ما بايد بلافاصله دادگاهى در ايران تشكيل دهيم و به كسانى كه در ميانمار مورد تعرض قرار گرفتند، اعلام كنيم تا مراجعه و مساله خود را مطرح كنند.
کد خبر: ۸۹۲۰۲۸۲
|
۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۷

درگیری دولت میانمار با اقلیت مسلمان ساکن در ایالت راخین این کشور از سال ۱۹۸۲ تا کنون ادامه داشته است. گفتنی است که این منطقه در حدود یک میلیون مسلمان داشته است که در اثر آزار و اذیت ارتش این کشور و نیروهای شبه نظامی وابسته به دولت درتمام این سالها تا کنون بیش از ۴۰ درصد آنان برای حفظ جان خود به کشور همسایه شان یعنی بنگلادش گریخته اند. اما به تازگی دور تازه ای از جنایت ها علیه مردم روهینگیا از اکتبر ۲۰۱۶ آغاز شده است.

رييس ستاد حقوق‌بشر قوه‌قضایيه در خصوص فاجعه مردم میانمار در مصاحبه با خبرنگار میزان گفت: مساله ميانمار، مساله روشنى است، تمام كشورهاى دنيا به ويژه جهان اسلام بايد به كمك مسلمان‌هاى اين كشور بيايند، تا اين نسل‌كشى هرچه زودتر متوقف شود، جمهورى اسلامى تا حد وسيعى آماده كمك است.

لاريجانى در تشریح راهكار حقوقى برای مقابله با این جنایت بین المللی گفت: ما بايد بلافاصله دادگاهى در ايران تشكيل دهيم و به كسانى كه در ميانمار مورد تعرض قرار گرفتند، اعلام كنيم تا مراجعه و مساله خود را مطرح كنند، دادگاه‌هاى ما براى رسيدگى به اين موضوع مشروعيت دارند، دومين كار اين است كه بايد در دادگاه‌هاى بين‌المللى اين نسل‌كشى  مورد محاكمه قرار گيرد.

وى افزود: دولت ميانمار كه مرتكب اين جنايات بزرگ شده، يك دولت مسئول است، تمام دولتمردان ميانمار شامل نظاميان و سياسيون در اين مسئوليت شريك هستند؛ سازمان ملل و شوراى امنيت باید بلافاصله تحريم‌هاى وسيعى را عليه اين‌ها در نظر گيرد، نه اينكه آمريكا و اسرائيل حمايت خود را از دولت ميانمار اعلام كنند؛ درواقع اين نشان مى‌دهد اين جنايت ابعاد وسيع‌تر از ميانمار داشته و نشان مى‌دهد رژيم صهيونستى چقدر وسيع در سيستم نظامى دولتى آن جا نفوذ دارد.

لاريجانى با تاكيد براينكه جهان اسلام بايد قاطعانه در مقابل جنايت علیه مسلمانان میانمار بايستد، گفت: بايد از مسلمين دفاع كرد، دفاع مادى و معنوى، حتى دفاع نظامى و سياسى در سطوح مختلف.

دبير ستاد حقوق‌بشر قوه‌قضاييه در خصوص سكوت جوامع بين‌المللى در اين‌باره گفت: اين سكوت حكايت از مرض اين جوامع دارد، مجامع بين‌المللى به محل بازى قدرت‌ها در دنيا تبديل شده و ماهيت حقيقى خود را از دست داده است، ما نبايد عقب‌نشينى كنيم، مجامع بين‌المللى بايد مدافع حقوق ملت‌ها باشند.

ارسال نظرات