی و مبارزاتی شهید عاشوری

شهید عاشوری فعالیت های سیاسی و مبارزاتی خود علیه رژیم طاغوت را از سال 1341 آغاز کرد و تا لحظه شهادت در آذر ماه 1357 در این راه پایداری کرد و با نثار خون خویش وفاداری خود را به امام خمینی و انقلاب اسلامی اثبات کرد.

شهید عاشوری از سال 1342 تا سال 1357 (زمان شهادت) توسط عوامل رژیم و دستگاه امنیتی (ساواک) تحت نظر بوده و به دفعات مختلف احضار و بازجویی می شود. هر سال که می گذشت مبارزات شهید عاشوری و فعالیت های دینی و انقلابی او گسترده تر می شد. کلاس های عقیدتی را گاه در مسجد و گاه به شکل اردویی در خارج از شهر برگزار می کرد. در اول آبان ماه 1356 که حاج سید مصطفی خمینی در نجف اشرف به شهادت رسید،

شهید عاشوری همگام با علما و مردم قم، با پیگیری و تماس با بازاریان بازار را تعطیل و مراسم ختم آن شهید را برگزار می کنند. در مراسم چهلمین روز شهادت شهید مصطفی خمینی شهید عاشوری حجت الاسلام قرائتی را دعوت کرد که ایشان نیز با حضور در بوشهر سخنرانی بسیار قاطع و کوبنده ای علیه رژیم شاه ایراد کرد.

ارتباط با روحانیون تبعیدی شهید عاشوری در کنار مبارزه با رژیم شاه حمایت از مبارزان و بزرگانی را که به جرم مخالفت با رژیم سفاک پهلوی به بوشهر تبعید شده بودند در دستور کار خود قرار داد. دیدار مکرر با روحانیونی همچون آیت الله یزدی در کنگان، آیت الله سید حسن طاهری خرم آبادی در گناوه، آیت الله آذری قمی در برازجان که همگی این سه نفر در سال 1350 به استان تبعید شده بودند جزء برنامه های اصلیش بود.

شهید عاشوری علاوه بر توزیع اعلامیه ها و نوارهای امام خمینی، نماز عید فطر سال 1357 را با شکوه هر چه تمامتر برگزار می کند. سخنرانی انقلابی، تند و صریح شهید عاشوری در نماز عید فطر علیه رژیم شاه و دلت نوپای شریف امامی، روحیه و نشاطی دیگر در مردم ایجاد کرد.

شهادت شهید عاشوری

با افزایش مبارزات مردم استان بوشهر علیه رژیم شاه در سال 1357 شهید عاشوری نیز با هدایت و رهبری این مبارزات در بوشهر، باعث شد که ساواک و شهربانی بوشهر به دنبال راه چاره ای برای خاموش کردن این تحرکات باشند و منشأ فعالیت های ضد رژیم در بوشهر را از بین ببرند.

به همین خاطر تصمیم به برخورد قاطع با شهید عاشوری گرفتند. ابتدا او را در 18 آبان 57 به شورای تأمین استان دعوت کردند و تذکرات شدیدی برای خودداری از سخنرانی های تحریک آمیز و فعالیت های ضد ملی به وی دادند.

ولی شهید عاشوری نه تنها از این برخورد ها و تهدیدها هراسی به دل راه نداد بلکه مقاومتر به مبارزه ی خویش علیه رژیم ادامه داد. رژیم هر روز تهدیدهای خود را علیه شهید عاشوری بیشتر کرد به گونه ای که دوستان و اطرافیان نسبت به جان شهید احساس خطر کردند.

شهید عاشوری در پاسخ به درخواست شهید حاج قاسم هندی زاده که از او خواسته بود او را موقتاً از بوشهر بیرون ببرند می گوید: امروز روزی نیست که من مردم این شهر را تنها گذاشته و از شهر خارج شوم، خون من از سایرین رنگین تر نیست. بدین گونه بود که عوامل ساواک و شهربانی با یک برنامه ریزی از پیش طراحی شده تصمیم به ترور شهید عاشوری می گیرند.

حدود ساعت دو بعد از ظهر روز سیزده آذر مصادف با سوم محرم الحرام بود که عوامل رژیم به محل اقامت شهید (منزل حیدر عاشوری برادر شهید) می آیند و شهید را در حالی که مشغول وضو بوده، با لگد به پای او می زنند و سپس شش گلوله به سینه اش می زنند و او را به شهادت می رسانند.

در تنظیم این زندگی نامه از کتاب “شهید حجت الاسلام و المسلمین شیخ ابوتراب عاشوری به روایت اسناد ساواک” تألیف مرکز بررسی اسناد تاریخی اداره کل اطلاعات استان بوشهر استفاده شده است./انتهای پیام

ارسال نظرات