خبرهای داغ:
روزنامه گاردین به تلاش محمد بن سلمان ولیعهد سعودی برای تقویت قدرت خود در عربستان اشاره کرد و نوشت که عربستان هم اکنون در نوعی هرج و مرج داخلی به سرمی‌برد.
کد خبر: ۸۹۲۰۴۳۵
|
۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۳
 
به گزارش خبرگزاری بسیج، روزنامه گاردین امروز سه شنبه در سرمقاله خود با عنوان "شاهزاده جوان در حال قدرت گیری و کشورش در هرج و مرج" به بررسی اوضاع سیاسی و اجتماعی عربستان پرداخت و نوشت: قدرت گیری محمد بن سلمان فرزند شاه سعودی و تصدی پست ولایتعهدی در عربستان در ماه ژوئیه گذشته آزمونی روشن برای ناظران اوضاع این کشور به شمار می رود.

روزنامه گاردین در سرمقاله خود حکومت عربستان را "یک نظام سرکوبگر" توصیف کرد که "چک های سنگین برای رفاه اجتماعی می کشد".

این روزنامه در اشاره به شخصیت مبهم محمد بن سلمان شاهزاده جوان سعودی، این سوالات را مطرح کرد که آیا محمد بن سلمان یک اصلاح طلب است که می خواهد عربستان را به قرن بیست و یکم ملحق کند یا یک شاهزاده کوچک بی تجربه است که ممکن است قدرت گیری او باعث برهم خوردن منطقه شود.

گاردین نوشت: بی شک شاهزاده جوان 31 ساله سعودی قدرت زیادی دارد و بر سیاست اقتصادی و سیاسی و سیاست داخلی عربستان سلطه دارد. اما این شاهزاده سعودی "معمار باتلاق خونین جنگ یمن و  موضعگیری شدید در قبال بحران کنونی با کشور قطر" است.

این روزنامه افزود: سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی و پدر 81 ساله محمد بن سلمان از سلامتی برخوردار نیست و با عصا راه می رود او با انتخاب شاهزاده محمد در بین هفت فرزندش، آشکارا تصمیم گرفت که با گذشته قطع رابطه کند. محمد بن سلمان کوچکترین ولیعهد در تاریخ عربستان به شمار می رود.

گاردین نوشت: اگرچه چند ماه اول حکایت از وقوع تحولی داشت اما آینده نویدبخش نیست و "کودتای قصر" که باعث شد تا محمد بن سلمان جوان ولیعهد شود، خونین نبود. در بازی "تاج و تخت" که تابستان انجام شد، عموها و رقبای قوی او از قدرت خارج شدند یا تحت اقامت اجباری قرار گرفتند.

این روزنامه افزود: هفته گذشته، مسئولان سعودی موجی (از اقدامات و بازداشت ها) را علیه مخالفان شامل شماری از علمای دینی و منتقدان سیاست های حکومت سعودی و رقبای سیاسی به راه انداختند.

روزنامه گاردین درباره وضعیت داخلی عربستان نوشت: نوعی هرج و مرج در داخل عربستان وجود دارد. این کشور بزرگترین صادره کننده نفت در جهان است اما اقتصادش تک محصولی است و به طور کلیدی به نفت متکی است.

این روزنامه افزود: کاهش شدید قیمت های نفت باعث کسری بودجه شدید عربستان شده است و ولیعهد سعودی تلاش کرده است تا از طریق برنامه سرسختانه خصوصی سازی و کاهش یارانه ها این کسری را جبران کند اما این اقدامات پیوند اجتماعی بین خاندان حاکم سعودی و مردم را تهدید کرده است؛ کسانی که سن اکثر آنها کمتر از 35 سال است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها