واژه «جنگ نرم» مفاهیم گسترده‌ای در جبهه فرهنگی دارد؛ اما آن چنان که باید شناخته نشده است. این عدم شناخت به چند وجهی بودن جنگ نرم برمی‌گردد و نیازمند این هستیم که از زوایای مختلف آن را مطالعه کنیم.
کد خبر: ۸۹۲۰۶۵۱
|
۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۷

به گزارش سرویس راهیان نور خبرگزاری بسیج، کتاب «جنگ نرم از دیدگاه قرآن» به همین منظور نوشته است. نویسنده سعی کرده تا ریشه جنگ نرم را بر اساس آیه‌های قرآن باز تعریف کند. در این کتاب بعد از معنا و مفهوم شناسی جنگ نرم در قرآن، مصادیق آن را در آیات قرآن آورده است. «شیوه‌های جنگ نرم بر ضد انبیا در قرآن کریم»، «منابع قدرت نرم در قرآن کریم» و «راه‌کارهای مقابله با جنگ» از مباحثی است که در پنج فصل به آن پرداخته شده است.

چنان که از متن کتاب برمی‌آید در قرآن جنگ نرم مهم‌تر و کارآمدتر از جنگ و حمله نظامی است. چنان که اولین دستور خداوند به همه پیامبران انجام اقدامات فرهنگی در جامعه‌ای است که در آن مبعوث شده‌اند.

نویسنده در مقدمه کتابش آورده است: «... با تمسک به قرآن و عترت به عنوان دو منبع عظیم و الهی قدرت نرم، می‌توان قدرت‌های نرم فرهنگ اسلامی را شناسایی کرد که عمده‌ترین آن‌ها عبارتند از:

1ـ ایمان و معرفت (دین دانی)

2ـ تقوا و عمل صالح (دین داری)

3ـ جهاد، ایثار و شهادت طلبی (دین‌یاری و دین‌بانی)

هرگاه ایمان و اعتقاد به باورهای دینی در جامعه‌ای تقویت شود، این جامعه و حکومت شکست‌ناپذیر خواهند شد، بنابراین امام بزرگوارمان رمز پیروزی را کلمه‌ی توحید و توحید کلمه دانستند و هرگاه پایبندی فکری، قلبی و عملی آحاد جامعه و امت به باورهای دینی محکم باشد، هیچ قدرتی از قدرت‌های سخت و نرم شیاطین جن و انس این امت را نمی‌تواند زمینگیر کند.»

«جنگ نرم از دیدگاه قرآن» کتابی تحیلی است و فقط به ذکر آیات و ترجمه آن بسنده نکرده است؛ بلکه با نگاهی موشکافانه آیات را شرح و بسط داده تا خواننده به درک عبارت جنگ نرم در شرایط کنونی برسد.

قسمتی از متن کتاب:

«سیاست دیگر دشمنان جریان حق، جهت دین‌زدایی و زمینه سازی برای براندازی نرم، توطئه تحریف دین است. تحریف دین به معنای وارونه جلوه دادن حقایق دین از راه‌های گوناگون است، راه‌هایی از قبیل جعل و نشر حدیث، آیه و ... این سیاست مزورانه را خداوند متعال در آیه 13 سوره مائده افشا می‌نماید: «...یحرون الکلم عن مواضعه»؛ سخنان خدا را از جایگاه‌هایشان تحریف و جابجا می‌کنند.

خداوند همچنین به کسانی که از طریق کتمان حقایق به تحریف دین روی می‌آورند هم لعن فرستاده و آن‌ها را ملعون‌ترین انسان‌ها قلمداد می‌فرماید:

«ان الذین یکتمون ما انزلنا من البینات و الهدی من بعد ما بیناه للناس فی الکتاب اولئک یلعنهم الله و یلعنهم اللاعنون» کسانی که دلایل روشن و وسیله‌ی هدایتی را که نازل کرده‌ایم، بعد از آن در کتاب برای مردم بیان نمودیم، کتمان کنند، خدا آن‌ها را لعنت می‌کند و همه لعن کنندگان نیز آن‌ها را لعن می‌کنند.»

«جنگ نرم از دیدگاه قرآن» در 304 صفحه به قلم «حسین جوشقانی» نوشته و در 2200 نسخه توسط نشر «ساقی» منتشر شده است.

ارسال نظرات