خبرهای داغ:
رئیس سازمان حج و زیارت گفت: کار شناسایی هویت اجساد شهدای منا در حج امسال انجام شد.
کد خبر: ۸۹۲۰۴۹۲
|
۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، حمید محمودی روز سه شنبه در  نشست خبری گفت: حج امسال راضی کننده بود و٧٠ درصد حجاج با پروازهای جمهوری اسلامی جا به جا شدند.

وی ادامه داد:جمعیت کل حجاج ٢٠ درصد افزایش و بالغ بر ٥٠٠هزار نفر به حج اضافه شده بودند. این موضوع  منجر به مشکلات زیادی  ازجمله کمبود مسکن شده بود که این مشکل حل شد.

به گفته رئیس سازمان حج و زیارت در حج امسال سهمیه زائران ایرانی ٣٥ درصد  افزایش پیدا کرده بود.

محمدی در مورد آخرین وضعیت شناسایی اجساد شهدای حادثه منا اظهار کرد:با انجام آزمایش دی . ان. ای در حال بررسی هویت هفت نفر از شهدای حادثه حج 94 در منا هستیم.

محمدی در ادامه نشست خبری امروز در سازمان حج و زیارت گفت: حج یک جذابیت معنوی برای مردم است و امسال این مراسم توأم با امنیت ، احترام و آرامش برگزار شد و مورد پذیرش مقام معظم رهبری ، ریاست جمهوری ، دولت و مردم قرار گرفت و این توفیق بزرگ با عنایت خداوند از ابتدا تا انتهای حج 96 به خوبی به پایان رسید.
وی افزود: در حج 96 نسبت به سالهای گذشته با مشکل رابطه با کشور عربستان و فضای منفی حاکم بر جامعه رو به رو بودیم دراین شرایط مسئولین امر نیز نسبت به امنیت زائران در کشور عربستان احساس نگرانی می‌کردند که با لطف پروردگار این فریضه الهی به خوبی انجام شد و درحالی که توافق نامه ما با کشور عربستان با 4 ماه تأخیر صورت گرفت اما بسیاری ازتلاش‌ها از جمله تهیه اسکان برای حجاج درکمترین زمان ممکن فراهم شد.

رئیس سازمان حج و زیارت خاطر نشان کرد: با تأخیر در توافقات ایران با کشور عربستان مهلت کمی برای فراهم آوردن شرایط حج تمتع در اختیار داشتیم این درحالی است که با توجه به افزایش 20 درصدی حجم کل زائران همه کشورها درحج 96 و شرکت بالغ بر 500 هزار نفر جمعیت اضافه نسبت به سالهای گذشته، تلاش کردیم امکانات لازم را در کوتاه ترین زمان ممکن فراهم کنیم.


وی عنوان کرد: در حج تمتع 96 ، میزان زائران ایرانی نسبت به سالهای گذشته 35درصد افزایش پیدا کرد بنابر این فراهم کردن امکانات برای این تعداد از زائران در شرایطی که بسیاری از هتل‌های شهر مدینه تخریب شده بودند، مشکلات ما را دوچندان کرد در حالی که کمبود هتل در شهر مدینه منجر به کاهش زمان استقرار زائران کشورهای دیگر در مدینه شد اما سازمان حج و زیارت ایران با تلاشهای خود شرایط را برای 5 شب اقامت زائران در مدینه فراهم کرد.


محمدی در ادامه یادآور شد: تمامی آشپزخانه‌ها در کشور عربستان پیش از اقدام ما اجاره شده بود و ما به سختی توانستیم آشپزخانه مناسب برای طبخ غذای 86 هزار زائر ایرانی را فراهم کنیم. علاوه بر این همزمان با آغاز پروازهای حج دو شرکت عربستانی به علت تأخیر در اعلام حضور ما درحج 96 از تعهدات خود انصراف داده و انتقال حجاج ایرانی را با مشکل بسیاری همراه کرد. در این شرایط بخش عمده ای از حجاج هنوز در لیست پرواز تعیین شده‌ای قرار نداشتند و سازمان هواپیمایی کشوری با اقدامات فوری خود توانست ظرفیت پروازی موجود کشور را در اختیار سازمان حج و زیارت قرار داده و 75 درصد از انتقال حجاج به عربستان را پوشش دهد.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: امسال با برگزاری کلاسهای آموزشی حجاج قبل از حضور در مراسم حج نسبت به شرایط موجود در کشور عربستان توجیه شده و با ارائه آموزش‌های لازم توانستیم از همکاری زائران در برگزاری هر چه بهتر مراسم حج بهره مند شویم. همچنین جلسات آموزشی لازم برای کارگزاران و مدیران کاروان‌ها نیز برگزار شد تا نسبت به عرفات و جمرات مدیریتهای لازم صورت گیرد و از بروز اتفاقات گذشته جلوگیری شود.


وی اظهار داشت: در طی سالهای گذشته در ایام تشریق استقرار همه حجاج از شب دهم دچار مشکل می شد و بسیاری از زائران به شکل پراکنده به سمت منا حرکت می کردند اما در حج امسال با ایجاد اجبار تمامی حرکات زائران کنترل و تحت نظارت مسئولین کاروانها قرار داشت.
این درحالی است که بر اساس توافقات انجام شده با کشور عربستان وتعیین جدول زمانبندی درحرکت کاروان‌ها رفت وآمد زائران در جمرات بسیار روان و بدون مشکل انجام شد.


محمدی بیان کرد: به منظور کنترل تمامی زائران سیستمی برای نظارت تردد حجاج در جمرات تعبیه شد که بر این اساس تمامی رفت وآمدهای زائران تحت نظارت قرار گرفت همچنین ایجاد مچ بندهای راهنما یکی دیگر از ویژگی‌های شاخص حج 96 بود که علاوه بر اثرات روانی مثبت در روحیات حجاج به عنوان راهنمایی برای آنها محسوب می شد که با نصب نرم افزارهای مربوطه در گوشی زائرین امکان مسیریابی مناسب برای زائران در کشورعربستان فراهم شده بود و این امر با توجه به میانگین سنی بالای زائران در مراسم حج توانست بسیاری از مشکلات مدید مدیریت کاروانها منبی بر گم شدن زائران در مسیرها را رفع کند.

رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: در زمینه تهیه غذای زائران نیز تلاشهای بسیاری برای نظارت بر کیفیت مواد غذایی و سیستم توزیع آن از آشپزخانه‌ها به هتل‌ها انجام شد و دراین راستا از لحظه ورود اقلام تدارکاتی صحت و سلامت کلیه مواد غذایی کنترل و در تهیه به موقع آن نظم لازم صورت گرفت تا بتوانیم در حوزه‌های عملیاتی به خوبی فعالیت کنیم.به منظور بررسی شرایط موجود در حج 96 نماینده ولی فقیه به طور مداوم از هتلها و محل اسکان زائران بازدید کرده و جویای مشکلات حجاج بودند.


وی گفت: امسال 40 درصد از هتل‌های مکه جدیدالتأسیس بوده و شرایط را برای رفاه بیشتر حال زائران فراهم کرده بود. همچنین 15 هزار اهل سنت در مراسم حج تمتع امسال حضور داشتند که کلیه ساز و کارهای ویژه همچون استقرار ستاد اجرایی در منطقه منا درروز هشتم برای مراسم روز ترویه فراهم شد و نسبت به سالهای گذشته سازماندهی مناسبی در زمینه تغذیه و خدمات به این زائران ویژه صورت گرفت.
محمدی اظهار کرد: با توجه به گرمای شدید هوا نسبت به جلوگیری از گرمازدگی حجاج ا قدامات پیشگیرانه وآموزشهای لازم درا یران و درحین مراسم حج انجام شد. برا ین اساس به میزان قابل توجهی آب و یخ برای زائران تهیه شده و به همت مرکز پزشکی در منطقه منا و عرفات تونل‌های سرد به منظور تردد راحت تر حجاج در این مناطق تعبیه شد.

رئیس سازمان حج و زیارت عنوان کرد: در مراسم حج 96، 81 هزار زائر ایرانی حضور داشتند و مابقی کادر پزشکی و عوامل اجرایی مراسم را تشکیل می دادند از این بین 50درصد زائران مرد و 50 درصد مابقی زن بودند.همچنین 1.3 درصد زائران زیر 30 سال، 28 درصد آنها بین 30 تا 50 سال و 70 درصد زائران 50 سال به بالا را شامل می‌شدند که بر اساس آمارهای موجود درکاروانها حیت افرادی با میانگین سنی 100 سال نیز در مراسم حج شرکت کردند که این امر منجر به مشکلات مدیدی درنقل و انتقال زائران بالاخص در منطقه محدود منا و عرفات شد و به علت تفاوت در سطح فرهنگی و سواد زائران مراسم حج، انتقال و آموزش موارد لازم به زائران با تأخیر همراه بود.


وی افزود: حج امسال با رضایتمندی کامل برگزار شد و توانست با وجود محدودیت های موجود و تأخیر 4 ماهه در فراهم آوری شرایط حج به خوبی برگزار شود. لازم به ذکر است از چهاردهم شهریور بازگشت حجاج به کشور آغاز شده و تاکنون 65 هزار نفر از حجاج به کشور بازگشته‌اند و درحال حاضر 21 هزار نفر دیگر در کشور عربستان حضور دارند که از کل این تعداد 13 هزار نفر مدینه و 8 هزار نفر در مکه مستقر هستند.
محمدی در خصوص رسیدگی به وضعیت شهدای منا گفت: قبل از حضور خانواده های 7 شهید شناسایی نشده در منا از آنها آزمایش DNA گرفته شد و بر اساس آن شناسایی هویت این 7 نفر همچنان نیز ادامه دارد.

رئیس سازمان حج و زیارت درباره برگزاری حج عمره افزود: برگزاری مجدد حج عمره تا حد زیادی بستگی به نحوه اجرای مراسم حج تمتع داشت با این حال باید سازو کارهای مناسب در این راستا فراهم شود و در شرایط قطع رابطه با کشورعربستان نیاز به فراهم آوری الزامات لازم نیز ا حساس می شود و در شرایطی که سفارت و کنسولگری ایران در کشورعربستان وجود ندارد نمی توان نسبت به این امر اقدام کرد، بنابراین تا فراهم نشدن شرایط کامل و توافقات لازم زمان مشخصی برای برگزاری حج عمره تعیین نشده است.

وی عنوان کرد: امسال محدودیتی در اعزام حجاج دراستانها وجود نداشت و تمامی ثبت نام کنندگان می توانستند در این مراسم شرکت کنند. درحال حاضر 1 میلیون و 350 هزار نفر در نوبت اعزام به حج قرار دارند که براساس سهیمه 80 هزارنفری ایران در اعزام زائر به کشور عراق، زمانی بالغ بر 17 سال طول می کشد تا این حجم ثبت نام کنندگان به حج اعزام شوند. گفتنی است، در مراسم حج سال‌های آینده اولویت ثبت نام کنندگان مجدد اعمال می شود.


محمدی گفت: بر اساس ضوابط و مقررات موجود در عربستان دفاترحج همه کشورها از ابتدای ماه شوال تا پایان مردادماه می توانند در عربستان فعالیت داشته باشند.

رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص اعزام زائران به عتبات عنوان کرد: ثبت نام دوره های قبل از 31 مرداد ماه تا 6 آبان ماه ادامه دارد که درا ین بین 45 درصد ثبت نام کنندگان تاکنون به شکل هوایی و 55 درصد آنها زمینی به کشور عراق اعزام می شوند. مبلغ در نظر گرفته شده برای اعزام زائران به شکل هوایی 1 میلیون و 300 هزارتا 1 میلیون و 800 هزار تومان و در قالب سفر زمینی 800 هزار تومان تا 1 میلیون و 300 هزار تومان درنظر گرفته شده است. همچنین در این مقطع روزانه 2000 نفر به عتبات اعزام می‌شوند. لازم به ذکر است روند اعزام زائران از تاریخ ششم آبان ماه متوقف و بعد از مراسم اربعین حسینی این روند عادی اعزام زائران 23 ماه صفر مجدد آغاز می شود.


وی درباره اعزام زائربه کشور سوریه افزود: تاکنون مذاکرات متعددی صورت گرفته است و براین اساس دولت سوریه ملزم به فراهم کردن ساز و کارهای امنیتی شده است. بنابراین مقدمات تهیه پیوست فراهم شده وباید پیگیری شود.


وی در پایان خاطر نشان کرد: عاملین تجاوز به دو زائر کم سن محاکمه شده و در حال حاضر دوره‌های محکومیت خود را می‌گذرانند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها