مسئول قرارگاه نور بسیج دانشجویی ضمن اشاره به خدمات این قرارگاه در مراسم اربعین حسینی از حل مشکلات دانشجویانی که برای خروج از کشور و شرکت در مراسم اربعین مشکلی دارند، خبر داد.
کد خبر: ۸۹۲۰۲۸۶
|
۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۹

به گزارش سازمان بسیج دانشجویی کشور خبرگزاری بسیج،  علی بهرامی مسئول قرارگاه نور بسیج دانشجویی ضمن اشاره به اهمیت این قرارگاه گفت: راهیان نور سال‌ها است که راه‌اندازی شده و پرچمدار این نوع اردوها نیز جریان دانشجویی بود.

وی ادامه داد: پس از اتمام جنگ دانشجویان به همراه رزمندگانی که تجربه جنگ داشته‌اند اردوهای راهیان نور را تشکیل دادند، رهبری هم تاکید خاصی بر روی اردوهای راهیان نور داشتند.

بهرامی اضافه کرد: سازمان بسیج دانشجویی نیز برخودش تکلیف دانست که به این کار با جدیت ورود پیدا کند تا در بحث ساماندهی، هدفمندی و اثربخشی این اردوها بتواند نقش ایفا کند.

*وظایف قرارگاه ملی راهیان نور دانشجویی شهید علم‌الهدی

مسئول قرارگاه نور بسیج دانشجویی اظهار داشت: علاوه بر سازمان بسیج دانشجویی دستگاه‌های آموزش عالی هم به عنوان متولیان و معین جریان دانشجویی کشور در این موضوعات سهم خود را اجرا می‌کردند لذا یک قرارگاه مشترک با دستگاه‌های آموزش عالی به نام «قرارگاه ملی راهیان نور دانشجویی شهید علم‌الهدی» ایجاد شد.

بهرامی تصریح کرد: این قرارگاه یک قرارگاه بین‌ دستگاهی و نهادی است که رئیس این قرارگاه وزیر علوم، جانشین آن سردار فضلی و گودرزی مسئول سازمان بسیج دانشجویی است و اعضای این قرارگاه نیز معاونان فرهنگی دستگاه‌های آموزش عالی، نهاد رهبری و جریانات دانشگاهی هستند.

وی خاطر نشان کرد: این قرارگاه از سال 94 تشکیل و منجر به ایجاد یک آئین‌نامه ملی به نام «آئین‌نامه اجرایی اردوهای راهیان نور دانشجویی» شد. این آئین‌نامه با امضاء وزیر به دانشگاه‌ها ابلاغ و همچنین با امضاء مسئول بسیج دانشجویی به دفاتر بسیج دانشجویی استان‌ها ابلاغ شد.

مسئول قرارگاه نور بسیج دانشجویی گفت: در این آئین‌نامه به عنوان سند بالادستی به صراحت سهم هر کدام از دستگاه‌ها مشخص شده است. هدف عملیاتی که برای کمیت اردوهای راهیان نور در این آئین‌نامه درنظر گرفته شده است، اعزام 10 درصد دانشجویان به مناطق عملیاتی در پایان برنامه ششم توسعه است.

* تا انتهای برنامه ششم توسعه 10 درصد دانشجویان به اردوی راهیان نور می‌روند

بهرامی تاکید کرد: در این راستا هدف‌گذاری شده است تا در سال‌های منتهی به برنامه ششم توسعه یک روند رشدی را شاهد باشیم تا بتوانیم به آن 10 درصد برسیم. امسال نیز با ابلاغ معاون فرهنگی وزیر علوم 5 درصد از دانشجویان به اردوهای راهیان نور اعزام شدند.

مسئول قرارگاه نور بسیج دانشجویی بیان داشت: کار دیگر این آئین نامه که انجام شد زمان‌بندی برگزاری اردوهای راهیان نور بود که با توجه به دانشگاه‌ها و ترم‌های درسی برای راهیان نور تعریف شد. از برنامه‌های دیگر این برنامه برگزاری راهیان نور دانشجویی و راهیان نور عمومی در اردیبهشت ماه  هر سال در منطقه بازی دراز کرمانشاه است.

وی بیان داشت: اردوهای شمال غرب اعزام به کرمانشاه و استان‌های غربی کشور است. این برنامه دانشجویی همزمان با عملیات نصر 7 در منطقه سردشت برگزار شد که امسال با حضور هزار و 500 نفر از دانشجویان برگزار شد و شاهد حضور مردم بومی و اهل سنت هم در منطقه بودیم.

بهرامی خاطر نشان کرد: اردوهای راهیان نور غرب با ورود دانشجویان جدید به دانشگاه‌ها در مهر ماه تحت عنوان اردوی جدید الورودی‌ها در سومار کرمانشاه برگزار می‌شود. این اردوها هم برای دانشجویان مفرح و هم جنبه زیارتی و تاریخی دارد.

*نقش قرارگاه نور بسیج دانشجویی در خدمت رسانی به دانشجویان حاضر در مراسم اربعین

وی در مورد نقش قرارگاه نور بسیج دانشجویی در اعزام دانشجویان به مراسم اربعین حسینی، گفت: این قرارگاه با توجه به روند رو به رشد علاقه حضور مردم به خصوص جوانان و دانشجویان جهت حضور در مراسم اربعین شکل گرفته است. متاسفانه اطلاعات دقیقی از آمار حضور دانشجویان در مراسم اربعین نداریم اما پیش‌بینی این است که حدودا 150 هزار دانشجو به مراسم اربعین اعزام می‌شود.

مسئول قرارگاه نور بسیج دانشجویی تصریح کرد: با توجه به این حجم دانشجو می‌طلبد بسیج دانشجویی به این مسئله هم ورود کند تا در واقع بتوانیم از دانشجویان حمایت و پشتیبانی کنیم. لذا با توجه به تجربه اردوهای راهیان نور قرار شد ستادی تشکیل شود که رئیس این ستاد وزیر علوم و دبیرخانه آن هم در بسیج دانشجویی باشد. در این راستا قرارگاهی تشکیل شد و اعضای آن هم معاونین فرهنگی آموزش عالی هستند.

وی بیان داشت: این ستاد وظیفه خود را تسهیل اعزام دانشجویان به اربعین حسینی می‌داند. یکی از مشکلاتی که دانشجویان با آن روبرو بودند بحث خروج آنها از کشور بود. مشکلات موجود برای دریافت مجوز خروج از کشور دانشجویان مشمول موجب شد تفاهم‌نامه‌ای توسط نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با نظام وظیفه امضا شود که این تفاهم‌نامه امسال اجرایی خواهد شد.

*ماجرای ودیعه یکصد هزار تومانی مشمولان دانشجو برای خروج از کشور

بهرامی خاطر نشان کرد: طبق این تفاهم نامه به جای ودیعه خروج از کشور مشمولان که شامل 3 میلیون تومان می‌شود؛ دانشجویان مبلغ یکصد هزار تومان ودیعه گذاشته و یک تعهدنامه هم به بسیج دانشجویی ارائه می‌دهند و بسیج دانشجویی متعهد می‌شود که دانشجو با همین یکصد هزارتومان به مراسم اربعین اعزام شود.

مسئول قرارگاه نور بسیج دانشجویی تاکید کرد: لزوما خدمات ما به دانشجویان بسیجی نیست و تمام دانشجویان را شامل می‌شود. بسیاری از دانشجویان حتی عضو بسیج نبوده‌اند اما از بسیج دانشجویی تعهد خروج از کشور گرفته‌اند.

* حل خروج مشکل دانشجویان از کشور برای مراسم اربعین 

وی گفت: هر دانشجویی که مشکل خروج از کشور برای مراسم اربعین داشته باشد بسیج دانشجویی آن را حل می‌کند. نهاد رهبری تفاهم نامه‌ای با سازمان نظام وظیفه دارد که با توجه به حضور گسترده دفاتر بسیج دانشجویی در کشور اجرای مفاد این تفاهم‌نامه به عهده بسیج دانشجویی سپرده شده است. در این فرایند دانشجو به ما تعهد می‌دهد سپس ما به نهاد و نهاد به نظام وظیفه متعهد می‌شود.

بهرامی خاطر نشان کرد: این کار باعث ایجاد سهولت در خروج دانشجویان مشمول خواهد شد. هر دانشجوی مشمول برای حل مشکل خروج خود از کشور جهت شرکت در مراسم اربعین حسینی تنها یک بار به سایت نظام وظیفه می‌رود و یک بار هم تعهدنامه‌ای به بسیج دانشجویی ارائه می‌دهد تا بحث مجوز خروجش حل شود.

مسئول قرارگاه نور بسیج دانشجویی بیان داشت: سال قبل 26 هزار مجوز صادر کردیم و پیش‌بینی این است که امسال از این رقم عبور کنیم که با روند الکترونیکی شدن این مجوز خروج قطعا درخواست‌های بیشتری برای ما ارسال خواهد شد.

وی اعلام کرد: جریان دانشجویی و دانشجویان از معدود افرادی در کشور هستند که اعزام‌های برنامه‌ریزی شده و مدون کاروانی دارند، برای اینکه بتوانیم این کاروان‌ها را حمایت کنیم هماهنگی‌هایی برای رفع مشکل حمل‌ونقل این عزیزان در کشور عراق انجام داده‌ایم و همینطور محل اسکان این عزیزان در نجف و کربلا را فراهم خواهیم کرد.

بهرامی خاطر نشان کرد: در مرز هم ستاد استقبال مرزی را فراهم کرده‌ایم که در استان‌های ایلام و خوزستان مستقر خواهد بود. در این راستا همه دانشگاه‌های این استان‌ها به علاوه بسیج دانشجویی درگیر این ستاد هستند. خدماتی که برای اسکان مرزی در نظر گرفته شده است شامل اسکان موقت، تغذیه، خدمات پزشکی و راهنمایی زائرین است.

مسئول قرارگاه نور بسیج دانشجویی اظهار داشت: ستاد استقبال مرزی علاوه بر استقبال دانشجویان به تمام زائرین اباعبدالله خدمات ارائه می‌دهد اما محوریت کار با کاروان‌های دانشجویی است.

وی تصریح کرد: کار دیگر این است که دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای تمام دانشگاه‌های خود در سراسر کشور را بسیج کرده است تا بتواند خدماتی چون اسکان موقت و تغذیه را به گروه‌های دانشجویی ارائه دهد.

*طرح همراه زائر چیست؟

بهرامی بیان داشت: موضوع‌ دیگری که برای اولین بار در کشور راه‌اندازی کرده‌ایم بحث «همراه زائر» است. این طرح بدین شکل است که ما دانشجویانی که تجربه پیاده روی اربعین را دارند سامانه کرده‌ایم. در این راستا دانشجویی که اراده کند به زیارت اربعین برود و اطلاعاتی از این زیارت ندارند وارد سامانه خدمات جامع اربعین دانشجویی می‌شود و ثبت‌نام می‌کند و ما او را به نزدیکترین دانشجوی باتجربه در این سفر زیارتی معرفی می‌کنیم و ارتباط این دو را برقرار می‌کنیم.

مسئول قرارگاه نور بسیج دانشجویی خاطر نشان کرد: دانشجوی آگاه یا با انتقال تجربه در مباحثی چون اسکان، دریافت ویزا و  مسائل مختلف به دانشجوی بدون اطلاعات کمک می‌کند یا او را با خود همراه می‌کند و گروه‌های 5 تا 10 نفره تشکیل می‌دهند تا بتوانند سفر خود را شروع کنند. ما به این گونه دانشجویان در اربعین خدمات اسکان می‌دهیم. این مسئله همراه زائر الگوی خوبی برای بقیه آحاد مردم نیز است.



ارسال نظرات